O nas
Kontakt

„Impresjoniści na papierze”: londyńska wystawa prezentuje rzadkie i delikatne arcydzieła

Laura Kowalczyk

„Impresjoniści na papierze”: londyńska wystawa prezentuje rzadkie i delikatne arcydzieła

Van Gogh, Degas, Cézanne – zastęp najwybitniejszych artystów świata będzie uczczony na nowej, jedynej w swoim rodzaju wystawie w Londynie.

Być może rozpoznajecie obrazy impresjonistów, takich jak Degas, Cézanne, Morisot, Van Gogh i Toulouse-Lautrec, ale to ich radykalne, mniej znane dzieła na papierze znajdą się w centrum uwagi na nowej, przełomowej wystawie.

Grupa rewolucyjnych mistrzów zostanie uczczona w londyńskiej Królewskiej Akademii Sztuk w nowym pokazie badającym, w jaki sposób wnieśli nowy prestiż do dzieł sztuki tworzonych na papierze.

Postęp technologiczny sprawił, że węgiel drzewny i kreda oraz papier produkowany maszynowo stały się powszechnie dostępne. A to zmieniło sposób funkcjonowania przemysłu artystycznego.

„Prace na papierze w tym okresie, czyli ostatnich trzech dekadach XIX wieku, zwłaszcza w Paryżu, nabrały zupełnie nowego statusu w stosunku do (obok) malarstwa” – wyjaśnia kuratorka wystawy Ann Dumas.

Dodaje: „Tradycyjnie rysunki wykonywano głównie w ramach przygotowań do malowania. Teraz artyści w pewnym sensie dostrzegli wartość stworzenia rysunku, pracy na papierze, która byłaby kompletna i wartościowa sama w sobie”.

Co można zobaczyć na wystawie?

Siedząca młodzież, studium dla „Kąpiących się w Asnières” Georgesa Seurata (1883)
Siedząca młodzież, studium dla „Kąpiących się w Asnières” Georgesa Seurata (1883)

Posiadanie tak dużej liczby tych prac w jednym miejscu, w sumie 77, to wyjątkowy moment – ​​zwłaszcza biorąc pod uwagę ich delikatność.

„Mamy dzieła wielu wspaniałych artystów związanych z ruchem impresjonistycznym i postimpresjonistycznym. Mamy więc Renoira, Degasa, Maneta, Moneta, Van Gogha, Toulouse-Lautreca i tak dalej” – mówi Dumas.

„Ale są to prace, których zwykle się nie ogląda, ponieważ prace na papierze są podatne na działanie światła. Dlatego nigdy nie są wystawiane na stałe” – mówi Dumas.

Prezentowane prace podkreślają niesłabnącą popularność impresjonizmu i śledzą rozwój tego ruchu od końca XIX wieku do początków XX wieku.

Odwiedzający mogą zobaczyć takie perełki, jak prace przygotowawcze Georgesa Seurata do jego słynnego obrazu „Kąpiący się w Asnières” oraz kilka kultowych dzieł tancerza baletowego Degasa, takich jak „Tancerze na ławce”.

Tancerze na ławce – Edgar Degas (1898)
Tancerze na ławce – Edgar Degas (1898)

Są też prace kobiecych gazet impresjonistycznych, takich jak Eva Gonzales, które w dużej mierze zostały przeoczone na korzyść ich męskich odpowiedników.

„Ta wystawa jest więc naprawdę wyjątkowa, ponieważ mówi nam nowe rzeczy o impresjonistach i postimpresjonistach, na przykład o tym, że wytwarzano nowe materiały, dzięki czemu mamy nowe sposoby tworzenia pasteli, akwareli i Wszystko można więc przenosić, co oczywiście ułatwia artyście wyjście na zewnątrz i pracę w plenerze, na miejscu” – mówi krytyczka sztuki Estelle Lovatt.

Wystawa „Impresjoniści na papierze: od Degas do Toulouse-Lautreca” potrwa od 25 listopada do 10 marca 2024 r.