O nas
Kontakt

Oto dlaczego zawsze powinieneś płacić mandaty drogowe nałożone w UE, zwłaszcza zgodnie z proponowanym nowym prawem

Laura Kowalczyk

Oto dlaczego zawsze powinieneś płacić mandaty drogowe nałożone w UE, zwłaszcza zgodnie z proponowanym nowym prawem

Europejskie miasta prowadzą obecnie kampanię na rzecz uwzględnienia stref niskiej emisji w nowym prawie skierowanym do zagranicznych kierowców.

Nic tak nie zachęca do powrotu do domu, jak mandat drogowy po idyllicznej podróży samochodem po Europie kontynentalnej.

Niestety, jeśli popełnisz naruszenie, nierzadko otrzymasz powiadomienie kilka miesięcy po wakacjach.

Wiele osób uważa, że ​​po opuszczeniu odwiedzanego kraju można zignorować karę – zwłaszcza teraz, gdy Wielka Brytania opuściła UE.

Jednak niezapłacenie może mieć poważne konsekwencje zarówno w domu, jak i w przypadku przyszłych wyjazdów do bloku.

W marcu Komisja Europejska zaproponowała aktualizację swojej dyrektywy w sprawie egzekwowania przepisów transgranicznych, aby ułatwić karanie turystów naruszających lokalne przepisy ruchu drogowego.

Teraz przedstawiciele 20 europejskich miast żądają dodania do tego prawodawstwa kar za jazdę w strefach niskiej emisji, co może jeszcze bardziej zwiększyć ryzyko łamania przepisów przez obcokrajowców.

Co się stanie, jeśli zostaniesz ukarany mandatem drogowym w UE?

Jeśli popełnisz wykroczenie drogowe za granicą, kara nie zostanie zapomniana po powrocie do domu.

Na terenie UE dane kierowcy mogą być udostępniane między krajami, a mandat automatycznie dotrze na Twój adres.

Jak dotąd nie był to system niezawodny. Według Komisji Europejskiej miliony wykroczeń popełnionych w 2019 r. przez samochody zarejestrowane za granicą pozostały bezkarne ze względu na brak identyfikacji lub egzekwowania przepisów.

Jednak na początku tego roku organ ogłosił propozycję ustawy mającej na celu promowanie ogólnounijnej współpracy w zakresie ścigania wykroczeń drogowych popełnianych przez zagranicznych kierowców.

System ułatwiłby organom egzekwowania prawa monitorowanie mandatów drogowych za granicą.

Po brexicie sytuacja mieszkańców Wielkiej Brytanii jest nieco inna. Jeśli posiadasz brytyjskie prawo jazdy, kara nie zostanie automatycznie sprowadzona do domu.

Kraj UE ma obowiązek wystawić wezwanie do zapłaty za naruszenie, które otrzyma w formie pisma.

W przypadku niektórych wykroczeń nie ma limitu czasowego, więc kara może zostać nałożona kilka miesięcy lub nawet lat po zakończeniu podróży.

Obejmuje to mandaty za przekroczenie prędkości, niezapięcie pasów bezpieczeństwa, niezatrzymanie się na czerwonym świetle lub korzystanie z pasa przeznaczonego dla transportu publicznego.

Ile wynoszą kary za przekroczenie prędkości w UE?

Jednym z najczęściej popełnianych wykroczeń drogowych jest przekroczenie prędkości. Kary za to naruszenie różnią się w zależności od kraju.

We Włoszech kary zaczynają się od 42 euro za przekroczenie prędkości o 10 km na godzinę i sięgają 21 714 euro za przekroczenie prędkości o 40–60 km na godzinę.

We Francji domyślna kara za przekroczenie prędkości wynosi 135 euro, podczas gdy w Niemczech opłaty wahają się od 30 euro za przekroczenie limitu o 10 km na godzinę do 680 euro za przekroczenie limitu o 70 km na godzinę lub więcej.

W Hiszpanii kary za przekroczenie prędkości zaczynają się od 100 euro.

Jeśli w tych krajach policja przyłapie Cię na przekroczeniu prędkości, możesz zostać poproszony na miejscu o odkrztuszanie.

Co się stanie, jeśli nie zapłacę kary nałożonej przez kraj UE?

Może to być kuszące, ale nie zaleca się ignorowania mandatu za wyjazd zagraniczny.

Wyrzucenie listów do kosza nie sprawi, że kara zniknie. Otrzymasz dalsze informacje, a płatności będą mogły być ścigane.

Kara może również wzrosnąć w miarę późniejszej płatności. Na przykład we Francji, jeśli odczekasz 45 dni z zapłaceniem mandatu za przekroczenie prędkości, wzrasta on do 375 euro z początkowych 135 euro.

W najgorszym przypadku kraj UE może wysłać windykatora na Twój adres w Wielkiej Brytanii.

Może się również okazać, że przyszłe wyjazdy zagraniczne będą wiązać się z dodatkowymi trudnościami.

Jeżeli natomiast zapłacisz karę od razu, możesz otrzymać jej ulgę. Na przykład we Włoszech opłata jest obniżana o 30 procent, jeśli zostanie uiszczona w ciągu pięciu dni.

We Francji zapłacenie w ciągu 15 dni oznacza potencjalne zmniejszenie kary za przekroczenie prędkości ze 135 euro do 90 euro.

Czy musisz zapłacić karę, jeśli wynajmowałeś samochód?

Nawet jeśli wynająłeś samochód podczas pobytu w UE, nadal jesteś odpowiedzialny za zapłacenie wszelkich naliczonych kar. Będzie to określone w Twojej umowie.

Wypożyczalnia prawdopodobnie otrzyma bezpośrednie powiadomienie o karze, a następnie skontaktuje się z Tobą w sprawie płatności.

Możesz nawet zobaczyć obciążenie na swojej karcie kredytowej, zanim zapłacisz grzywnę. Często jest to opłata administracyjna naliczana przez wypożyczalnię samochodów za obsługę biletu.

Brak płatności może oznaczać, że ponownie nie będziesz mógł wynająć samochodu w kraju UE.

Czy strefy niskiej emisji są uwzględnione w przepisach?

Coraz więcej miast europejskich wprowadza przepisy dotyczące dostępu pojazdów miejskich (UVAR), takie jak „strefy niskiej emisji” i opłaty za zator. Zabraniają one niektórym typom samochodów poruszania się po obszarach centralnych lub ograniczają godziny lub dni, w których pojazdy mogą korzystać z niektórych dróg.

Celem jest zmniejszenie zanieczyszczeń, emisji, hałasu i ruchu drogowego oraz uczynienie miast przyjemniejszymi miejscami do życia.

Ponieważ egzekwowanie tych lokalnych przepisów dotyczących zagranicznych kierowców było trudne, przedstawiciele 20 europejskich miast zwrócili się o pomoc do Parlamentu Europejskiego.

Chcą, aby UVAR zostały uwzględnione w zaktualizowanej dyrektywie w sprawie transgranicznego egzekwowania prawa. Wniosek zostanie poddany głosowaniu 29 listopada.