O nas
Kontakt

Język arabski ma kluczowe znaczenie dla systemów edukacyjnych przyszłości

Laura Kowalczyk

Język arabski ma kluczowe znaczenie dla systemów edukacyjnych przyszłości

Arabski jest jednym z najczęściej używanych języków na świecie, dlaczego więc więcej szkół nie oferuje go w ramach regularnych zajęć szkolnych w młodszym wieku, pisze Latrecia Wilson.

Dostęp do niezwykle potrzebnych języków, w tym arabskiego, w coraz większym stopniu staje się kwestią sprawiedliwości społecznej.

Bez dostępu do nauki języków pracownicy XXI wieku — zwłaszcza zmarginalizowani lub znajdujący się w niekorzystnej sytuacji — stają w obliczu znacznej utraty możliwości ekonomicznych, społecznych i kulturowych.

W raporcie RAND z 2022 r. oszacowano zwrot w wysokości 2 funtów z każdego 1 funta wydanego na edukację w języku arabskim, francuskim, mandaryńskim lub hiszpańskim w Wielkiej Brytanii.

Ponadto w raporcie stwierdzono, że całkowite wyeliminowanie barier językowych w krajach arabsko-, chińsko-, francusko- i hiszpańskojęzycznych mogłoby zwiększyć eksport Wielkiej Brytanii rocznie o około 19 miliardów funtów (21,8 miliarda euro).

Chociaż są to liczby tylko dla Wielkiej Brytanii, zwiększenie edukacji językowej w gospodarkach europejskich miałoby wykładniczy, pozytywny wpływ na wszystkie sfery.

Pracownicy dwujęzyczni mają lepiej

Pozytywny wpływ społeczno-ekonomiczny wielojęzyczności rośnie — dlatego badania pokazują, że nauka języków obcych, przede wszystkim języków rzadziej nauczanych i najbardziej potrzebnych, wiąże się z wyższymi płacami i wzrostem płac.

W jednym z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych oszacowano, że mówienie w drugim języku zwiększa zarobki absolwentów szkół wyższych średnio o około 2% w porównaniu z osobami, które nie uczyły się innego języka.

Ci dwujęzyczni i dwujęzyczni pracownicy mają możliwości poznawania innych kultur i uczestniczenia w globalnej scenie w sposób, z którego inni pracownicy bez tych umiejętności nigdy nie byliby w stanie skorzystać.

Obecny system edukacji nie jest dobrze przygotowany do zaspokojenia tej krytycznej potrzeby, począwszy od najmłodszych lat.

Arabski jest jednym z najczęściej używanych języków na świecie, dlaczego więc więcej szkół nie oferuje go w ramach regularnych zajęć szkolnych we wcześniejszym wieku?

AP Photo/Jean-Francois Badias
Uczeń podnosi rękę, by odpowiedzieć nauczycielowi podczas zajęć w Bischheim pod Strasburgiem, luty 2020 r.

Uczniowie borykają się z problemami dotyczącymi równości i integracji, a przyszli absolwenci będą nadal tracić zmieniające życie możliwości, jakie zapewnia nauka języków.

Jeśli celem edukacji jest wyposażenie uczniów w umiejętności potrzebne do życia w zróżnicowanym, złożonym środowisku społeczno-kulturowym, podstawą jest edukacja językowa.

UE wymienia wielojęzyczność jako kluczową kompetencję, ale nadal musimy widzieć więcej szkół, które będą stawiać czoła młodym, utalentowanym umysłom, aby rozwijały cenne umiejętności językowe.

Arabski jest jednym z najczęściej używanych języków na świecie, dlaczego więc więcej szkół nie oferuje go w ramach regularnych zajęć szkolnych we wcześniejszym wieku?

Dlaczego język arabski jest tak niedostatecznie reprezentowany w szkołach?

Arabski jest językiem urzędowym w ponad 27 krajach. Jest to jeden z sześciu oficjalnych języków Organizacji Narodów Zjednoczonych.

W całej UE arabski jest konsekwentnie uznawany za jeden z najczęściej używanych języków, a rządy coraz częściej pozycjonują arabski jako język o znaczeniu globalnym i gospodarczym.

Jest to popularna oferta w uniwersyteckich programach językowych, często wymieniana jako jeden z języków przyszłości i uwzględniona w politykach celebrujących różnorodność i integrację.

Jednak uwaga i inwestycje w naukę języka na poziomie podstawowym i średnim (kiedy nauka języka jest najbardziej efektywna) są niewystarczające.

W wielu krajach arabski jest drugim najczęściej używanym językiem w domu, ale rzadko jest oferowany jako przedmiot w szkolnym planie zajęć.

Michał Dyjuk/Copyright 2022 AP.  Wszelkie prawa zastrzeżone
Uczniowie rozpoczynający nowy rok szkolny w Liceum Limanowskim w Warszawie, wrzesień 2022 r

Oferta języka arabskiego jest zdecydowanie niedostatecznie reprezentowana i musi odzwierciedlać zmieniające się populacje. W wielu krajach arabski jest drugim najczęściej używanym językiem w domu, ale rzadko jest oferowany jako przedmiot w szkolnym planie zajęć.

Język arabski, jeśli jest oferowany, jest zwykle łączony z nauczaniem języka w domu i społeczności lub jest dostępny tylko w szkołach uzupełniających lub poza formalnym środowiskiem szkolnym, przy niewielkim lub zerowym nacisku na naukę nowożytnego języka obcego (MFL), chyba że jest to elitarna lub uprzywilejowane środowisko edukacyjne.

Takie ramy pozbawiają ogół społeczeństwa możliwości dostępu do jednego z najstarszych i najbogatszych języków na świecie.

Nie zapewniając masom dostępu do edukacji w języku arabskim, ci, którzy patrzą na nasze finansowane przez państwo systemy edukacji w celu wzrostu społeczno-gospodarczego na rynku globalnym, tracą szereg możliwości, jakie daje nauka języków, zwłaszcza arabskiego.

Te możliwości powinny być dostępne dla wszystkich.

Potrzebujemy ekosystemu sprzyjającego świadomości kulturowej i wzajemnemu zrozumieniu

Uczniowie, którzy wcześnie rozpoczynają naukę języka arabskiego, osiągają wyższy poziom umiejętności komunikacyjnych. Wielokrotnie byliśmy świadkami zmieniającego życie wpływu nauki języka obcego.

Studenci, mówiący po arabsku lub nie, którzy nauczyli się arabskiego w ramach programów wspieranych przez QFI, kontynuowali pracę w polityce, handlu, prawie, dziennikarstwie i edukacji.

Kiedy dyrektorzy szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice spotykają się wokół edukacji językowej, całe społeczności ulegają przemianie.

Taki ekosystem może sprzyjać większej świadomości kulturowej, wzajemnemu zrozumieniu i spójności społecznej. Jest to istotne dla wszystkich języków, ale szczególnie dla arabskiego.

Grace Kassab/AP
Libańskie dzieci w wieku szkolnym układają alfabety arabskie w Bejrucie, czerwiec 2010 r

Skuteczny program językowy wczesnej edukacji wymaga następujących elementów: decydentów politycznych i/lub decydentów, którzy wspierają wielojęzyczność poprzez przydzielanie odpowiednich zasobów, administratorów zaangażowanych w rozwój edukacji językowej, certyfikowanych nauczycieli języków, odpowiednią ocenę postępów językowych, zmotywowanych rodziców i ciekawskich uczniów.

Razem taki ekosystem może sprzyjać większej świadomości kulturowej, wzajemnemu zrozumieniu i spójności społecznej. Jest to istotne dla wszystkich języków, ale szczególnie dla arabskiego.