Roczny wzrost ruchu turystycznego w Hiszpanii kończy się uruchomieniem przez Madryt pomiaru poziomu czarnego w związku z napływem turystów do miasta w okresie świątecznym.
Ulice w Madrycie mogą zostać zamknięte z powodu przeludnienia w centrum miasta.
Stolica Hiszpanii uruchomiła tzw. środek „poziomu czerni” ze względu na duży napływ turystów do miasta w okresie świątecznym.
Środek ten, wdrażany wyłącznie w przypadku wyjątkowego nasycenia przestrzeni publicznych i transportu, ma na celu zarządzanie bezpieczeństwem i mobilnością w mieście.
Policja będzie monitorować najbardziej zakorkowane ulice z nieba za pomocą dronów. Gdy napływ ludzi osiągnie maksimum, ulice zostaną zamknięte, umożliwiając pieszym opuszczenie obszaru, ale nie wchodzenie na niego.
W okresie świątecznym miasto będzie monitorować około 450 funkcjonariuszy Straży Miejskiej, a w pracowite dni nawet 850 dodatkowych funkcjonariuszy.
Oczekuje się, że specjalne środki będą miały wpływ zarówno na transport publiczny, jak i prywatny.
Które części Madrytu mogą zostać dotknięte przestojami?
Chociaż wpływ ten będzie miał wpływ na cały Madryt, punktami krytycznymi dla Rady Hrabstwa Madrytu będą ulice Preciados i El Carmen, Plaza del Celenque, odcinek Calle Alcalá w pobliżu Plaza de Cibeles i Gran Vía.
Stacja Sol Metro de Madrid i sieć Renfe Cercanías są obecnie zamknięte do 9 grudnia w godzinach 18:00–21:00.
Turystyka w Hiszpanii rośnie z roku na rok
Liczba turystów w Hiszpanii rośnie przez cały rok, nie tylko w grudniu.
W pierwszych 10 miesiącach 2022 r. Hiszpanię odwiedziło na wakacjach 74,7 mln turystów, co oznacza wzrost o 18,2% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
W październiku, który nie jest typowym miesiącem „turystycznym”, kraj odwiedziło 8,17 mln turystów zagranicznych, o 13,9% więcej niż w październiku 2022 r. W listopadzie 2023 r. do kraju przybyło 3,3 mln turystów zagranicznych, co oznacza wzrost o 9,3% w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku rok.
Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Rosja i kraje skandynawskie w największym stopniu przyczyniły się do rozwoju turystyki międzynarodowej.
„Zmieniamy historyczny charakter naszej turystyki” – mówi Jordi Hereu, hiszpański Minister Przemysłu i Turystyki. „Hiszpania nadal jest liderem, ożywienie sektora jest absolutne i pełne, ale dywersyfikujemy i usuwamy sezonowość przepływów, co skutkuje bardziej zrównoważoną turystyką, mniej zależną od wysokiego sezonu letniego”.
Rosną wydatki na turystykę w Hiszpanii
Wraz z napływem turystów rosną wydatki.
Każdy turysta odwiedzający ten kraj wydał w październiku średnio 1260 euro, o 9,8 proc. więcej niż w roku ubiegłym i o 14,9 proc. więcej niż w 2019 r. Wzrosły również dzienne wydatki, przy czym każdy turysta wydał w październiku 185 euro dziennie, o 15 proc. więcej niż w 2019 roku.
Główną przyczyną wzrostu wydatków na turystykę jest wzrost cen. W maju 2023 r. ceny były o 15 proc. wyższe w porównaniu z 2019 r.
Turystyka pozytywnie wpływa na miejsca pracy w Hiszpanii
W okresie od kwietnia do czerwca 2023 r. w działalności związanej z turystyką zatrudnionych było prawie 150 000 pracowników więcej niż w tym samym kwartale poprzednich lat, przy czym 25% wszystkich nowych miejsc pracy w Hiszpanii wynika z działalności związanej z turystyką.
„Sektor turystyczny jest jednym z głównych motorów gospodarczych naszego kraju” – mówi pełniący obowiązki Ministra Przemysłu, Handlu i Turystyki Héctor Gómez. „Hiszpania w dalszym ciągu tworzy miejsca pracy związane z działalnością turystyczną i robi to w coraz bardziej zdecydowany sposób i zawsze kierując się mottem jakości, stabilności i doskonałości”.