O nas
Kontakt

Amazon pozwany przez rząd USA w sprawie historycznego monopolu

Laura Kowalczyk

Amazon pozwany przez rząd USA w sprawie historycznego monopolu

Prawnicy będą debatować, czy gigant handlu internetowego wykorzystał swoją dominację na rynku.

Amerykańskie organy regulacyjne i 17 stanów pozywają Amazon w związku z zarzutami, że nadużył on swojej pozycji rynkowej w celu zawyżania cen, nadmiernego obciążania sprzedawców i tłumienia konkurencji.

Amazon zaprzecza jakimkolwiek nadużyciom.

Pozew, złożony we wtorek przed sądem federalnym w stanie Waszyngton, w siedzibie Amazona, jest efektem wieloletniego śledztwa w sprawie działalności firmy i stanowi jedno z najważniejszych wyzwań prawnych w jej prawie 30-letniej historii.

Federalna Komisja Handlu (FTC) i stany pozywające utrzymują, że Amazon narusza federalne i stanowe przepisy antymonopolowe.

Proszą sąd o wydanie stałego nakazu, który ich zdaniem zabrania sprzedawcy detalicznemu angażowania się w nielegalne działania i rozluźnia jego „kontrolę monopolistyczną w celu przywrócenia konkurencji”.

O co oskarża się Amazona?

W skardze zarzuca się spółce angażowanie się w praktyki antykonkurencyjne polegające na zniechęcaniu sprzedawców do oferowania niższych cen produktów na stronach internetowych innych niż Amazon, co jest argumentem odzwierciedlającym zarzuty zawarte w odrębnym pozwie złożonym w zeszłym roku przez stan Kalifornia.

W pozwie zarzuca się, że Amazon ukrywa oferty oferowane po niższych cenach na innych stronach. Jednocześnie pobiera wysokie opłaty od sprzedawców, zmuszając sprzedawców do podnoszenia cen na platformie, a także w innych witrynach handlu elektronicznego, aby utrzymać konkurencyjność swoich produktów na Amazon.

„Skarga zawiera szczegółowe zarzuty podkreślające, w jaki sposób Amazon wykorzystuje obecnie swoją pozycję monopolistyczną do wzbogacania się, podnosząc jednocześnie ceny i poniżając usługi na rzecz dziesiątek milionów amerykańskich rodzin, które robią zakupy na jego platformie, oraz setek tysięcy przedsiębiorstw, które polegają na Amazonie w celu dotrzyj do nich” – powiedziała w oświadczeniu przewodnicząca FTC Lina Khan.

W pozwie zarzucono również, że Amazon pogarsza doświadczenia klientów, zastępując odpowiednie wyniki wyszukiwania płatnymi reklamami, faworyzując własne marki w stosunku do innych produktów, a jednocześnie pobierając wysokie opłaty, które oznaczają, że sprzedawcy mogą płacić Amazonowi nawet połowę swoich dochodów.

Według organizacji antymonopolowej Institute for Local Self-Reliance udział sprzedawców w przychodach dla Amazon wzrósł z 35% w 2020 r. i 19% w 2014 r.

Amazon zaprzecza jakimkolwiek nadużyciom

Amazon.com Inc. z siedzibą w Seattle stwierdziła, że ​​FTC „błędnie oceniała fakty i prawo” oraz odeszła od swojej roli w zakresie ochrony konsumentów i konkurencji.

„Jeśli FTC postawi na swoim, rezultatem będzie mniej produktów do wyboru, wyższe ceny, wolniejsze dostawy dla konsumentów i mniej opcji dla małych firm – co jest przeciwieństwem tego, co robi prawo. Zaplanowano ochronę antymonopolową” – powiedział David Zapolsky, Główny radca prawny Amazona. – napisano w oświadczeniu.

Jaki wpływ ma Amazon na rynek e-commerce?

Niektóre szacunki wskazują, że Amazon kontroluje około 40% rynku e-commerce.

Większość sprzedaży na tej platformie jest obsługiwana przez niezależnych sprzedawców składających się z małych i średnich przedsiębiorstw oraz osób fizycznych.

W zamian za dostęp do swojej platformy Amazon zgarnia miliardy dzięki opłatom za wyświetlanie ofert i innym usługom, takim jak reklamy, dzięki którym produkty są lepiej widoczne na platformie.

Patrick Semansky/Copyright 2017 AP.  Wszelkie prawa zastrzeżone.
Paczki przechodzą przez skaner w centrum realizacji zamówień Amazon, 3 sierpnia 2017 r. w Baltimore.

Zdecydowana większość sprzedawców zewnętrznych korzysta również z usług firmy w zakresie realizacji zamówień w celu przechowywania zapasów i wysyłania produktów do klientów.

Amazon konsekwentnie podnosi opłaty dla osób korzystających z programu. Niedawno nałożyła, a następnie obniżyła, dodatkowe opłaty na tych, którzy tego nie zrobili, co spotkało się z krytyką.

W zeszłym kwartale Amazon odnotował przychody z usług zewnętrznych w wysokości 32,3 miliarda dolarów (32,6 miliarda euro).

Jakie wyzwania stoją przed Amazonem?

Organizacje konsumenckie przyjęły pozew z uznaniem, podczas gdy grupa branżowa stwierdziła, że ​​wiele dużych firm detalicznych ma politykę odzwierciedlającą politykę Amazona.

Spekulowano, że agencja będzie dążyć do rozbicia detalicznego giganta, który dominuje także w chmurze obliczeniowej i ma coraz większą obecność w innych sektorach, np. spożywczym i opieki zdrowotnej.

Podczas odprawy z reporterami Khan pominął kwestię, czy tak się stanie.

„W tym momencie skupiamy się bardziej na odpowiedzialności” – stwierdziła.

Amazon od dawna spotyka się z zarzutami o podcinanie cen firmom sprzedającym na jego platformie poprzez ocenę danych handlowych i tworzenie własnych, konkurencyjnych produktów, które następnie promuje na swojej stronie.

W sierpniu firma ogłosiła, że ​​eliminuje niektóre wewnętrzne marki, które nie cieszyły się uznaniem klientów, i ponownie wprowadzi niektóre produkty pod istniejącymi markami, takimi jak Amazon Basics i Amazon Essentials.

AFP
Tablice są wywieszone w pobliżu wejścia podczas wycieczki medialnej po nowej siedzibie Amazon w Arlington w Wirginii, 20 września 2023 r.

Księgarze i autorzy wzywali także Departament Sprawiedliwości do zbadania, jak to nazywają, „monopolowej siły Amazona na rynku książek i pomysłów”.

Jeśli się powiedzie, pozew może być dużym impulsem dla Khana z FTC, krytyka wielkich technologii, która zyskała sławę jako studentka prawa w Yale w 2017 r. dzięki swojej pracy naukowej „Paradoks antymonopolowy Amazonii”.

W 2021 roku Amazon starał się wykluczyć go z dochodzeń agencji przeciwko firmie ze względu na jego wcześniejszą krytykę.

Pod przywództwem Khana FTC agresywnie próbowała stępić wpływy Big Tech, ale nie udało jej się to w niektórych niedawnych głośnych sprawach, w tym w próbie zablokowania przejęcia przez Microsoft producenta gier wideo Activision Blizzard i przejęcia przez Met startupu zajmującego się rzeczywistością wirtualną Within Unlimited . .