O nas
Kontakt

Antwerpia, Innsbruck, Madryt: Gdzie znajdują się najpiękniejsze dworce kolejowe w Europie?

Laura Kowalczyk

Gare do Oriente in Lisbon, Portugal.

Od „katedry kolejowej” po podziemną wystawę sztuki – zaplanuj kolejną podróż pociągiem po tych pięknych stacjach w Europie.

Możesz pokusić się o zaplanowanie kolejnej przygody kolejowej w oparciu o wiele nowych tras kolejowych pojawiających się w całej Europie.

Ale co, gdybyśmy powiedzieli, że możesz doświadczyć uroku podróży pociągiem, nawet nie opuszczając stacji?

Od historycznej „katedry kolejowej” po podziemne instalacje artystyczne – są to najpiękniejsze dworce kolejowe w Europie, które warto odwiedzić podczas podróży.

Antwerpen-Centraal w Antwerpii, Belgia.
Antwerpen-Centraal w Antwerpii, Belgia.

Antwerpen-Centraal w Antwerpii, Belgia: Świątynia transportowa

Główny dworzec kolejowy w Antwerpii jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Belgii, oferującym szybkie połączenia do Amsterdamu, Paryża i Marsylii.

Mieści się w eklektycznym budynku zaprojektowanym przez belgijskiego architekta Louisa Delacenserie pod koniec XIX wieku, który nawiązywał do stylu neorenesansowego, secesyjnego i barokowego.

Ogromna kopuła nad poczekalnią zyskała przydomek Spoorwegkathedraal – „katedry kolejowej”.

Marmurowe, wysokie kolumny i misterne okucia otaczają zegar stacji, ustępując miejsca halom kolejowym z wysokimi przeszklonymi sufitami, które pierwotnie miały rozpraszać dym lokomotyw parowych.

Stacja Hungerburg w Innsbrucku w Austrii.
Stacja Hungerburg w Innsbrucku w Austrii.

Stacja Hungerburg w Innsbrucku w Austrii: cud alpejski

Biegnąca z centrum Innsbrucku do początku kolejki linowej Seegrube kolejka linowa Hungerberg przebiega przez cztery stacje zaprojektowane przez londyńską pracownię Zaha Hadid Architects.

Futurystyczna stacja Hungerburg wyróżnia się na tle naturalnego parku alpejskiego Karwendel, stanowiąc bramę do austriackich szlaków turystycznych, stoków narciarskich i gór. Zakrzywiony szklany dach wydaje się unosić na miejscu, a płynąca, lodowa powierzchnia naśladuje góry w oddali.

Estación de Atocha w Madrycie, Hiszpania.
Estación de Atocha w Madrycie, Hiszpania.

Estación de Atocha w Madrycie, Hiszpania: Tropikalna dżungla

Najbardziej ruchliwy dworzec kolejowy w Hiszpanii robi wrażenie, ale z zewnątrz nie jest szczególnie niezwykły. To wnętrze robi wrażenie dzięki tropikalnej szklarni.

Zanim udasz się na pobliski nowoczesny dworzec, aby złapać szybki pociąg do Barcelony, Malagi lub Alicante, napij się kawy i podziwiaj bujny ogród, który wypełnia opuszczoną starą część stacji.

Tysiące roślin i kwiatów z każdego zakątka świata zapewni Ci poczucie spokoju podczas wyruszania w podróż.

Gare do Oriente w Lizbonie, Portugalia.
Gare do Oriente w Lizbonie, Portugalia.

Gare do Oriente w Lizbonie, Portugalia: cud modernizmu

Od krętych uliczek Alfamy po przepyszne stoiska z jedzeniem na Time Out Market – Lizbona jest gotowa do zwiedzania.

Jednak ci, którzy przybędą do stolicy Portugalii pociągiem, będą świadkami mniej znanego spektaklu: Gare do Oriente.

Zaprojektowany przez czołowego hiszpańskiego architekta Santiago Calatravę, węzeł transportu intermodalnego został zbudowany przed światowymi targami Expo ’98. Modernistyczna konstrukcja odpowiednio przyciąga wzrok dzięki kratce ze szkła i metalu.

Mieści się tu stacja metra w Lizbonie, linie szybkiej kolei podmiejskiej i regionalnej, dworzec autobusowy i centrum handlowe.

Stacja King's Cross w Londynie, Anglia.
Stacja King’s Cross w Londynie, Anglia.

Stacja King’s Cross w Londynie, Anglia: Lekcja renowacji

Stacja King’s Cross w Londynie znajduje się na liście zabytków pierwszego stopnia, co podkreśla jej wyjątkowe znaczenie architektoniczne i historyczne. To sprawiło, że jego nowoczesna transformacja stała się jeszcze trudniejsza – i imponująca.

Nad halą zachodnią góruje dramatyczny dach w kształcie fali. Został odsłonięty wraz z pieczołowicie odrestaurowaną oryginalną fasadą przed Igrzyskami Olimpijskimi w 2012 roku.

Projekt w ciągu ostatniej dekady zapoczątkował rewitalizację całego obszaru, dzięki czemu stacja stała się czymś więcej niż tylko bramą na północ i domem peronu 9 ¾ Harry’ego Pottera.

Stacja Toledo w Neapolu, Włochy.
Stacja Toledo w Neapolu, Włochy.

Stacja Toledo w Neapolu, Włochy: Sztuka pod ulicami miasta

Błyszczące morze niebieskiej mozaiki głęboko pod starą dzielnicą Neapolu dodało kreatywności temu obszarowi.

Stacja metra Toledo, do której prowadzą 40-metrowe schody ruchome, jest częścią miejskiego projektu Stazioni dell’Arte, w ramach którego światowej sławy architekci i projektanci odcisnęli swoje piętno na stacjach metra linii 1.

Zanim dotrzesz do głębi stacji inspirowanych oceanem, zejdź obok mozaik przedstawiających historię miasta i słonecznych żółtych wyświetlaczy.

São Bento w Porto, Portugalia.
São Bento w Porto, Portugalia.

São Bento w Porto, Portugalia: Dla olśniewającego azulejo

Portugalia słynie z pięknych płytek azulejo – niektóre z najbardziej imponujących można znaleźć na stacji kolejowej São Bento w Porto.

Panele o powierzchni 551 metrów kwadratowych składają się z około 22 000 płytek, które przedstawiają sceny z historii Portugalii i życia na wsi. Zostały zaprojektowane i namalowane przez znanego artystę i garncarza Jorge Colaço, a odsłonięte w 1903 roku.

Stacja Rotterdam Centraal w Rotterdamie, Holandia.
Stacja Rotterdam Centraal w Rotterdamie, Holandia.

Stacja Rotterdam Centraal w Rotterdamie, Holandia: zrównoważony węzeł komunikacyjny

Po zniszczeniu przez bombardowania podczas II wojny światowej Rotterdam rzucił się w przyszłość i przyjął nowoczesny design.

Najnowsze wcielenie Centraal Station, zaprezentowane w 2014 roku, charakteryzuje się imponującą fasadą ze szkła i metalu, która ustępuje miejsca ciepłemu i przyjaznemu wnętrzu z drewna.

Perony, na których zatrzymują się pociągi dużych prędkości do Amsterdamu, Brukseli i Paryża, są zalane światłem ze szklanych sufitów, na których zainstalowano jeden z największych projektów fotowoltaicznych na dachu w Europie. Aby dopełnić zrównoważony obraz, stacja oferuje parking dla ponad 5000 rowerów.