O nas
Kontakt

Art Paris stawia na francuskość w edycji 2024, stawiając w centrum uwagi wschodzące talenty

Laura Kowalczyk

A visitor walks through the gallery Huberty & Breyne

Podczas swojej 26. edycji Art Paris opiera się na swojej francuskości i zwraca uwagę na różnorodność francuskiej sceny artystycznej. Targi sztuki współczesnej i nowoczesnej w dalszym ciągu stanowią platformę dla wschodzących talentów.

W miarę jak Paryż ugruntowuje swoją rolę centrum europejskiego rynku sztuki, „Art Paris” stara się wykorzystać dynamikę, jaką cieszyła się francuska stolica w ostatnich latach.

Po przyjęciu rekordowej liczby 81 857 gości w 2023 r., w tym roku targi sztuki współczesnej i nowoczesnej oferują więcej stoisk niż kiedykolwiek wcześniej – ze 136 galeriami reprezentującymi 25 krajów.

Targi zachowały jednak swoją tożsamość „lokalnych” targów sztuki, a 60% wystawiających się galerii pozostało francuskich.

Podczas swojej 26. edycji Art Paris podkreśla swoją francuskość specjalną wystawą na temat lokalnej sceny artystycznej, która ukazuje jej różnorodność.

Kuratorem jednej z dwóch wystaw tematycznych w tym roku, „Kruche utopie: skupienie się na scenie francuskiej”, był Éric de Chassey, dyrektor francuskiego Narodowego Instytutu Historii Sztuki (INHA). Rozrzucone na 10 000 metrów kwadratowych Grand Palais Éphémère, prezentuje prace 21 artystów francuskich i artystów zagranicznych, dla których Francja jest domem.

„Les dépossédés #14, 2023” Eliki Hedayat (Galerie Aline Vidal) można zobaczyć na wystawie „Fragile Dystopias” w Art Paris 2024.

„Myślę, że DNA tych targów sztuki stanowi prezentowanie francuskich artystów w kontekście międzynarodowym” – de Chassey powiedział TylkoGliwice Culture. „Próbowałem skupić się na artystach, którzy są mniej widoczni, artystach, którzy być może potrzebują spowolnienia patrzenia”.

Francuska artystka Mathilde Denize "Liczby, 2023"prezentowany jako część "Kruche utopie" wystawa w Art Paris 2024.
„Figures, 2023” francuskiej artystki Mathilde Denize prezentowane w ramach wystawy „Fragile Utopias” w Art Paris 2024.

Wybór obejmuje sztukę współczesną i współczesną, w tym dzieła takich artystów, jak urodzona w Iranie malarka Elika Hedayat (Galerie Aline Vidal), której zjawiskowe obrazy przedstawiają alternatywną przyszłość. Zaprezentowano także: abstrakcyjną rzeźbę Raphaëla Zarki (Galerie Mitterrand) „Woodhouselee” wzorowaną na instrumencie astronomicznym ze szkockiego zamku oraz obraz Michela Parmentiera (Loevenbruck) w poziome paski na nierozciągniętym płótnie z 1966 roku.

Abstrakcyjna rzeźba Raphaëla Zarki „Woodhouselee” oparta jest na instrumencie astronomicznym ze szkockiego zamku.
Abstrakcyjna rzeźba Raphaëla Zarki „Woodhouselee” oparta jest na instrumencie astronomicznym ze szkockiego zamku.

„Myślę, że sztuka, która jest interesująca, to taka, która sprawia, że ​​kwestionujesz to, na co patrzysz, i sprawia, że ​​kwestionujesz świat” – dodał de Chassey.

„Dlatego wybrałem temat „kruchych utopii”, ponieważ uważam, że musimy spojrzeć na świat inaczej i przyjrzeć się temu, co artyści mogą zasugerować jako możliwości, nie będąc w żaden sposób nakazowy”.

„Sans Titre” Nathalie du Pasquier, laureatki inauguracyjnej nagrody BNP Paribas Private Bank na Art Paris 2024.

21 artystów biorących udział w wystawie zostało zgłoszonych do pierwszej w historii nagrody BNP Paribas Private Bank Prize o wartości 30 000 euro.

Jury składające się z wybitnych profesjonalistów ze świata sztuki wybrało francusko-włoską artystkę Nathalie du Pasquier (Galerie Yvon Lambert) na zwycięzcę inauguracyjnej nagrody, ufundowanej przez oficjalnego partnera premium targów. Mieszkająca w Mediolanie była projektantka została doceniona za swoje abstrakcyjne obrazy architektoniczne.

Koncentracja na wschodzących talentach i kolekcjonerach

Francuski rynek dzieł sztuki został uratowany przed podwyżką państwowego podatku od sprzedaży zeszłej jesieni, po miesiącach zaciekłych negocjacji między handlarzami dziełami sztuki a rządem. Jednym z czynników przyczyniających się do wzrostu pozycji Paryża w świecie sztuki jest niższy we Francji podatek VAT na dzieła sztuki sprzedawane w tym kraju – 5,5% zamiast 20%.

To wszystko i brexit przyciągnęły w ostatnich latach do Paryża większe galerie – takie jak Hauser & Wirth z Zurychu i Esther Schipper z Berlina – a Art Paris stał się dla nich głównym poligonem doświadczalnym do prezentowania wschodzących artystów.

Odwiedzający oglądający dzieła sztuki na stoisku Galerie Anne-Sarah Benichou na Art Paris 2024.
Odwiedzający oglądający dzieła sztuki na stoisku Galerie Anne-Sarah Benichou na Art Paris 2024.

Galerie Perrotin – której lokalizacje znajdują się w Paryżu, Nowym Jorku, Hongkongu, Tokio, Szanghaju i Seulu – uczestniczy w targach od 2020 roku. Marine Moulin, łącznik artystów w Perrotin, twierdzi, że Art Paris oferuje wyjątkowe możliwości dużym galeriom.

„Mają znacznie bardziej lokalny charakter niż targi takie jak Paris+ (organizacji Art Basel)” – powiedział Moulin. „Jest to jednak okazja do zaprezentowania artystów nieco bardziej wschodzących, zwłaszcza na scenie francuskiej czy europejskiej, co widać w tegorocznej tematyce targów”.

Stoisko Esther Schipper na Art Paris 2024. Berlińska galeria to jedna z kilku znanych marek, które w ostatnich latach otwierały lokale w Paryżu.
Stoisko Esther Schipper na Art Paris 2024. Berlińska galeria to jedna z kilku znanych marek, które w ostatnich latach otwierały lokale w Paryżu.

Moulin pokazała TylkoGliwice Culture to, co nazwała „gabinetem ciekawostek” Perrotina, czyli małym pomieszczeniem z tyłu stoiska, w którym młodsi kolekcjonerzy mogą wybierać spośród mniejszych dzieł w tańszych cenach.

„Art Paris szczególnie dobrze nadaje się do tego typu prezentacji” – stwierdziła. „Wielu nowych kolekcjonerów przychodzi do nas, aby kupić mniejsze egzemplarze i naprawdę zacząć budować swoją kolekcję. Więc jeśli chodzi o budżet, powiedziałbym, że są nieco mniejsze niż inne targi, takie jak Paris+, ale ważne jest, aby reprezentować także tych kolekcjonerów.

Młodsi kolekcjonerzy stają się potężniejszą siłą w świecie sztuki. Według raportu Deloitte Art and Finance 83% z nich postrzega obecnie sztukę jako niezawodną inwestycję, w porównaniu z 50% w zeszłym roku.

Skrzyżowanie sztuki i rzemiosła

Druga w tym roku wystawa w Art Paris, „Art & Craft”, bada, w jaki sposób nowocześni i współcześni artyści inwestowali w tradycyjne rzemiosło, wykorzystując techniki takie jak dmuchanie szkła, gobelin i ceramika.

Stoisko Galerie Richard Saltoun na Art Paris 2024.
Stoisko Galerie Richard Saltoun na Art Paris 2024.
„Ogień (Pożar), 1974” polskiej artystki Barbary Levittoux-Świderskiej (1933-2019).

Znajdują się w nim prace polskiej artystki tekstylnej Barbary Levittoux-Świderskiej (Richard Saltoun), funkcjonalne rzeźby w drewnie Patricka Kim-Gustafsona (Galerie Marguo) oraz kryształowa rzeźba Michele Ciacciofera (Galerie Michel Rein) z cyklu „Opowieści pływającego świata” .

„Le Silence des balots, 2023” autorstwa Jérôme’a Hirsona (Le Sentiment des Choses) jest częścią selekcji „Art & Craft” na Art Paris 2024.

Ceramika wywołała falę nowego zainteresowania kolekcjonerów na wszystkich poziomach, z których wielu postrzega ten materiał jako wygodny i znajomy.

„Ceramika to materiał i technika budząca wiele empatii” – powiedziała Alexandra Schillinger, dyrektor paryskiej galerii Loevenbruck. „Opinia publiczna, każdy, kto napotka przedmiot ceramiczny, natychmiast zareaguje na niego empatycznie. Myślę, że artyści pracują z ceramiką również z tego powodu.”

(od lewej do prawej)
(od lewej) „Słój kamionkowy z fragmentami ciał i ślimakami, 2023”, „Naczynie kamionkowe z ropuchą, ślimakami i kranami” oraz „Naczynie kamionkowe, 2023” autorstwa Daniela Dewara i Grégory'ego Gicquela.

Loevenbruck zaprezentował w tym roku w Art Paris prace kamionkowe francusko-brytyjskiego duetu artystycznego Daniela Dewara i Grégory'ego Gicquela, które zostały wybrane na wystawę „Art & Craft”. Prace wykorzystują znane przedmioty, takie jak wazony i dzbany, i bawią się ich formą, dodając sutki, ślimaki i stopy.

„Dewar i Gicquel, wnieście do ceramiki coś bardzo emocjonalnego” – powiedział Schillinger. „Tutaj mamy coś organicznego poprzez motyw ciała, jest ten artykuł o relacji między naturą i kulturą. Nie jest to łatwe do wchłonięcia pod względem formalnym, ale ceramika pomaga przyciągnąć wzrok.”

To ostatni rok, w którym Art Paris odbędzie się w przestrzeni wystaw czasowych "Grand Palais Éphémère".  W przyszłym roku powróci do nowo wyremontowanego Grand Palais.
To ostatni rok, w którym Art Paris odbędzie się w przestrzeni wystaw czasowych „Grand Palais Éphémère”. W przyszłym roku powróci do nowo wyremontowanego Grand Palais.

W przyszłym roku Art Paris przeprowadzi się z Grand Palais Éphémère, otwartej w 2021 roku przestrzeni wystaw czasowych naprzeciwko Wieży Eiffla, i powróci do swojej stałej siedziby w nowo wyremontowanym Grand Palais.

Dla dyrektora Guillaume’a Piensa Art Paris zdecydowanie zajął swoje miejsce jako artystyczne spotkanie w Mieście Świateł, którego nie można przegapić, będące doskonałym uzupełnieniem bardziej międzynarodowego wydarzenia Paris+ Art Basel, które odbywa się jesienią.

„To, co jest dzisiaj interesujące i co stanowi siłę Paryża, to fakt, że jesienią i wiosną odbywają się dwa duże wydarzenia artystyczne” – Piens powiedział TylkoGliwice Culture. „To jedyne europejskie miasto, które znam, gdzie tak się dzieje. A to coś znaczy.

Art Paris jest otwarty dla publiczności do 7 kwietnia w Grand Palais Éphémère w Paryżu.