Podczas swojej 26. edycji Art Paris opiera się na swojej francuskości i zwraca uwagę na różnorodność francuskiej sceny artystycznej. Targi sztuki współczesnej i nowoczesnej w dalszym ciągu stanowią platformę dla wschodzących talentów.
W miarę jak Paryż ugruntowuje swoją rolę centrum europejskiego rynku sztuki, „Art Paris” stara się wykorzystać dynamikę, jaką cieszyła się francuska stolica w ostatnich latach.
Po przyjęciu rekordowej liczby 81 857 gości w 2023 r., w tym roku targi sztuki współczesnej i nowoczesnej oferują więcej stoisk niż kiedykolwiek wcześniej – ze 136 galeriami reprezentującymi 25 krajów.
Targi zachowały jednak swoją tożsamość „lokalnych” targów sztuki, a 60% wystawiających się galerii pozostało francuskich.
Podczas swojej 26. edycji Art Paris podkreśla swoją francuskość specjalną wystawą na temat lokalnej sceny artystycznej, która ukazuje jej różnorodność.
Kuratorem jednej z dwóch wystaw tematycznych w tym roku, „Kruche utopie: skupienie się na scenie francuskiej”, był Éric de Chassey, dyrektor francuskiego Narodowego Instytutu Historii Sztuki (INHA). Rozrzucone na 10 000 metrów kwadratowych Grand Palais Éphémère, prezentuje prace 21 artystów francuskich i artystów zagranicznych, dla których Francja jest domem.
„Myślę, że DNA tych targów sztuki stanowi prezentowanie francuskich artystów w kontekście międzynarodowym” – de Chassey powiedział TylkoGliwice Culture. „Próbowałem skupić się na artystach, którzy są mniej widoczni, artystach, którzy być może potrzebują spowolnienia patrzenia”.
Wybór obejmuje sztukę współczesną i współczesną, w tym dzieła takich artystów, jak urodzona w Iranie malarka Elika Hedayat (Galerie Aline Vidal), której zjawiskowe obrazy przedstawiają alternatywną przyszłość. Zaprezentowano także: abstrakcyjną rzeźbę Raphaëla Zarki (Galerie Mitterrand) „Woodhouselee” wzorowaną na instrumencie astronomicznym ze szkockiego zamku oraz obraz Michela Parmentiera (Loevenbruck) w poziome paski na nierozciągniętym płótnie z 1966 roku.
„Myślę, że sztuka, która jest interesująca, to taka, która sprawia, że kwestionujesz to, na co patrzysz, i sprawia, że kwestionujesz świat” – dodał de Chassey.
„Dlatego wybrałem temat „kruchych utopii”, ponieważ uważam, że musimy spojrzeć na świat inaczej i przyjrzeć się temu, co artyści mogą zasugerować jako możliwości, nie będąc w żaden sposób nakazowy”.
21 artystów biorących udział w wystawie zostało zgłoszonych do pierwszej w historii nagrody BNP Paribas Private Bank Prize o wartości 30 000 euro.
Jury składające się z wybitnych profesjonalistów ze świata sztuki wybrało francusko-włoską artystkę Nathalie du Pasquier (Galerie Yvon Lambert) na zwycięzcę inauguracyjnej nagrody, ufundowanej przez oficjalnego partnera premium targów. Mieszkająca w Mediolanie była projektantka została doceniona za swoje abstrakcyjne obrazy architektoniczne.
Koncentracja na wschodzących talentach i kolekcjonerach
Francuski rynek dzieł sztuki został uratowany przed podwyżką państwowego podatku od sprzedaży zeszłej jesieni, po miesiącach zaciekłych negocjacji między handlarzami dziełami sztuki a rządem. Jednym z czynników przyczyniających się do wzrostu pozycji Paryża w świecie sztuki jest niższy we Francji podatek VAT na dzieła sztuki sprzedawane w tym kraju – 5,5% zamiast 20%.
To wszystko i brexit przyciągnęły w ostatnich latach do Paryża większe galerie – takie jak Hauser & Wirth z Zurychu i Esther Schipper z Berlina – a Art Paris stał się dla nich głównym poligonem doświadczalnym do prezentowania wschodzących artystów.
Galerie Perrotin – której lokalizacje znajdują się w Paryżu, Nowym Jorku, Hongkongu, Tokio, Szanghaju i Seulu – uczestniczy w targach od 2020 roku. Marine Moulin, łącznik artystów w Perrotin, twierdzi, że Art Paris oferuje wyjątkowe możliwości dużym galeriom.
„Mają znacznie bardziej lokalny charakter niż targi takie jak Paris+ (organizacji Art Basel)” – powiedział Moulin. „Jest to jednak okazja do zaprezentowania artystów nieco bardziej wschodzących, zwłaszcza na scenie francuskiej czy europejskiej, co widać w tegorocznej tematyce targów”.
Moulin pokazała TylkoGliwice Culture to, co nazwała „gabinetem ciekawostek” Perrotina, czyli małym pomieszczeniem z tyłu stoiska, w którym młodsi kolekcjonerzy mogą wybierać spośród mniejszych dzieł w tańszych cenach.
„Art Paris szczególnie dobrze nadaje się do tego typu prezentacji” – stwierdziła. „Wielu nowych kolekcjonerów przychodzi do nas, aby kupić mniejsze egzemplarze i naprawdę zacząć budować swoją kolekcję. Więc jeśli chodzi o budżet, powiedziałbym, że są nieco mniejsze niż inne targi, takie jak Paris+, ale ważne jest, aby reprezentować także tych kolekcjonerów.
Młodsi kolekcjonerzy stają się potężniejszą siłą w świecie sztuki. Według raportu Deloitte Art and Finance 83% z nich postrzega obecnie sztukę jako niezawodną inwestycję, w porównaniu z 50% w zeszłym roku.
Skrzyżowanie sztuki i rzemiosła
Druga w tym roku wystawa w Art Paris, „Art & Craft”, bada, w jaki sposób nowocześni i współcześni artyści inwestowali w tradycyjne rzemiosło, wykorzystując techniki takie jak dmuchanie szkła, gobelin i ceramika.
Znajdują się w nim prace polskiej artystki tekstylnej Barbary Levittoux-Świderskiej (Richard Saltoun), funkcjonalne rzeźby w drewnie Patricka Kim-Gustafsona (Galerie Marguo) oraz kryształowa rzeźba Michele Ciacciofera (Galerie Michel Rein) z cyklu „Opowieści pływającego świata” .
Ceramika wywołała falę nowego zainteresowania kolekcjonerów na wszystkich poziomach, z których wielu postrzega ten materiał jako wygodny i znajomy.
„Ceramika to materiał i technika budząca wiele empatii” – powiedziała Alexandra Schillinger, dyrektor paryskiej galerii Loevenbruck. „Opinia publiczna, każdy, kto napotka przedmiot ceramiczny, natychmiast zareaguje na niego empatycznie. Myślę, że artyści pracują z ceramiką również z tego powodu.”
Loevenbruck zaprezentował w tym roku w Art Paris prace kamionkowe francusko-brytyjskiego duetu artystycznego Daniela Dewara i Grégory'ego Gicquela, które zostały wybrane na wystawę „Art & Craft”. Prace wykorzystują znane przedmioty, takie jak wazony i dzbany, i bawią się ich formą, dodając sutki, ślimaki i stopy.
„Dewar i Gicquel, wnieście do ceramiki coś bardzo emocjonalnego” – powiedział Schillinger. „Tutaj mamy coś organicznego poprzez motyw ciała, jest ten artykuł o relacji między naturą i kulturą. Nie jest to łatwe do wchłonięcia pod względem formalnym, ale ceramika pomaga przyciągnąć wzrok.”
W przyszłym roku Art Paris przeprowadzi się z Grand Palais Éphémère, otwartej w 2021 roku przestrzeni wystaw czasowych naprzeciwko Wieży Eiffla, i powróci do swojej stałej siedziby w nowo wyremontowanym Grand Palais.
Dla dyrektora Guillaume’a Piensa Art Paris zdecydowanie zajął swoje miejsce jako artystyczne spotkanie w Mieście Świateł, którego nie można przegapić, będące doskonałym uzupełnieniem bardziej międzynarodowego wydarzenia Paris+ Art Basel, które odbywa się jesienią.
„To, co jest dzisiaj interesujące i co stanowi siłę Paryża, to fakt, że jesienią i wiosną odbywają się dwa duże wydarzenia artystyczne” – Piens powiedział TylkoGliwice Culture. „To jedyne europejskie miasto, które znam, gdzie tak się dzieje. A to coś znaczy.
Art Paris jest otwarty dla publiczności do 7 kwietnia w Grand Palais Éphémère w Paryżu.