Autostrada biegnąca przez brazylijski las deszczowy Amazonii może wywołać falę nielegalnego wylesiania.
Brazylijscy parlamentarzyści przyjęli ustawę mającą na celu utorowanie autostrady przez serce lasów deszczowych Amazonii.
We wtorek późnym wieczorem izba niższa brazylijskiego Kongresu zagłosowała za przyjęciem rozwiązania rozluźniającego zasady udzielania licencji środowiskowych. Potrzebuje jeszcze zgody Senatu.
Naukowcy twierdzą, że autostrada zagrozi przyszłości największego na świecie tropikalnego lasu deszczowego.
Ustawa pozwala na wykorzystanie funduszy na rzecz ochrony przyrody przekazanych Brazylii na finansowanie projektu autostrady, takich jak fundusz Amazon Fund o wartości 1,3 miliarda dolarów (1,18 miliarda euro) wspierany przez USA i europejskich sojuszników.
Brazylijski projekt autostrady może spowodować wylesianie Amazonii
Autostrada została pierwotnie zbudowana w latach 70. XX wieku przez rząd wojskowy dążący do zaludnienia Amazonii, ale szybko została porzucona.
Pod koniec lat 80. większość autostrady biegnącej około 900 kilometrów z Porto Velho w stanie Rondonia do Manaus w stanie Amazonas zamieniła się w polną drogę pokrytą koleinami.
W porze deszczowej znaczna część trasy jest obecnie nieprzejezdna. Pojazdy próbujące tego dokonać w suchych miesiącach pełzają po zniszczonym chodniku, omijając ogromne dziury i gruz dżungli.
Naukowcy z Amazonii twierdzą, że odnowiona droga spowodowałaby eksplozję wylesiania w stanie Amazonas, w którym znajduje się większość najlepiej zachowanego stanu lasów deszczowych w Brazylii ze względu na brak dróg.
Każdy większy projekt autostradowy w Amazonii powoduje gwałtowny wzrost zawłaszczania ziemi i nielegalnego wylesiania. Naukowcy twierdzą, że BR-319 otworzy nową granicę dla pozyskiwania drewna, która może zepchnąć las deszczowy poza punkt bez powrotu.
Dlaczego Brazylia buduje autostradę przez Amazonkę?
Obrońcy projektu uznają za konieczne zmniejszenie izolacji dwóch połączonych ze sobą państw, Amazonii i Rondonii. Ponieważ BR-319 jest nieczynny przez większą część roku, do Manaus często można dotrzeć wyłącznie drogą rzeczną lub lotniczą z pozostałej części Brazylii.
Projekt ustawy nazywa autostradę „infrastrukturą krytyczną niezbędną dla bezpieczeństwa narodowego, wymagającą gwarancji jej przejezdności”.
Zezwalałoby to na wykorzystanie darowizn otrzymanych przez Brazylię na pomoc w ochronie Amazonii na „odnowę, brukowanie i zwiększenie przepustowości autostrady”.