Wręczenie nagród odbyło się w Royal Festival Hall w Londynie, gdzie David Tennant po raz pierwszy objął obowiązki gospodarza.
W noc pełną blichtru, przepychu i królewskich występów, epicka bomba atomowa Oppenheimera zdobył siedem nagród na 77. ceremonii rozdania Nagród Filmowych Brytyjskiej Akademii Filmowej, w tym dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera i najlepszego aktora.
Reżyseria Christophera Nolana i porywająca kreacja J. Roberta Oppenheimera, ojca bomby atomowej, w reżyserii Cilliana Murphy’ego, zapewniły odpowiednie wyróżnienia.
Podczas przemówienia z okazji przyjęcia nominacji Nolan wyraził wdzięczność Donnie Langley, szefowej Universal Pictures, za „pozwolenie nam podjąć się czegoś całkiem mrocznego i dostrzeżenie w tym potencjału”, podczas gdy Murphy pochwalił Nolana za „dostrzeżenie we mnie czegoś, czego być może nie widziałem” nie widzę siebie”.
Oppenheimera zgarnął także nagrody za montaż, zdjęcia i muzykę, a także nagrodę dla najlepszego aktora drugoplanowego dla Roberta Downeya Jr.
Czarująca gotycka opowieść Yorgosa Lanthimosa Biedactwa zapewniła sobie drugie miejsce pod względem liczby nagród wieczoru, w sumie pięć, w tym dla najlepszej aktorki dla Emmy Stone, produkcji, kostiumów i efektów wizualnych.
Inni zwycięzcy
Dramat o Holokauście „Strefa zainteresowań” – wyprodukowany w Wielkiej Brytanii film nakręcony w Polsce z udziałem głównie niemieckiej obsady – po raz pierwszy został uznany zarówno za najlepszy film brytyjski, jak i za najlepszy film nieanglojęzyczny.
„Mury nie są niczym nowym sprzed Holokaustu ani po nim i obecnie wydaje się oczywiste, że powinniśmy przejmować się zabijaniem niewinnych ludzi w Gazie, Jemenie, Mariupolu czy Izraelu” – powiedział producent James Wilson. „Dziękujemy za wyróżnienie filmu, który zachęca nas do myślenia w tych przestrzeniach”.
Da’Vine Joy Randolph została uznana za najlepszą aktorkę drugoplanową za rolę kucharki w szkole z internatem Zatrzymania i stwierdziła, że czuje „odpowiedzialność, której nie traktuję lekko” za opowiadanie historii o niedostatecznie reprezentowanych ludziach, takich jak Mary, grana przez nią postać.
Dodała: „To film, który nakręciliśmy w Bostonie, opowiadający o trzech osobach, które utworzyły małą rodzinę. Maryja pokazuje nam, co jest możliwe, jeśli spojrzymy poza nasze różnice”.
Nagrodę za scenariusz oryginalny otrzymał francuski dramat sądowy Anatomia upadku. Film o kobiecie sądzonej w związku ze śmiercią męża został napisany przez reżyserkę Justine Triet i jej partnera Arthura Harariego.
Dokument o wojnie na Ukrainie 20 dni w Mariupoluwyprodukowany przez The Associated Press i PBS „Frontline”, zdobył nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego.
„Tutaj nie chodzi o nas” – powiedział reżyser Mścisław Czernow, który wraz z ekipą AP uchwycił wstrząsającą rzeczywistość życia w oblężonym mieście. „Tu chodzi o Ukrainę, o mieszkańców Mariupola”.
Porażki i niespodzianki
Epopeja historyczna Zabójcy Kwiatowego Księżyca miał dziewięć nominacji do nagród, oficjalnie nazywanych EE BAFTA Film Awards, ale wrócił do domu z pustymi rękami.
lalka Barbiepołowa hitu kasowego „Barbenheimer” z 2023 r. i najbardziej dochodowy film roku, również wróciła do domu z pustymi rękami po pięciu nominacjach.
Grecie Gerwig nie udało się zdobyć nominacji reżyserskiej ani do nagród BAFTA, ani do Oscara, co przez wielu zostało odebrane jako poważny zarzut.
Swój debiut jako gospodarz David Tennant rozpoczął program rozszerzonym skeczem z udziałem psa Michaela Sheena, Barka Ruffalo.
Sophie Ellis-Bextor zaszczyciła scenę wykonaniem utworu „Murder On The Dance Floor”, który ostatnio ponownie zyskał na popularności dzięki Saltburnpodczas gdy Hannah Waddington wykonała pełną emocji wersję utworu „Time After Time” w części in memoriam.
W tej gwiazdorskiej aferze wziął udział książę William, który od 2010 roku sprawuje funkcję prezesa Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych.
Pełna lista zwycięzców BAFTA 2024:
Najlepszy film – Oppenheimer
Najlepszy film brytyjski – „Strefa interesów”
Najlepszy reżyser — Christopher Nolan, „Oppenheimer”
Najlepszy aktor — Cillian Murphy, „Oppenheimer”
Najlepsza aktorka – Emma Stone, „Biedne rzeczy”
Najlepszy aktor drugoplanowy — Robert Downey Jr., „Oppenheimer”
Najlepsza aktorka drugoplanowa — Da’Vine Joy Randolph, „The Holdovers”
Wschodząca gwiazda (w głosowaniu publiczności) — Mia McKenna-Bruce
Znakomity debiut brytyjski — Savannah Leaf, Shirley O’Connor i Medb Riordan, „Earth Mama”
Scenariusz oryginalny — Justine Triet i Arthur Harari, „Anatomy of a Fall”
Scenariusz adaptowany — Cord Jefferson, „American Fiction”
Najlepszy film nieanglojęzyczny – „The Zone of Interest”
Partytura muzyczna — Ludwig Goransson, „Oppenheimer”
Zdjęcia — Hoye van Hoytema, „Oppenheimer”
Montaż — Jennifer Lame, „Oppenheimer”
Scenografia — Shona Heath, James Price i Zsuzsa Mihalek, „Poor Things”
Projekt kostiumów — Holly Waddington, „Biedne rzeczy”
Dźwięk — Johnnie Burn i Tarn Willers, „Strefa zainteresowań”
Casting — Susan Shopmaker, „The Holdovers”
Efekty wizualne — Simon Hughes, „Biedne rzeczy”
Makijaż i fryzura — Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston, „Poor Things”
Najlepszy film animowany – „Chłopiec i czapla”
Najlepszy brytyjski film krótkometrażowy – „Meduza i homar”
Najlepsza brytyjska animacja krótkometrażowa – „Dzień Kraba”
Najlepszy dokument – „20 dni w Mariupolu”
Wybitny brytyjski wkład w kino – kuratorka filmowa June Givanni
Stypendium BAFTA — Samantha Morton