O nas
Kontakt

Barwienie, aby pamiętać: starożytne techniki tekstylne w Pompejach odrodziły się we współczesnych czasach

Laura Kowalczyk

Designer and traditional dyer Claudio Cutuli holds up a finished scarf reproducing an ancient Roman fresco of intertwining Perseus and Andromeda surrounded in a Pompeii red.

Dyrektor Pompejów, Gabriel Zuchtriegel, nadzoruje projekt mający na celu ożywienie starożytnych rzemiosł i technik produkcyjnych na terenie parku archeologicznego.

W ramach nowego projektu na terenie stanowiska archeologicznego w Pompejach przywracane są do życia starożytne techniki barwienia tekstyliów, aby pokazać inną stronę życia codziennego, zanim miasto zostało zniszczone przez erupcję Wezuwiusza w roku 79 n.e.

Inspiracją do tego przedsięwzięcia są freski odkryte na stanowisku archeologicznym, przedstawiające skrzydlate amorki farbujące tkaniny, zbierające winogrona na wino i wytwarzające perfumy.

Opisując związek fresków z rzeczywistością, Gabriel Zuchtriegel, dyrektor stanowiska archeologicznego, zauważył: „Jest to bardzo zbliżone do rzeczywistej rzeczywistości”.

Dla Zuchtriegel barwienie tekstyliów to kolejny sposób na przywrócenie Pompejów do życia współczesnym gościom.

„To część projektu naukowo-kulturalnego mającego na celu budowanie świadomości, że historia to nie tylko wielkie pomniki i piękne obrazy” – powiedział. „Istnieje również inna historia gospodarki, życia codziennego, życia większości, która często nie jest przedstawiana w wielkich narracjach”.

Starożytne techniki barwienia

Projektant i tradycyjny farbiarz Claudio Cutuli przygotowuje rubia tinctorum, różany szaleniec, aby uzyskać czerwień Pompejów do farbowania własnej linii ubrań
Projektant i tradycyjny farbiarz Claudio Cutuli przygotowuje rubia tinctorum, różany szaleniec, aby uzyskać czerwień Pompejów do farbowania własnej linii ubrań

Aby urzeczywistnić ten projekt, Zuchtriegel skorzystał z wiedzy Claudio Cutuli, jednego z niewielu pozostałych na świecie mistrzów farbiarskich.

Cutuli wykorzystuje barwniki pochodzące z roślin w swojej własnej linii odzieży inspirowanej Pompejami.

Na przykład wykorzystuje korzeń „rubia tinctorum”, czyli szaleńca różanego, aby uzyskać słynną czerwień pompejańską. Dodatkowo łuski orzecha włoskiego nadają kolor brązu, czarnego bzu czarnego i szarego, a kardamon bursztynowego, żółtego i różnych odcieni zieleni.

Korzystając z tej pompejańskiej palety kolorów, Cutuli farbuje szaliki ozdobione motywami inspirowanymi freskami znalezionymi w Domu Vettich, w tym tymi przedstawiającymi amorki. Bogata rezydencja, podobnie jak całe Pompeje, została pochowana pod popiołem wulkanicznym.

Połowa zysków ze sprzedaży szali pomoże w sfinansowaniu dalszych prac renowacyjnych w niegdyś rozległym mieście, gdzie ogrodnicy niedawno odtworzyli szkółkę zawierającą rośliny używane do barwienia przed zniszczeniem Pompejów.

Żywe freski i surowa rzeczywistość

Fragment fresku przedstawiającego Perseusza i Andromedę otoczone pompejską czerwienią w jednym z najbogatszych domów w Pompejach, Domu Vettich.
Fragment fresku przedstawiającego Perseusza i Andromedę otoczone pompejską czerwienią w jednym z najbogatszych domów w Pompejach, Domu Vettich.

Historyk ogrodów Maurizio Bartolini powiedział, że do barwienia często używano korzeni, kory i kwiatów.

Na przykład dzika róża stworzyła delikatny róż, „był to jeden z najczęściej używanych kolorów” – stwierdził.

Freski na stanowisku archeologicznym przedstawiają bogatych Pompejańczyków ubranych w jaskrawe stroje w kolorze fioletu, zieleni, różu, błękitu i żółci. Odcienie uzyskiwano poprzez gotowanie barwionych tkanin w wyłożonych metalem kadziach w warsztatach prowadzonych przez niewolników, którzy dla kontrastu nosili proste, brązowe tuniki.

„To dość nieprzyjemne warunki dla pracujących tu niewolników” – stwierdziła archeolog Sophie Hay. „Włączono piece, było gorąco, tłoczno i ​​głośno, bo ludzie krzyczeli, kiedy wchodzili, żeby sprawdzić, czy ich rzeczy są już gotowe”.