O nas
Kontakt

Bite Back: kampania młodzieżowa zawstydza firmy z powodu śmieciowego jedzenia

Laura Kowalczyk

Kinder Surprise eggs.

W Wielkiej Brytanii działacze wypowiadają się przeciwko firmom takim jak Ferrero i Mondelez czerpiącym zyski ze sprzedaży niezdrowej żywności dzieciom.

Grupa kampanii Bite Back, założona przez szefa kuchni Jamiego Olivera, twierdzi, że brytyjski system żywnościowy jest zepsuty, a cenę za to płacą młodzi ludzie.

W opublikowanym w czwartek raporcie „Napełnij nas paliwem, nie oszukuj nas” wymieniają i potępiają duże firmy zależne od śmieciowej żywności.

Według Bite Back, właściciel Cadbury, Ferrero i Mondelez, to firmy o najwyższym odsetku niezdrowych produktów w swoim portfolio, przy czym około 100% i 98% ich sprzedaży w Wielkiej Brytanii pochodzi ze śmieciowej żywności.

Obejmuje to słodkie przekąski, takie jak Kinder Surprise i batony Freddo.

Inne firmy krytykowane w raporcie to Unilever i Kellogs, dla których odpowiednio 84% i 77% sprzedaży pochodzi z niezdrowych produktów.

Ferrero i Unilever zakwestionowały jednak ustalenia raportu, twierdząc, że w badaniu nie uwzględniono całej gamy ich produktów.

Z drugiej strony raport chwali francuską firmę Danone za zaledwie 2% swojej sprzedaży w Wielkiej Brytanii ze śmieciowej żywności.

„Danone pokazuje, że można być dużą, odnoszącą sukcesy firmą spożywczą, nie polegając na sprzedaży niezdrowej żywności. Portfolio jej produktów w Wielkiej Brytanii obejmuje wodę butelkowaną, jogurty i mleko” – stwierdziła grupa.

Danone sprzeciwia się jednak trendowi, jaki zapoczątkowało wiele dużych firm z sektora rolno-spożywczego.

Uniwersytet Oksfordzki odkrył, że siedmiu z dziesięciu największych producentów żywności na świecie prawie 70% sprzedaży pakowanej żywności i napojów w Wielkiej Brytanii w 2022 r. pochodziło z produktów o dużej zawartości tłuszczu, cukru lub soli.

Z nowego raportu Bite Back wynika również, że brytyjscy producenci żywności wydali w 2022 r. 55 mln funtów (około 64 mln euro) na reklamę internetową produktów spożywczych i napojów w czterech kategoriach: Żywność związana z nadmiarem cukru i spożyciem kalorii przez dzieci.

Jak wynika z opublikowanego w czwartek raportu, niemal co trzecie dziecko w wieku od 2 do 15 lat jest zagrożone chorobą związaną z dietą.

Sir Patrick Vallance, były główny doradca naukowy rządu Wielkiej Brytanii, jest znanym zwolennikiem kampanii Bite Back.

„Młodzi ludzie pracujący w Bite Back słusznie zakończyli działalność w branży, która ich zdaniem maksymalizuje zyski, a nie zdrowie” – stwierdził.

„Epidemia problemów zdrowotnych związanych z dietą, która nęka nasz kraj i zaczyna się w dzieciństwie, nie może zostać rozwiązana samą nauką; wymaga działań politycznych. Postęp medycyny w leczeniu cukrzycy typu 2, chorób serca i raka następuje szybko i pozwala uratować tysiące ludzi. żyje każdego dnia, ale o ile lepiej byłoby, gdyby można było zapobiegać tym chorobom? »