Zmiana klimatu i sztuczna inteligencja mogą mieć największy wpływ na branżę modową.
Perspektywy branży modowej na rok 2024 można określić jednym słowem: „niepewne”. Jak wynika z najnowszego raportu „State of Fashion”, tego słowa najczęściej używają menedżerowie z branży, którzy są całkowicie podzieleni co do perspektyw w swoich obszarach specjalizacji. przez The Business of Fashion i McKinsey & Company.
Być może nie ma jasnego kierunku, co nas czeka, ale w raporcie wymieniono dziesięć najważniejszych elementów, które będą kształtować branżę w ciągu najbliższych 12 miesięcy, na podstawie globalnych badań przeprowadzonych wśród dyrektorów branży modowej i konsumentów.
Oczekuje się, że wzrost przemysłu spowolni do 2–4%, do czego przyczyni się ożywienie w globalnej turystyce i możliwości, jakie stwarza generatywna sztuczna inteligencja.
Bliższe spojrzenie na rynek
Jednak w ostatnich latach branża światowa okazała się odporna, w Europie i Stanach Zjednoczonych, ponieważ apetyt konsumentów na kupowanie mody spadł w drugiej połowie 2023 r., branża stanęła w obliczu spowolnienia sprzedaży i nierównych wyników.
Raport przewiduje spowolnienie wzrostu w przyszłym roku, głównie ze względu na kruche zaufanie konsumentów na kluczowych rynkach Stanów Zjednoczonych, Europy i Chin, przy uwzględnieniu sprzedaży detalicznej rok do roku na poziomie od 2 do 4%. Oczekuje się, że najszybszy wzrost odnotuje segment luksusowy, od 3 do 5 procent.
„Branża modowa po raz kolejny wykazała się niezwykłą odpornością w 2022 r. Szczególnie segment luksusowy pobudził wzrost poprzez wzrost cen, częściowo kompensując słabości w innych segmentach” – powiedział Achim Berg, starszy partner w McKinsey.
Jednocześnie oczekuje się, że podróże zagraniczne zwiększą sprzedaż odzieży. Oczekuje się, że podróże po całym świecie wzrosną o 10% w porównaniu z poziomem sprzed pandemii, a 80% kupujących ankietowanych w USA, Wielkiej Brytanii i Chinach planuje kupować modę podczas wakacji, co zapewni markom szerokie możliwości ponownego zaangażowania międzynarodowych nabywców 2024.
Ponad połowa branży spodziewa się wzrostu cen przy jednoczesnym osłabieniu presji kosztowej.
Influencer marketing – branża warta obecnie ponad 21 miliardów dolarów – prawdopodobnie ulegnie zmianie, a raporty wskazują, że ludzie coraz częściej wolą influencerów z mniej dopracowanymi, ale bardziej autentycznymi treściami, a zainteresowanie statusem gwiazdy może zostać zniszczone przez wiarygodnych, autentycznych influencerów, którzy są zabawni.
Ryzyko kryzysu klimatycznego dla przemysłu wzrasta do 65 miliardów dolarów
Po licznych ekstremalnych zjawiskach pogodowych w 2023 r. zmiany klimatyczne stanowią największe krótkoterminowe zagrożenie dla branży.
Oczekuje się, że zmiana klimatu będzie miała wpływ na produkcję surowców, łańcuchy dostaw i logistykę.
Z raportu wynika, że do 2030 r. te ekstremalne zjawiska pogodowe mogą zakłócić eksport odzieży o wartości 65 miliardów dolarów (59,81 miliarda euro) i zagrozić milionowi miejsc pracy w czterech głównych gospodarkach.
Branża szybkiej mody, obejmująca takie marki jak Shein i Temu, może znaleźć się pod szczególną presją, ponieważ łańcuchy dostaw branży modowej podlegają wzmożonej kontroli ze względu na nowe przepisy i zasady zrównoważonego rozwoju w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych.
Chociaż coraz trudniej jest ignorować zmiany klimatyczne, z raportu wynika, że tylko 12% kadry kierowniczej wymienia zrównoważony rozwój jako jedną z najważniejszych szans na rok 2024.
Jak generatywna sztuczna inteligencja staje się modna
Rok 2023 był rokiem kluczowym dla generatywnej sztucznej inteligencji. Jej rola w projektowaniu i rozwoju produktów jest jednym z głównych planów dyrektorów ds. mody, a 73% twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja będzie głównym priorytetem biznesowym w 2024 r.
Z drugiej strony wysokie oczekiwania może podważyć fakt, że firmom nadal brakuje wiedzy i talentu, aby wykorzystać sztuczną inteligencję.
Tylko 28% menedżerów zajmujących się modą próbowało wykorzystać go w swoich procesach twórczych, a tylko 5% uważa, że ich pracownicy posiadają obecnie umiejętności potrzebne do pełnego wykorzystania jego potencjału.
„Powstanie generatywnej sztucznej inteligencji stanowi kreatywne skrzyżowanie dróg dla branży modowej: już obserwujemy pojawienie się wielu zastosowań” – powiedziała Gemma D’Auria, starszy partner i globalny lider działów Apparel, Fashion Group i Luxury w firmie McKinsey. „Aby uchwycić wartość Pojawienie się tej rewolucyjnej technologii w nadchodzącym roku zmusi graczy zajmujących się modą do wyjścia poza automatyzację i zbadania potencjału generacji sztucznej inteligencji w zakresie zwiększania wydajności pracy kreatywnych ludzi.
10 tematów przedstawionych w raporcie Stan Mody 2024
- Fragmentaryczna przyszłość: w 2024 r. globalne perspektywy gospodarcze będą nadal zmienne na głównych rynkach mody, co bezpośrednio wpłynie na zaufanie i wydatki konsumentów.
- Sytuacja nadzwyczajna w zakresie zrównoważonego rozwoju: nadszedł czas, aby marki modowe stawiły czoła ryzyku klimatycznemu i wzmogły wysiłki na rzecz ograniczenia emisji, ponieważ zdarzenia klimatyczne, takie jak powodzie i ekstremalne upały, mogą do 2030 r. kosztować branżę szacunkowo 65 miliardów dolarów.
- Globalne podróże: oczekuje się, że w 2024 r. wielkość podróży na całym świecie osiągnie nawet 110% poziomu z 2019 r., a marki przygotowują się do nowych strategii angażowania podróżujących klientów.
- Nowa generacja influencerów: mniej wyrafinowani, ale bardziej zabawni, a nawet dziwaczni influencerzy przejmują kontrolę, ponieważ ponad 40% konsumentów woli influencerów modowych, którzy są niezawodni i autentyczni.
- Outdoor na nowo: oczekuje się, że niedawny boom na techniczną odzież outdoorową będzie kontynuowany do 2024 roku.
- Twórcze skrzyżowanie pokoleń AI: marki powinny zbadać potencjał sztucznej inteligencji w celu usprawnienia pracy ludzkich twórców. 73% dyrektorów ds. mody uważa, że sztuczna inteligencja pokolenia będzie priorytetem ich działalności w 2024 r., ale tylko 5% uważa, że posiada możliwości, aby w pełni ją wykorzystać.
- Siła Fast Fashion: w nadchodzącym roku konkurencja między markami fast fashion będzie się nasilać, a sukces może polegać na dostosowaniu się do gustów klientów i przestrzeganiu nowych przepisów związanych ze zrównoważonym rozwojem.
- Oczy wszystkich zwrócone są na markę: 71% dyrektorów ds. mody planuje zwiększyć wydatki na marketing w 2024 r.
- Zrównoważony rozwój: modele biznesowe będą musiały zostać dostosowane do przyszłych zmian regulacyjnych. 87% dyrektorów branży modowej spodziewa się, że regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą miały wpływ na ich działalność w 2024 r.
- Łańcuch dostaw: Ponieważ powszechnie oczekuje się, że zmienność popytu będzie miała wpływ na relacje z dostawcami w ciągu najbliższych pięciu lat, firmy powinny rozważyć wzmocnienie strategicznych partnerstw z producentami, aby uniknąć zmienności łańcucha dostaw.