O nas
Kontakt

Brytyjski Sunak porzuca część linii kolei dużych prędkości, która ma otworzyć północną Anglię

Laura Kowalczyk

Brytyjski Sunak porzuca część linii kolei dużych prędkości, która ma otworzyć północną Anglię

Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak ogranicza budowę linii kolei dużych prędkości, która miała otworzyć północ kraju, ale której koszty wymknęły się spod kontroli.

„Odwołuję resztę projektu HS2” – oświadczył konserwatywny szef rządu podczas przemówienia na konferencji swojej partii w Manchesterze. „Zamiast tego ponownie zainwestujemy każdy grosz, 36 miliardów funtów (41 miliardów euro), w setki nowych projektów transportowych” – obiecał.

„Naprawdę potrzebujemy lepszych połączeń transportowych na północy” i to „będzie naszym priorytetem” – podkreślił Sunak w przemówieniu na dorocznej konferencji Partii Konserwatywnej.

Uzasadniając swoją decyzję, premier stwierdził, że „HS2 jest ostatecznym przykładem starego konsensusu” i „rezultatem jest projekt, którego koszty wzrosły ponad dwukrotnie i który doświadczał powtarzających się opóźnień”.

W szczególności premier potwierdził, że zamierza wzmocnić już realizowany projekt kolejowy, który ma usprawnić połączenia między głównymi ośrodkami gospodarczymi na północy, co skróci czas podróży liniami zelektryfikowanymi pomiędzy Manchesterem, Bradford, Sheffield i Hull.

Choć zawracanie Londynu jest bardzo niepopularne wśród wybranych przedstawicieli północnej Anglii, którzy oskarżają rząd o wycofywanie się z obietnic złożonych regionom w niekorzystnej sytuacji gospodarczej, przywódca wyliczył także długą listę projektów mających na celu poprawę transportu miejskiego, autobusów i tramwajów, jak jak również połączenia drogowe.

Linia HS2, druga w Wielkiej Brytanii linia dużych prędkości po linii Eurostar prowadząca do tunelu pod kanałem La Manche, pierwotnie miała połączyć stolicę kraju z Birmingham, a następnie Manchesterem i Leeds. Teraz zatrzyma się po Birmingham.