O nas
Kontakt

Brytyjski Teatr Narodowy mianował Indhu Rubasingham pierwszą kobietą dyrektorem artystycznym

Laura Kowalczyk

Indhu Rubasingham, Director Designate, National Theatre

Indhu Rubasingham zastąpi obecnego dyrektora artystycznego brytyjskiego Teatru Narodowego Rufusa Norrisa, gdy ustąpi ze stanowiska w 2025 r.

Indhu Rubasingham został mianowany nowym dyrektorem Teatru Narodowego w Wielkiej Brytanii. W 2025 r. zastąpi obecnego dyrektora i dyrektora generalnego Rufusa Norrisa, który pełnił tę funkcję przez dwie kadencje, począwszy od 2015 r.

Rubasingham to inspirujący wybór na dyrektora najważniejszego brytyjskiego teatru finansowanego ze środków publicznych. Jest pierwszą kobietą i osobą kolorową w tej roli, założonej przez legendarnego aktora Laurence’a Oliviera. Pochodzi z dziesięcioletniego stażu na stanowisku dyrektora artystycznego Kiln Theatre w północnym Londynie.

Po raz pierwszy objęła stanowisko dyrektora artystycznego w 2012 roku i nadzorowała gruntowne renowacje teatru w Kilburn, a także zmianę marki z Tricycle Theatre na the Kiln.

Pod jej przewodnictwem Kiln przekroczył swój ciężar i w ciągu ostatnich 11 lat sprowadził do Londynu jedne z najbardziej ekscytujących teatrów. Na pierwszym roku istnienia The Kiln wystawiono premierę Red Velvet Lolity Chakrabarti, sztuki biograficznej opowiadającej o XIX-wiecznym czarnym brytyjskim aktorze urodzonym w Ameryce, Irze Aldridge’u.

Sir Damon Buffini, przewodniczący, Indhu Rubasingham, desygnowany dyrektor i Kate Varah, dyrektor wykonawcza Teatru Narodowego.
Sir Damon Buffini, przewodniczący, Indhu Rubasingham, desygnowany dyrektor i Kate Varah, dyrektor wykonawcza Teatru Narodowego.

Rubasingham zaprogramował brytyjskie debiuty Trylogii rodzinnej Floriana Zellera, w tym Ojca, który później został zaadaptowany na nominowany do Oscara film z Anthonym Hopkinsem w roli głównej.

Niedawno Rubasingham zleciła napisanie swojej pierwszej sztuki uznanej brytyjskiej pisarce Zadie Smith, niezwykle popularnej Żonie Willesdena oraz Retrograde Ryana Calais-Camerona, sztuki opowiadającej o negocjacjach w sprawie kontraktu na początku kariery aktora Sidneya Poitiera. Obie sztuki – od ciągłych przesłuchań Smitha na temat życia w rejonie Kilburn po historyczny opis rasizmu w sztukach performatywnych Calais-Cameron – ukazują talent Rubasinghama do programowania sztuk o wysokiej jakości i współczesnym znaczeniu.

Informuj, edukuj i baw

W samym Teatrze Narodowym Rubasingham wyreżyserował już wiele sztuk, zwłaszcza ostatnią znakomitą produkcję „Ojciec i zabójca” Anupamy Chandrasekhara, biografii Nathurama Godse’a, człowieka, który zamordował Gandhiego. Ojciec i zabójca to dokładnie taki rodzaj spektaklu, jaki Teatr Narodowy powinien wystawiać w swojej roli teatru finansowanego ze środków publicznych. Zarówno edukowała o roli Wielkiej Brytanii w podziale Indii, jak i stanowiła lustro brytyjskiego społeczeństwa poprzez przemoc nacjonalistycznych papug Godse.

Ojciec i zabójca (2023, Olivier Theatre)
Ojciec i zabójca (2023, Olivier Theatre)

„To ogromny zaszczyt zostać dyrektorem Teatru Narodowego – dla mnie to najlepsza praca na świecie” – powiedział Rubasingham.

„The National odegrał ważną rolę w moim życiu – od pierwszych kroków jako nastoletni widz teatru, a później jako twórca teatru, a możliwość odegrania roli w jego historii jest niesamowitym przywilejem i odpowiedzialnością. Teatr ma transformacyjną moc – zdolność jednoczenia ludzi poprzez wspólne doświadczenia i opowiadanie historii, a nigdzie nie jest to bardziej widoczne niż w Teatrze Narodowym”.

Po odejściu obecny dyrektor Norris spędzi w Teatrze Narodowym 10 lat. Miał kompetentną karierę na najwyższym stanowisku, programując dzieła Annie Baker, Tony’ego Kushnera i Helen Edmundson w adaptacji książki Andrei Levy Small Island, a także nadzorował przetrwanie teatru przez pandemię Covid-19.