O nas
Kontakt

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych planują ciche przejęcie europejskiego rynku

Laura Kowalczyk

The logo of Chinese car manufacturer BYD is displayed on a BYD Seal car during the IAA motor show in Munich, Germany, Friday, Sept. 8, 2023.

Chińskie pojazdy elektryczne mają przewagę konkurencyjną nad swoimi europejskimi odpowiednikami, ponieważ kosztują mniej i oferują więcej funkcji w standardzie.

Chińscy producenci pojazdów elektrycznych (EV) mają już przewagę nad europejskimi producentami samochodów, a kilka marek, takich jak Chery, BYD i Great Wall Motor (GWM), stale zwiększa udział w rynku europejskim.

Teraz być może będą gotowi przenieść to na wyższy poziom, ponieważ wszyscy trzej producenci planują wprowadzenie na rynek 20 modeli w ciągu najbliższych pięciu dekad. Oczekuje się, że to posunięcie zmniejszy wpływ europejskich producentów pojazdów elektrycznych i tradycyjnych producentów samochodów na rynek europejski, a także udział innych zagranicznych gigantów pojazdów elektrycznych, takich jak Tesla.

Chińskie pojazdy elektryczne są znacznie tańsze od modeli europejskich

Niezwykle wysoki koszt nowych pojazdów elektrycznych w Europie to jeden z głównych powodów popularności modeli wyprodukowanych w Chinach. Według Komisji Europejskiej średnia cena pojazdu elektrycznego z akumulatorem wyniosła w 2023 r. około 45 999 euro.

Z drugiej strony chińskie pojazdy elektryczne są znacznie tańsze i mają wiele dodatków w standardzie. Na przykład BYD Dolphin kosztowałby około 29 964,26 euro, co stanowi znaczną różnicę w cenie w porównaniu z jego europejskim odpowiednikiem.

Oznacza to, że chińscy producenci samochodów są dobrze przygotowani, aby przyciągnąć Europejczyków, którzy chcą samochodu niskoemisyjnego, ale nie chcą – lub nie mogą sobie na to pozwolić – płacić za niego zbyt dużo.

W jaki sposób chińscy producenci pojazdów elektrycznych przejmują rynek europejski?

Kilku chińskich producentów pojazdów elektrycznych spędziło lata na badaniu i badaniu rynku europejskiego, aby opracować strategię ekspansji przed podjęciem ostatecznej decyzji. Dzięki temu uzyskali unikalny wgląd w zachowania konsumentów, luki rynkowe i bolesne punkty.

Pozwoliło im to również na staranny dobór dostawców, dystrybutorów i innych kluczowych osób znających branżę.

Jedną z wad chińskich pojazdów elektrycznych w Europie jest ich rozgłos, ponieważ potencjalni nabywcy nie słyszeli o chińskich producentach samochodów. Oznacza to, że firmy musiały zwiększyć wydatki na marketing i sprzedaż, aby zwiększyć świadomość marki. Osiągnęli to także sponsorując kilka kosztownych wydarzeń, zwłaszcza sportowych.

Chińscy producenci samochodów zidentyfikowali także inne problemy dla nabywców pojazdów elektrycznych, takie jak usługi napraw i konserwacji. Podjęliby szybkie i zdecydowane działania, aby zapewnić skuteczniejsze rozwiązania tych problemów. Usługi te są szczególnie ważne dla nabywców flotowych, a także pomagają poprawić wartość odsprzedaży.

Jako dodatkowy bonus, są one również głównym czynnikiem branym pod uwagę przez nowych nabywców pojazdów elektrycznych, którzy mogą nie być jeszcze całkowicie przekonani o zaletach pojazdów elektrycznych. Dlatego producenci pojazdów elektrycznych, którzy zapewniają solidny serwis i konserwację, automatycznie zyskują przewagę. Producenci pojazdów elektrycznych również zaostrzyli swoje standardy bezpieczeństwa i przepisy.

Wysokie wymagania rynku krajowego ułatwiają sprzedaż w Europie

Chińscy klienci mają wysokie oczekiwania, co jest pomocne, gdy producenci próbują wejść na rynek europejski. Wymagania wobec dobrego produktu są już wysokie.

Jak podaje National Public Radio, Mark Wakefield, współszef globalnej praktyki motoryzacyjnej i przemysłowej w AlixPartners, powiedział: „Chińscy klienci są generalnie bardziej skupieni na stylu, a bardziej na technologii. I nie mówię tu tylko o podłączeniu iPhone'a do centralnego wyświetlacza.

„Mówię o takich rzeczach, jak wspomaganie prowadzenia pojazdu. A więc o wszystkich tych rzeczach, które pomagają utrzymać pas ruchu i prowadzić półautonomicznie. Wskaźnik skuteczności tych funkcji jest znacznie wyższy w Chinach niż na przykład w Stanach Zjednoczonych”.