O nas
Kontakt

Chiński BYD sprzedaje lepiej Teslę i innych producentów samochodów, chcąc stać się największym europejskim graczem na pojazdy elektryczne

Laura Kowalczyk

A model stands next to a car from BYD during the Shanghai auto show in Shanghai, on April 18, 2023.

Chiński producent samochodów wyprzedził Teslę w ostatnim kwartale 2023 roku i ma ambicje zostać największym producentem samochodów elektrycznych w Europie do 2030 roku.

Chiński producent samochodów BYD to jedna z najszybciej rozwijających się firm na rynku pojazdów elektrycznych (EV).

Według danych firm, w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyprzedził amerykańskiego producenta samochodów Teslę na pozycji największego sprzedawcy pojazdów elektrycznych, sprzedając ponad pół miliona samochodów.

Tesla nadal zajmowała pierwsze miejsce pod względem większości pojazdów elektrycznych sprzedanych w całym 2023 r., osiągając około 1,8 miliona sprzedaży pojazdów w porównaniu do 1,6 miliona BYD.

Na sukces BYD w 2023 r. miał wpływ gwałtowny wzrost sprzedaży małych, tanich pojazdów elektrycznych, takich jak modele Seagull i Dolphin.

Jej szybki rozwój przypisuje się ogromnemu chińskiemu rynkowi i polityce rządu zachęcającej branżę pojazdów elektrycznych.

„Około 90 procent ich sprzedaży i wielu innych towarów odbywa się w dużych ilościach i po całkiem konkurencyjnych cenach” – powiedział James Attwood, pełniący obowiązki redaktora magazynu Autocar.

To, czy BYD będzie w stanie powtórzyć globalny sukces Tesli, jest pytaniem, które pojawia się w szybko rozwijającym się krajobrazie pojazdów elektrycznych.

„BYD naprawdę pragnie ekspansji globalnej. Dlatego w ciągu ostatnich kilku lat zaczęła sprzedawać samochody w Europie i naprawdę ma śmiałe ambicje dalszego rozwoju w Europie” – powiedział Attwood.

Największy producent pojazdów elektrycznych w Europie do 2030 r

Chiński producent samochodów planuje budowę nowej fabryki na Węgrzech, aby produkować samochody lokalnie w regionie, a jego ambicjami jest zostać największym producentem samochodów elektrycznych w Europie do 2030 roku.

Choć może to brzmieć jak „szalona ambicja”, Attwood wierzy, że jest to wykonalne.

Analitycy twierdzą, że kluczowym czynnikiem sukcesu BYD są konkurencyjne ceny.

„Największa różnica polega na tym, gdzie konkurują. Tesla nadal ma dość styl i projekt (podejście), a plakietka i marka Tesli cieszy się obecnie prawdziwym zainteresowaniem, podczas gdy BYD znacznie bardziej konkuruje ceną, ale w pewnym sensie oferuje więcej dla tej samej cenie, co inne firmy samochodowe” – powiedział Attwood.

Choć wygląda to na bitwę o sprzedaż między Teslą a BYD, eksperci twierdzą, że rozwój BYD i innych chińskich producentów pojazdów elektrycznych stanowi wyzwanie dla największych producentów samochodów na świecie.

„Mamy Teslę, amerykański start-up, który powstał nieco ponad dziesięć lat temu, i BYD, chińską firmę, która tak naprawdę zaczęła produkować samochody dopiero około 20 lat temu i konkurują o bycie największym na świecie producenta pojazdów elektrycznych” – powiedział Attwood.

„W tym momencie oznacza to, że wszystkie duże starsze firmy, Volkswagen, Ford, Honda i Toyota, w rzeczywistości doganiają te dwie firmy, które jeszcze pięć, dziesięć lat temu nie były w ich zasięgu”.

W przeciwieństwie do Tesli, BYD produkuje również pojazdy hybrydowe. Uwzględniając 1,4 miliona hybryd, BYD znacznie wyprzedził swojego amerykańskiego konkurenta w 2023 roku, sprzedając 3 miliony samochodów osobowych.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.