Xiaomi była jednym z niewielu nowych producentów pojazdów elektrycznych, który został zatwierdzony przez Chiny w obliczu napływu potencjalnych nowych podmiotów chcących zarobić na boomie na pojazdy elektryczne w kraju.
Xiaomi ujawniło, że rozpocznie dostawy swojego pierwszego pojazdu elektrycznego – o nazwie Speed Ultra 7 lub SU7 – jeszcze w tym miesiącu, upamiętniając wejście chińskiej firmy technologicznej na światowy rynek motoryzacyjny.
Po tej wiadomości akcje Xiaomi odnotowały największy śróddzienny wzrost od ponad roku, aż o 11,34%, aby we wtorek na zamknięciu rynku osiągnąć cenę 14,92 HKD (1,74 EUR).
Dyrektor generalny firmy, Lei Jun, powiedział podczas ogłoszenia firmy na rok 2021, że będzie to ostatni duży projekt przedsiębiorczy w jego życiu i że jest skłonny postawić na szali swoją reputację dla pojazdu.
Podczas premiery samochodu w 2023 r. Lei Jun dodał, że Xiaomi stara się w ciągu najbliższych 15–20 lat stać się jednym z pięciu największych producentów samochodów na świecie. Powiedział również, że w ciągu następnej dekady w ten segment przedsiębiorstwa zostanie zainwestowanych około 10 miliardów dolarów (9,15 miliarda euro).
Firma, która ma około 59 sklepów gotowych do przyjmowania zamówień na samochody, ujawniła również, że poda cenę pojazdu 28 marca.
Rynek pojazdów elektrycznych w Chinach nadal się rozwija
W ostatnich miesiącach chiński rynek pojazdów elektrycznych znacznie się ożywił w wyniku wojny cenowej między dwoma wiodącymi na świecie producentami pojazdów elektrycznych, Teslą i chińskim producentem BYD.
Ostatnio Tesla musiała obniżyć swoje ceny w Chinach, w odpowiedzi na spadek BYD.
W Chinach jest najwięcej pojazdów elektrycznych na drogach – około 20 milionów pojazdów – co stanowi ponad połowę całkowitej liczby pojazdów elektrycznych na świecie. Według Statista jest także największym producentem pojazdów elektrycznych – w 2022 r. wyprodukowano około 5,47 mln pojazdów.
Popyt na pojazdy elektryczne, zwłaszcza używane, znacznie wzrósł wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej konsumentów.
To skłoniło ostatnio kilka innych chińskich firm do chęci wejścia na ten pożądany rynek.
Jednak Xiaomi jako jedno z nielicznych szczęśliwców uzyskało akceptację organów regulacyjnych, które obecnie starają się zapanować nad liczbą nowych graczy.
Inne duże firmy technologiczne, takie jak Apple, musiały porzucić swoje marzenia o pojazdach elektrycznych, ponieważ nowe wyzwania produkcyjne w sektorze motoryzacyjnym są zbyt nie do pokonania.
Według Jun SU7 Xiaomi prawdopodobnie będzie w stanie przyspieszyć nawet szybciej niż niektóre pojazdy elektryczne Porsche i Tesla.
Xiaomi EV wprowadziło również niedawno pięć podstawowych technologii, a mianowicie akumulator, autonomiczną jazdę Xiaomi Pilot, silnik elektryczny, Xiaomi Hyper Die-Casting i inteligentną kabinę.
Zdaniem firmy to kolejny krok w kierunku zamknięcia pętli inteligentnego ekosystemu Human x Car x Home. Oczekuje się, że kluczowym czynnikiem sprzedażowym tej firmy będzie również fakt, że nowy pojazd elektryczny ma ten sam system operacyjny, co inne jego produkty, takie jak telefony.