Grudniowy raport gospodarczy Chin był ostrożny optymistycznie ze względu na wysoką produkcję przemysłową, ale sprzedaż detaliczna pozostawała na niskim poziomie.
Produkt krajowy brutto (PKB) Chin w ujęciu rocznym wyniósł 5,2% w czwartym kwartale 2023 r., co oznacza wzrost z poziomu 4,9% z poprzedniego kwartału, ale nadal poniżej konsensusu szacunkowego na poziomie 5,3%.
Kwartalna dynamika PKB w IV kwartale 2023 r. wyniosła 1%, zgodnie z oczekiwaniami analityków, ale w dalszym ciągu jest niższa od dynamiki 1,5% w III kwartale 2023 r.
Produkcja przemysłowa rok do roku za grudzień również wyniosła 6,8%, przewyższając konsensus i listopadowy poziom 6,6%. To największy wzrost od lutego 2022 r.
Sektor wytwórczy i wydobywczy pobudza produkcję przemysłową
Do wzrostu fortuny drugiej co do wielkości gospodarki świata przyczynił się przede wszystkim wzrost sektora produkcyjnego, który wzrósł w grudniu do 7,1% wobec 6,7% w listopadzie, oraz górnictwa, które wzrosło nieznacznie – o 4,7% w porównaniu do poprzedniego roku. w listopadzie o 3,9%. poprzedni miesiąc.
W sektorze użyteczności publicznej nastąpił niewielki spadek do 7,3% w grudniu z 9,9% w listopadzie, podczas gdy ropa i gaz wzrosły do 3,5% z 1,8%.
Produkcja sprzętu ogólnego również odnotowała wzrost do 4,6% z 0,8% w poprzednim miesiącu, podczas gdy metale nieżelazne wzrosły o 12,9% z 10,2% w listopadzie.
Komputery i łączność spadły w grudniu nieznacznie do 9,6% z 10,6%, jednakże produkcja samochodów pozostała zasadniczo stabilna na poziomie 20%. Z kolei pozostały sprzęt transportowy spadł o ponad połowę, do 5,6% wobec 12,7% miesiąc wcześniej.
Sprzedaż detaliczna nadal powoli wraca do normy
Sprzedaż detaliczna w ujęciu rok do roku znacząco spadła w grudniu do 7,4% z 10,1% w listopadzie, również pozostając poniżej konsensusu na poziomie 8%.
Jest to najwolniejszy wzrost od września 2023 r. i wynika głównie ze spadku sprzedaży sprzętu telekomunikacyjnego do 11% w grudniu z 16,8% w poprzednim miesiącu.
Sprzedaż samochodów również spadła do 4% z 14,7% w listopadzie, a artykułów higieny osobistej spadła do -5,9% w grudniu, z 3,5% również w poprzednim miesiącu. Materiały biurowe spadły z -8,2% do -0%.
Z kolei sprzedaż olejów jadalnych wzrosła o 5,8% wobec 4,4% w listopadzie, wzrosła także sprzedaż odzieży o 26% wobec 22%. Sprzedaż złota, srebra i biżuterii wzrosła prawie trzykrotnie do 29,4% z 10,7% w listopadzie.
Zaufanie chińskich konsumentów pozostaje niskie
Jednakże ogólna słabość sprzedaży detalicznej nieco ostudziła ostrożny optymizm co do danych dotyczących PKB i produkcji przemysłowej, ponieważ chińska gospodarka w dalszym ciągu wydaje się borykać ze słabym popytem.
Dzieje się tak głównie dlatego, że kraj w dalszym ciągu zmaga się z niemal załamaniem sektora nieruchomości, w którym znajdowała się znaczna część majątku rodzinnego chińskich konsumentów.
Do spadku dochodów do dyspozycji przyczynił się także stosunkowo wysoki poziom bezrobocia wśród młodych osób. Zmieniły się również trendy zakupowe konsumentów – ludzie wolą kupować mniej, trwalszych towarów wysokiej jakości, takich jak iPhone’y, zamiast wielu mniejszych lub tańszych przedmiotów.
Ponieważ wzrost gospodarczy w dalszym ciągu nie spełnia oczekiwań, konsumenci i inwestorzy również zaczęli tracić zaufanie do rządu i przepisów. Może to skutkować utrzymaniem się w nadchodzących miesiącach bardziej ostrożnych nastrojów przedsiębiorców i konsumentów.