O nas
Kontakt

Chiński rywal Tesli, BYD, otworzy fabrykę samochodów elektrycznych na Węgrzech

Laura Kowalczyk

The wheels of an electric car of Chinese car maker BYD is on display at the Essen Motor Show in Essen, Germany

Węgry chcą być globalnym centrum produkcji pojazdów elektrycznych.

Jeden z największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych (EV) otworzy na Węgrzech swoją pierwszą europejską fabrykę produkcyjną.

Minister spraw zagranicznych Węgier Péter Szijjártó ogłosił, że BYD otworzy fabrykę, co będzie stanowić najnowszy krok w staraniach tego kraju Europy Środkowej o bycie globalnym centrum produkcji pojazdów elektrycznych.

Zakład zostanie wybudowany w pobliżu miasta Szeged na południu i ma zapewnić tysiące miejsc pracy w regionie, powiedział Szijjártó w oświadczeniu opublikowanym na swojej stronie na Facebooku.

Projekt „będzie jedną z największych inwestycji w historii gospodarki Węgier” – powiedział, dodając, że rząd zapewni BYD zachęty finansowe na budowę elektrowni, a szczegóły zostaną ujawnione w późniejszym terminie.

Budowa zakładu „jeszcze bardziej wzmocni pozycję węgierskiej gospodarki, jeszcze bardziej wzmocni podstawy długoterminowego wzrostu gospodarczego i jeszcze bardziej wzmocni pozycję Węgier w globalnej transformacji motoryzacji na napęd elektryczny” – powiedział Szijjártó.

W ostatnich latach Węgry starały się stać światowym centrum produkcji akumulatorów litowo-jonowych w czasach, gdy rządy coraz częściej starają się ograniczać emisję gazów cieplarnianych poprzez przejście na samochody elektryczne.

Południowokoreański Samsung, chiński CATL i inne firmy zbudowały już fabryki na Węgrzech, co wywołało reakcje niektórych mieszkańców i grup ekologicznych, które martwią się konsekwencjami dla środowiska.

Fabryka akumulatorów CATL w Debreczynie, w której ma powstać około 9 000 miejsc pracy, jest jak dotąd największą tego typu fabryką akumulatorów do pojazdów elektrycznych na Węgrzech.

BYD, największy światowy rywal Tesli w produkcji pojazdów elektrycznych, posiada już fabrykę autobusów elektrycznych w północno-zachodnim węgierskim mieście Komarom. Jednak planowana fabryka w Szeged byłaby pierwszym dużym zakładem produkującym samochody elektryczne w Europie dla chińskiego producenta samochodów.

Burmistrz Szegedu, Laszlo Botka, powiedział, że „położenie geograficzne i rozwój logistyczny” miasta pomogły mu w wyłonieniu zwycięskiego kandydata na siedzibę fabryki.

Szeged położony jest w pobliżu granicy Węgier z Serbią i stanowi korytarz kolejowy opracowany przez rząd Węgier wspólnie z Pekinem w ramach chińskiej inicjatywy handlu światowego „Jeden pas i jeden szlak”.

W piątek Szijjártó powiedział, że decyzja BYD o otwarciu fabryki na Węgrzech zapadła po 224 rundach negocjacji pomiędzy firmą a rządem Węgier.