O nas
Kontakt

Co to jest zielony metanol? Dania zwoduje „pierwszy na świecie ekologiczny kontenerowiec”

Laura Kowalczyk

Co to jest zielony metanol?  Dania zwoduje „pierwszy na świecie ekologiczny kontenerowiec”

Dania woduje „pierwszy na świecie ekologiczny kontenerowiec”, ale czysty metanol w dalszym ciągu stwarza problemy związane z kosztami i bezpieczeństwem.

Dziś rano (14 września) w Danii przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ochrzciła „pierwszy na świecie ekologiczny kontenerowiec”.

Laura Maersk – nazwana na cześć duńskiej firmy, która jest jej właścicielem – będzie pierwszym kontenerowcem napędzanym wyłącznie ekologicznym metanolem.

To obiecujący kamień milowy dla międzynarodowego przemysłu żeglugowego, który wytwarza około 3 procent emisji gazów cieplarnianych i ma nadzieję osiągnąć zero netto do 2050 r.

„Ten statek w tej chwili uosabia decyzję Europy o podjęciu pionierskiej walki ze zmianami klimatycznymi” – powiedziała von der Leyen podczas ceremonii nadania mu nazwy w Kopenhadze.

„Kiedy objęłam urząd kilka lat temu, pomysł sektora żeglugi o zerowej wartości netto był jedynie marzeniem” – powiedziała, chwaląc Maerska za wykorzystanie szans, jakie daje Europejski Zielony Ład i inne czynniki, „ze słynnym duńskim przewidywaniem. ”

Błękitna łódź o długości 172 metrów jest pierwszym z 25 statków napędzanych metanolem zamówionych przez Maersk i mających wypłynąć do 2030 roku.

Pozwoli to zaoszczędzić 2,75 miliona ton CO2 rocznie, stwierdziła von der Leyen. Zwieńczeniem jest fakt, że zielone paliwo będzie produkowane w Danii z energii słonecznej.

Co to jest zielony metanol?

Metanol to bezbarwna ciecz, która może być wykorzystywana jako źródło paliwa do silników. Jest oznaczony jako ekologiczny, jeśli jest wykonany ze źródeł niskoemisyjnych, takich jak wodór lub biomasa.

Według Instytutu Metanolu w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi, takimi jak benzyna czy olej napędowy, ekologiczny metanol może obniżyć emisję CO2 o 60–95 procent. Ma również niższą zawartość siarki, co zmniejsza emisję tlenków siarki, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza i kwaśnych deszczy.

Zielony metanol szybko zyskuje na popularności jako rozwiązanie w zakresie czystej energii, nie jest to jednak doskonała alternatywa.

Pomimo korzyści dla środowiska Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) zauważa, że ​​wiąże się to z kosztami, ponieważ ceny produkcji są nadal wyższe niż metanol wytwarzany z paliw kopalnych.

Istnieją również obawy dotyczące bezpieczeństwa, ponieważ metanol jest toksyczny, łatwopalny i potencjalnie wybuchowy, co oznacza, że ​​należy go przechowywać i obchodzić się z nim ostrożnie.

Siergiej Gapon/AFP
Pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany metanolem o nazwie „Laura Maersk”.

Jak dużym rozwiązaniem jest zielony metanol?

Według danych Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA) produkcja ekologicznego metanolu pozostaje niska i wynosi mniej niż 0,2 miliona ton rocznie w porównaniu z 98 milionami ton konwencjonalnego metanolu wytwarzanego z paliw kopalnych.

Jednak rynek ekologicznego metanolu rośnie, a coraz więcej krajów i branż dostrzega jego potencjał.

Oprócz sektora morskiego inwestującego w ekologiczne paliwo Chiny zaczęły stosować je w autobusach i pojazdach ciężkich.

Maersk i szersza duńska grupa przemysłowa, do której należy, AP Moller, również zwiększają swoje wysiłki w zakresie ekologicznego metanolu. Utworzyli nową spółkę C2X, która ma produkować czysty metanol i do 2030 r. zamierzają uzyskać roczną produkcję na poziomie ponad trzech milionów ton.

W osiągnięciu tego celu pomogą wielkoskalowe projekty związane z ekologicznym metanolem, m.in. w hiszpańskim porcie Huelva i w pobliżu Kanału Sueskiego w Egipcie.

W swoim przemówieniu uroczystym von der Leyen podkreśliła także rolę czystego wodoru w transformacji energetycznej Europy. „Zamierzamy do 2030 r. produkować i importować w UE 20 milionów ton odnawialnego wodoru rocznie” – powiedziała.

Dokąd popłynie Laura Maersk?

Pierwszy na świecie statek odbył w lipcu swój dziewiczy rejs z Korei Południowej, gdzie został zbudowany, do Danii.

Maersk twierdzi, że gigantyczny statek pozostanie w rejonie Toldboden w porcie w Kopenhadze przez kolejny tydzień i zapewni „prawdziwe doświadczenie operacyjne” marynarzom firmy obsługującym nowe silniki i wykorzystującym ekologiczny metanol jako paliwo.

„Skuteczna dekarbonizacja żeglugi nie tylko promuje naszą walkę ze zmianami klimatycznymi, ale także tworzymy nowe łańcuchy dostaw, nowe gałęzie przemysłu i tysiące nowych dobrych miejsc pracy” – powiedziała von der Leyen podczas ceremonii nadania nazwy.

A jeśli zastanawiasz się „dlaczego Laura?”, w oświadczeniu Maerska wyjaśniono, że nazwa jest „głęboko zakorzeniona” w niektórych wczesnych charakterystycznych cechach firmy.

„Kiedy kapitan Peter Maersk Moller kupił swój pierwszy parowiec w 1886 roku, nazwał go „Laura”. Dzięki swojej maszynie parowej „Laura” była produktem drugiej rewolucji przemysłowej, która wywarła znaczący wpływ na przemysł żeglugowy.