O nas
Kontakt

Co warto wiedzieć o rosnącej tendencji do „spokojnych wakacji” wśród młodych pracowników?

Laura Kowalczyk

Co warto wiedzieć o rosnącej tendencji do „spokojnych wakacji” wśród młodych pracowników?

Niedawne badanie Harris Poll pokazuje, że spokojny urlop – nowy trend w miejscu pracy, w którym pracownicy biorą nieoficjalne wakacje – zyskuje coraz większą popularność wśród młodych pracowników.

Krajobraz miejsca pracy stale ewoluuje wraz z nowymi trendami i modnymi hasłami, a po „cichym rzucaniu pracy” i „cichym zatrudnianiu” najnowszym zjawiskiem jest „ciche wakacje”.

Ciche wakacje oznaczają, że pracownicy biorą urlop bez formalnego powiadomienia, a ten nowy trend, popularny wśród młodszych pracowników, został podkreślony w niedawnym badaniu przeprowadzonym przez firmę badawczą The Harris Poll.

Z raportu wynika, że ​​28 procent pracowników wzięło urlop bez formalnej prośby o to ze strony pracodawcy.

Odsetek ten jest wyższy wśród młodszych pracowników – 37 procent milenialsów i 24 procent pracowników z pokolenia Z deklaruje, że wzięło udział w „cichych wakacjach”.

„To podejście nie tylko podkreśla dyskomfort pracowników związany z odłączeniem, ale także ilustruje szerszy trend poszukiwania przez pokolenie innowacyjnych sposobów na godzenie życia i pracy w kulturze, która rzadko śpi” – powiedziała TylkoGliwice Next Libby Rodney, dyrektor ds. strategii w The Harris Poll .

Pracownicy mogą pozwolić sobie na „spokojne wakacje” dzięki różnym obejściom, które obejmują automatyczne planowanie wysyłania wiadomości e-mail po godzinach pracy, aby stworzyć wrażenie produktywności, oraz poruszanie myszą tak, aby sprawiało wrażenie aktywnych, nawet gdy tak nie jest.

Raport opiera się na ankiecie internetowej przeprowadzonej w kwietniu wśród 1170 amerykańskich pracowników w wieku 18 lat i starszych.

Dlaczego pracownicy biorą wolne, nie informując o tym swoich szefów?

Według The Harris Poll skłonność do „spokojnych wakacji” nie wynika z braku wystarczającej ilości płatnego urlopu lub dni urlopu.

Tak naprawdę, jak wynika z raportu, 83 proc. respondentów jest zadowolonych z polityki urlopowej swojej firmy, wciąż 78 proc. nie wykorzystuje całego przysługującego im czasu wolnego.

Jest to szczególnie istotne w przypadku młodszych pracowników – 89 procent pokolenia Z i 83 procent pokolenia Millenialsów twierdzi, że z różnych powodów nie wykorzystuje w pełni przysługujących im dni urlopu.

„Spokojne wakacje milenialsów to nie tylko przebywanie poza biurem; odzwierciedla to szersze problemy, takie jak niemożność odłączenia się, niepokój związany z prośbą o urlop i niewykorzystane dni urlopu” – powiedział Rodney.

Jak podkreślono w raporcie, niektóre z przyczyn tej tendencji obejmują presję, aby zawsze być dostępnym, duże obciążenie pracą, poczucie winy i obawy dotyczące opinii szefów lub pracodawców.

Według Rodneya sam akt prośby o urlop wywołuje znaczny niepokój wśród pracowników.

„W atmosferze naznaczonej powtarzającymi się zwolnieniami i niepewnością gospodarczą pracownicy coraz częściej wybierają «spokojne wakacje», aby zapewnić sobie bezpieczeństwo zatrudnienia” – stwierdziła.

Walka o rozłączenie

Z raportu wynika, że ​​amerykańscy pracownicy ogólnie mają trudności z odłączeniem się od pracy i nie są w stanie znaleźć zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym ze względu na gloryfikowaną kulturę pracy w tym kraju.

„Chociaż dwie trzecie (66 procent) milenialsów uważa, że ​​«nieobecność w pracy» powinna oznaczać całkowite odłączenie się od pracy, podobny odsetek (64 procent) uważa, że ​​całkowite odłączenie się w czasie wolnym od pracy jest trudne” – powiedział Rodney.

Pracownicy odczuwają presję, aby zawsze być w kontakcie i zgłaszają, że pracują przez całą dobę, nawet w czasie wolnym.

Ponad połowa respondentów stwierdziła, że ​​odpowiada na e-maile poza godzinami pracy, sprawdza wiadomości służbowe w przerwie na lunch i uczestniczy w wydarzeniach związanych z pracą poza normalnymi godzinami pracy.

Aby zminimalizować potrzebę „spokojnych wakacji”, Rodney powiedział, że na firmach spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie pracownikom wystarczającego komfortu, aby mogli wziąć wolne.

„Firmy powinny rozważyć utworzenie przejrzystych i prostych procesów składania wniosków urlopowych, aby złagodzić niepokój związany z wnioskowaniem o urlop” – powiedział Rodney.

„Obowiązkowe zasady dotyczące urlopów i kwartalne przypominanie pracownikom o czasie wolnym mogą pomóc zmniejszyć poczucie winy i sprawić, że urlop będzie postrzegany jako wypełnianie obowiązków, a nie zaniedbywanie obowiązków” – dodała.