O nas
Kontakt

Czego oczekiwać od wyników Tesli? Magazynowanie energii i AI w centrum uwagi

Laura Kowalczyk

A Tesla model X sports-utility vehicle sits outside a Tesla store.

Przychody Tesli w drugim kwartale mogą nadal spadać w związku ze spowolnieniem sprzedaży. Jednak rozwój robotaksówek i magazynowania energii może stać się punktem centralnym wyceny rynkowej.

Tesla ma przedstawić swoje wyniki za drugi kwartał po zamknięciu rynku amerykańskiego 23 lipca. Akcje największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych (EV) spadły o 4% od początku roku, ale wzrosły o 71% od czasu opublikowania wyników za pierwszy kwartał w kwietniu. Podczas gdy oczekuje się, że sprzedaż samochodów będzie nadal spadać, wdrożenie magazynowania energii odnotowało wzrost w pierwszym kwartale. Ponadto inwestorzy oczekują pozytywnych zmian w zakresie usług Tesla Full Self-Driving (FSD) zasilanych sztuczną inteligencją, robotaxi i robotów Optimus.

Prognoza i wyzwania

Według badania Bloomberga przychody Tesli w drugim kwartale mogą spaść w porównaniu z rokiem poprzednim, co oznacza trzeci z rzędu spadek rok do roku. Całkowity przychód prognozowany jest na 24,6 mld USD, co stanowi spadek o 1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zysk na akcję ma wynieść 0,62 USD, co stanowi spadek o 32% w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku.

W drugim kwartale Tesla dostarczyła 443 956 pojazdów elektrycznych, przekraczając średnią szacunkową Wall Street wynoszącą 439 302. Jednak liczba ta oznacza spadek o 4,8% w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, po 8,5% spadku rok do roku w pierwszym kwartale. Te kolejne spadki oznaczają najdłuższą serię strat w kwartalnych liczbach dostaw od 2012 roku. Tesla przesunęła masową produkcję swojego niedrogiego pojazdu elektrycznego z drugiej połowy na pierwszą połowę 2025 roku z powodu wąskiego gardła wzrostu.

Kluczowe wyzwania, z którymi mierzy się Tesla, obejmują zaciętą konkurencję z szybko rozwijającymi się chińskimi producentami pojazdów elektrycznych, w szczególności najlepiej sprzedającą się chińską marką BYD. Wojna cenowa między tymi producentami samochodów znacznie obniżyła marżę operacyjną Tesli do 5,5% w pierwszym kwartale, w porównaniu z 11,4% rok wcześniej. Chiny są drugim co do wielkości rynkiem Tesli, odpowiadającym za ponad 20% jej przychodów ze sprzedaży. Według China Passenger Car Association (PCA), dostawy Tesli z jej fabryki w Szanghaju spadły o 24,2% rok do roku w czerwcu, co oznacza czwarty spadek w tym roku.

Zwiększone cło UE na eksport pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach również wywarło presję na sprzedaż Tesli w Europie. Dane PCA wykazały, że eksport pojazdów elektrycznych Tesli wyprodukowanych w Chinach do UE spadł do najniższego poziomu od trzeciego kwartału 2022 r. UE jest największym rynkiem eksportowym dla pojazdów elektrycznych Tesli wyprodukowanych w Chinach, odpowiadając za 9,1% udziału w rynku europejskim w styczniu, zgodnie z EV-volumes.com.

Nowy rozwijający się biznes

Tesla musi przyciągnąć inwestorów z nowymi obszarami wzrostu, aby utrzymać swoją wysoką wycenę rynkową. Prezes Elon Musk wskazał, że jego działalność w zakresie magazynowania energii przyspieszyła, a przychody segmentu wzrosły o 7% w pierwszym kwartale do rekordowego poziomu 1,64 miliarda dolarów, a wdrożenia energetyczne wzrosły do ​​rekordowych 4,1 GWh. Musk spodziewa się ciągłego wzrostu w tym dziale.

Ponadto Robotaxi jest częścią szerszej strategii Tesli, mającej na celu rozwijanie w pełni autonomicznych pojazdów przy użyciu FSD. Cathie Wood z Ark Investment Management powiedziała, że ​​ekosystem autonomicznych taksówek to „możliwość osiągnięcia globalnego przychodu rzędu 8–10 bilionów dolarów”, a Tesla będzie w stanie przejąć połowę udziałów w rynku. Uważa, że ​​platforma autonomicznych taksówek może zwiększyć dziesięciokrotnie wycenę rynkową Tesli. Jednak Tesla opóźniła wprowadzenie Robotaxi o około dwa miesiące do października, co spowodowało spadek jej akcji w połowie lipca.

Możliwości szkoleniowe AI Tesli niemal podwoiły się sekwencyjnie, osiągając najwyższy poziom w historii. Na corocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Musk wyraził przekonanie, że humanoidalne roboty Optimus firmy będą w stanie przejąć zadania w fabryce do końca 2024 r. Musk uważał, że Optimus może zwiększyć wycenę rynkową Tesli do 25 bilionów dolarów bez podawania ram czasowych. Przewidywał również, że tygodniowa produkcja Cybertrucków może osiągnąć 1300 sztuk.