O nas
Kontakt

Czy „cierpiałbyś ból” podczas taniego lotu długodystansowego? Wizz Air ma taką nadzieję dzięki nowej usłudze do Arabii Saudyjskiej

Laura Kowalczyk

Gateway to the Middle East: WIzz

Tania linia lotnicza uruchomi trasy dalekodystansowe od marca 2025 roku.

Linie lotnicze Wizz Air, które na początku tego roku otrzymały niechlubny tytuł „Najgorszej linii lotniczej w Europie” od organizacji konsumenckiej Which?, zapowiedziały uruchomienie lotów długodystansowych.

Węgierska spółka rozpocznie loty z Londynu Gatwick do Dżuddy w Arabii Saudyjskiej w marcu 2025 r., a w czerwcu uruchomi trasę z Mediolanu do Abu Zabi.

Wizz Air słynie z tego, że nie niesie ze sobą żadnych dodatkowych opłat, a wszystkie usługi dodatkowe są dla klientów droższe. Loty długodystansowe oferują prawdopodobnie takie same wrażenia, jak krótsze podróże.

Dyrektor generalny firmy, József Váradi, doskonale zdaje sobie z tego sprawę i wyraża nadzieję, że klienci o ograniczonym budżecie będą skłonni „znieść ból” wyczerpujących, dłuższych lotów.

Váradi potwierdził, że podobnie jak w przypadku lotów krótkodystansowych w Europie, na pokładzie samolotów Wizz Air na Bliski Wschód będą wyłącznie miejsca w klasie ekonomicznej.

Jak będzie wyglądał lot długodystansowy liniami Wizz Air?

Siedzenia będą miały taki sam format jak te na krótkich trasach – i na pewno nie będą odchylane ani wyposażone w żadne luksusowe udogodnienia.

Váradi jest jednak przekonany, że pasażerowie będą zadowoleni z „bardzo tanich” usług i spodziewa się uruchomienia kolejnych podobnych tras w niedalekiej przyszłości.

„Piętnaście do dwudziestu lat temu myślałem, że trzy godziny wystawione zostaną na próbę tolerancji pasażerów” – wyjaśnił Váradi na konferencji prasowej. „(Ale) ludzie głosują portfelami”.

Wprowadzenie na rynek nastąpiło w tym samym czasie, co wprowadzenie do floty nowych samolotów Airbus, zdolnych do wykonywania dłuższych podróży.

Lekki samolot Airbus A321 XLR pozwala Wizz Air wydłużyć maksymalny czas lotu z sześciu do ośmiu godzin.

Ceny biletów będą zaczynać się od 134,99 GBP (160 EUR) dla pasażerów z Wielkiej Brytanii za lot w jedną stronę do Dżuddy. W drodze powrotnej podróże będą nieco tańsze, ze względu na brytyjską opłatę lotniskową. Kwota ta stanowi około połowę ceny standardowego lotu do miasta w Arabii Saudyjskiej, jeśli zarezerwuje się ją dzisiaj.

„Po prostu uważam, że ekonomia jest dla ludzi tak istotna” – zachwycał się Váradi. „Kiedy bierzesz lekki samolot dowolnego rodzaju i bierzesz ekonomię w porównaniu z tym, co robi większość ludzi, poświęcasz pewien poziom komfortu.

„Nie jesteś na platformie. Cierpisz z powodu bólu, jeśli chcesz korzyści ekonomicznych, jakie czerpiesz z transakcji” – dodał.

Choć mogłoby się wydawać, że te dalekodystansowe loty to dopiero początek planów Váradiego, potwierdził on, że firma nie ma zamiaru przekraczać Atlantyku do USA swoimi nowymi samolotami.

Kilka linii lotniczych, w tym irlandzki Aer Lingus, już lata na trasach transatlantyckich nieco starszymi, wąskokadłubowymi samolotami Airbus A321LR, ale Váradi stwierdził, że Wizz zostanie po prostu „zasypany” przez konkurencję, latającą zza oceanu.

„Nie chcemy być zastraszani w oceanie” – powiedział.

Krótkie trasy Wizz: Airbus A320 linii Wizz Air przygotowuje się do lądowania w Lizbonie w lipcu

Czy Wizz Air to właściwa linia lotnicza, która podejmie się takiego kroku w lotnictwie?

Wizz podejmuje ostatnio próby zaangażowania się w branży i w zeszłym miesiącu ogłosił wprowadzenie abonamentu typu „lataj, ile chcesz” – oczywiście bez zbędnych dodatków.

Pomimo prób poprawy swojej reputacji, w rankingu Which? linia lotnicza ta została uznana za najgorszą linię lotniczą w Europie już drugi rok z rzędu.

W ostatnim rankingu samochód otrzymał tylko jedną gwiazdkę za komfort siedzeń i atmosferę w kabinie, a tylko dwie gwiazdki w każdej innej kategorii.

Z badania Which? wynika, że ​​około 44% przebadanych pasażerów zgłosiło jakiś problem związany z podróżą, m.in. rozdzielenie z innymi podróżnymi, którzy nie zapłacili za wybór miejsc.

W przypadku ośmiogodzinnego lotu będzie to prawdopodobnie bardziej dotkliwe niż w przypadku dwugodzinnej podróży.

Wizz Air odnotował także najgorszą punktualność przez trzy kolejne lata, co wynika z analizy danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) przeprowadzonej przez PA News.

Czy tanie loty długodystansowe są opłacalne?

Na dodatek trzeba wziąć pod uwagę kwestię zrównoważonego rozwoju.

Choć w konkursie World Finance Sustainability Awards 2024 linia Wizz po raz czwarty z rzędu została uznana za najbardziej zrównoważoną tanią linię lotniczą, nowe strategie mogą sprawić, że straci ten tytuł.

W rozmowie z TylkoGliwice Travel po uruchomieniu usługi subskrypcyjnej w sierpniu niektórzy ekolodzy wyrazili swoje oburzenie nowym programem, który „niszczy klimat”.

Grupa kampanijna Stay Grounded zaapelowała o pilny zakaz programów dla często podróżujących pasażerów, wprowadzenie opłaty za częste loty i inwestycje w uziemiony transport, „aby uniknąć najgorszych skutków załamania klimatu”.

W zeszłym roku brytyjska organizacja non-profit Travel Foundation stwierdziła, że ​​jeśli chcemy osiągnąć globalne cele klimatyczne, należy ograniczyć globalną dostępność lotów długodystansowych.

Wizz jest przekonany, że jego nowe produkty są dobrą rzeczą – i nie są tak szkodliwe dla środowiska, jak twierdzą przeciwnicy.

„Wizz Air jest dumny, że ma najniższą intensywność emisji dwutlenku węgla wśród konkurencyjnych linii lotniczych” – powiedział rzecznik Wizz Air w wywiadzie dla TylkoGliwice Travel w sierpniu.

Linie lotnicze dodały również, że podtrzymują swój cel, jakim jest redukcja emisji CO2 o 25 procent do roku 2030 – w porównaniu z poziomami z roku 2019.