O nas
Kontakt

Czy Izrael zmienił numer kodu kreskowego na swoich produktach w wyniku bojkotu?

Laura Kowalczyk

FILE - Are the calls to boycott Israeli products based on fact or fiction?

W mediach społecznościowych coraz częściej pojawiają się wezwania, aby zaprzestać kupowania towarów i usług z Izraela. Ale czy opierają się na faktach?

Wiele postów w mediach społecznościowych twierdzi, że pokazuje, jak rozpoznać produkty pochodzące z Izraela.

W tych postach wyjaśniono, że jeśli kod kreskowy zaczyna się od liczby 729, 841 lub 871, produkty te zostały wyprodukowane w Izraelu.

Wiele z tych postów prosi swoich obserwujących, aby unikali kupowania któregokolwiek z tych przedmiotów w celu okazania wsparcia dla Palestyny.

Kolejna kampania na platformach społecznościowych TikTok i także X, twierdzi, że bojkot produktów zaczynających się od numeru 729 spowodował, że Izrael zmienił prefiks kodu kreskowego na 871 i 841.

Numer prefiksu nie wskazuje, gdzie produkt został wyprodukowany

Jednak GS1, organizacja non-profit zajmująca się normalizacją, która udostępnia te numery, twierdzi na swojej stronie internetowej, że przedrostków nie można używać do określenia kraju pochodzenia produktu.

„Prefiks GS1 nie oznacza, że ​​produkt został wyprodukowany w konkretnym kraju lub przez konkretnego producenta; mógł zostać wyprodukowany gdziekolwiek na świecie.

Oznacza to, że kod wskazuje jedynie kraj, z którego został przydzielony kod kreskowy.

I chociaż prawdą jest, że przedrostek 729 wskazuje, że firma jest zarejestrowana w Izraelu, nie oznacza to, że wyprodukowano tam konkretny produkt.

Jeśli chodzi o twierdzenia, że ​​Izrael zmienił swój kod kreskowy na 871 i 841, to po prostu nie jest to prawdą.

Według GS1 kody kreskowe zaczynające się od 841 pochodzą z Hiszpanii i 871 z Holandii.

W wywiadzie dla AFP rzecznik GS1 wyjaśnił, że „Firmy na całym świecie mogą wybrać dowolną ze 116 organizacji członkowskich GS1, z którą chcą współpracować, niezależnie od tego, gdzie mają siedzibę i gdzie wytwarzają swoje produkty”.

„Oznacza to, że każda firma, niezależnie od tego, gdzie się znajduje, może współpracować z GS1 Izrael lub dowolną ze 116 organizacji członkowskich GS1” – powiedział rzecznik.

Nawoływania do bojkotu izraelskich produktów z prefiksem kodu kreskowego 729 krążą w Internecie od kilku lat.

Według Logically, brytyjskiej firmy specjalizującej się w walce z dezinformacją, zwykle pojawiają się one ponownie, gdy dochodzi do eskalacji stosunków między Izraelem a Palestyną.

Wojna między Izraelem a Hamasem wywołała liczne wezwania do bojkotu w mediach społecznościowych, a wiele z nich opierało się na dezinformacji.

The Cube już wcześniej obalił fałszywe twierdzenia dotyczące marek takich jak Starbucks i Zara, które spotkały się z bojkotem za rzekome wspieranie Izraela.