O nas
Kontakt

Czy modele AI przejmą scenę urody? Nie ma szans, mówi szef kreatywny Shiseido

Laura Kowalczyk

The global beauty industry is expected to be worth €540 billion by 2027

Pierwszy na świecie konkurs piękności oparty na sztucznej inteligencji, Miss AI, został wprowadzony na początku tego roku. Jednak jedna z wiodących marek kosmetycznych nie planuje w najbliższym czasie zastępować ludzi.

Globalny biznes kosmetyczny, obejmujący produkty do pielęgnacji skóry, perfum, makijażu i pielęgnacji włosów, przeżywa rozkwit. Według firmy konsultingowej McKinsey & Company w 2022 r. wygenerowała około 400 miliardów euro przychodów.

Oczekuje się, że do 2027 r. wzrosną one do aż 540 miliardów euro, co oznacza wzrost o sześć procent rocznie.

„Współczesne kobiety i mężczyźni kochają piękno i jest to coś, bez czego nie można żyć.

„Zwłaszcza na rynku azjatyckim i w Japonii każdy, nawet w domu, ma tendencję do dbania o siebie” – wyjaśnił George Sugitomo, dyrektor generalny Shiseido Creative, odpowiedzialnej za japońską markę kosmetyczną Shiseido.

Sugitomo podkreśla, że ​​rozwój sektora jest częściowo napędzany wysokiej klasy produktami do pielęgnacji skóry i zainteresowaniem młodszych konsumentów.

Powstanie modelu AI

Na początku tego roku w ramach konkursu World AI Creator Awards ogłoszono pierwszy na świecie konkurs piękności oparty na sztucznej inteligencji – Miss AI. Gromadząc twórców z całego świata w celu zaprezentowania swojej twórczości cyfrowej, zamysłem było pokazanie „zmiany w sposobie, w jaki postrzegamy piękno i kreatywność w obszarach sztucznej inteligencji”.

Jednak dla Shiseido modele sztucznej inteligencji nie są czymś, co firma planuje teraz wdrożyć w marketingu i promocji swoich produktów, zamiast tego woli pozostać skupiona na człowieku.

„Sztuczna inteligencja jest niezwykle ważna. Wydaje mi się, że staje się narzędziem i uważam, że musimy bardzo mądrze z niej korzystać, ale dla działu kreatywnego jest to koniecznością” – powiedział Sugitomo.

Podkreślił jednak, że „nawet jeśli istnieją modele sztucznej inteligencji, dla Shiseido dotyczą one pielęgnacji skóry, ciała i umysłu, więc ta część zawsze pozostanie ludzka”.

Rezygnacja z tworzyw sztucznych na rzecz zrównoważonego rozwoju

Branża kosmetyczna również znajduje się pod presją zapewnienia zrównoważonego rozwoju, a konsumenci coraz częściej zwracają się do marek w celu uzyskania dowodów na to, że produkty są pozyskiwane w sposób odpowiedzialny i etyczny.

Obecnie Shiseido koncentruje się na cięciu tworzyw sztucznych i informowaniu o tym, co trafia do jej linii produktów.

„W ubiegłym roku dzięki 31 markom i 740 produktom udało nam się rozszerzyć ofertę pojemników wymiennych i naszym celem na przyszły rok będą pojemniki w 100% wymienne z tworzyw sztucznych” – wyjaśnił Sugitomo.

„Nasi konsumenci oczekują zrównoważonego rozwoju, etyki, a sam produkt i jego treść muszą być bardzo jasne. Mamy ogromne laboratorium naukowe w Jokohamie, więc wszyscy badają zrównoważony rozwój naszych produktów.