O nas
Kontakt

Czy nowe unijne przepisy dotyczące podatku od osób prawnych mogą sprawić, że duże przedsiębiorstwa będą płacić sprawiedliwie swoją część?

Laura Kowalczyk

The logistics center of online merchant Amazon in Lauwin-Planque, northern France.

1 stycznia weszło w życie w Unii Europejskiej przełomowe globalne porozumienie ustalające minimalną stawkę podatku od osób prawnych w wysokości 15% dla przedsiębiorstw międzynarodowych.

UE od lat próbuje zaradzić uchylaniu się od płacenia podatków od osób prawnych, wprowadzając szereg nowych przepisów i wszczynając głośne sprawy sądowe przeciwko międzynarodowym korporacjom.

Jednak niektóre państwa członkowskie – takie jak Irlandia, Luksemburg i Cypr – w dalszym ciągu pozwalają przedsiębiorstwom osiągającym wysokie zyski na unikanie zarówno podatków, jak i kontroli. Przenoszenie zysków na całym świecie również utrzymuje się na wysokim poziomie, powodując straty dla kontynentu warte miliardy euro, a nierówności gospodarcze pogłębiają się.

Teraz firmy o przychodach co najmniej 750 mln euro działające w którymkolwiek z 27 państw UE będą objęte minimalną stawką podatku od osób prawnych w wysokości 15%. Komisarz ds. gospodarki bloku Paolo Gentiloni określił zasady noworoczne jako „nowy początek opodatkowania dużych międzynarodowych korporacji”.

Posunięcie to stanowi część gruntownej zmiany globalnego systemu podatkowego uzgodnionej przez około 140 krajów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2021 r. po dziesięciu latach negocjacji i ma na celu rozprawienie się z rządami, które obniżają stawki podatku od osób prawnych aby przyciągnąć inwestycje.

Inne kraje, takie jak Wielka Brytania, Norwegia, Australia, Japonia i Kanada, również wdrażają te środki.

Choć nowe powiązane przepisy uznano za przełomowe, eksperci powiedzieli portalowi TylkoGliwice, że należy załatać kluczowe luki, aby zapewnić pociągnięcie dużego biznesu do odpowiedzialności.

„Rewolucja” w sprawiedliwości podatkowej

Porozumienie OECD składa się z dwóch filarów, z których pierwszy ma na celu zapewnienie, że przedsiębiorstwa płacą podatki w miejscu prowadzenia działalności. Drugi filar określa globalną minimalną stawkę podatku na poziomie 15%.

W systemie powiązanym, okrzykniętym rewolucyjnym, jeśli jeden kraj nie nałoży podatku na spółkę międzynarodową według tej stawki, inne kraje mogą naliczyć tak zwany „podatek uzupełniający”.

Nie oznacza to, że kraje UE koniecznie dostosują swoją stawkę podatku od osób prawnych do bazowej stawki 15%, ponieważ inne kraje będą mogły wkroczyć, aby pobrać należne podatki od międzynarodowych korporacji płacących podatki w jurysdykcjach o niskich podatkach.

Oznacza to, że w hipotetycznym scenariuszu francuska międzynarodowa firma działająca w Senegalu i przenosząca swoje zyski do Irlandii mogłaby zobaczyć, że Francja lub nawet Senegal naliczą podatek uzupełniający, jeśli nie zapłaci w Irlandii minimalnej stawki 15%.

„Koncepcja jest rewolucyjna” – twierdzi Quentin Parrinello, starszy doradca ds. polityki w Obserwatorium Podatkowym UE.

„Po raz pierwszy ponad 140 krajów, w tym wszyscy główni gracze gospodarczy, zgadza się co do tego, że międzynarodowe firmy powinny płacić minimalną kwotę podatku od wykazywanych zysków”.

„Teoretycznie nie ma żadnej zachęty, aby dany kraj nie stosował podatku minimalnego, ponieważ w przeciwnym razie dochody podatkowe uzyska inny kraj” – dodał Parrinello.

Większość krajów UE transponowała już dyrektywę UE – dzięki której nowe przepisy stają się rzeczywistością – do prawa. Pięć krajów – Estonia, Łotwa, Litwa, Malta i Słowacja – poinformowało Komisję Europejską, że opóźnią wdrożenie, ponieważ na ich granicach działa mniej niż dwanaście międzynarodowych przedsiębiorstw, których to dotyczy.

Za dużo luk

Jednak pomimo obietnic eksperci obawiają się, że sama reforma nie jest w stanie zlikwidować rajów podatkowych ani zapobiec tzw. „wyścigowi w dół” szkodliwej konkurencji podatkowej między rządami.

Państwa mogą nadal przestrzegać nowej stawki minimalnej, oferując jednocześnie hojne ulgi podatkowe i inne odliczenia, które skutecznie obniżają stawkę podatku poniżej 15%. Wiele stanów wprowadza już atrakcyjne zbywalne kredyty, dotacje i dotacje, aby konkurować o inwestycje.

„Widzimy to już na przykład w przypadku ustawy IRA (ustawa o redukcji inflacji) w USA. Mamy również kraje takie jak Irlandia, Szwajcaria i Kajmany, które już myślą o własnych systemach” – wyjaśnił Parrinello.

Kolejna luka w umowie pozwala firmom wyłączyć z podstawy opodatkowania określone kwoty zysków – równe 8% wartości środków trwałych i 10% wynagrodzeń w pierwszym roku.

Obserwatorium Podatkowe UE szacuje, że w pierwszym roku wdrażania luka ta może kosztować UE około 26 miliardów euro. Organ nadzorczy twierdzi, że pozbawiony luk prawnych minimalny podatek w wysokości 15% mógłby zebrać w bloku około 95 miliardów dolarów (87 miliardów euro) w 2023 roku, spadając do zaledwie 67 miliardów dolarów (61 miliardów euro) przy obecnym projekcie.

„Nie będzie końca szkodliwej konkurencji podatkowej i wyścigu w dół w zakresie podatków” – powiedziała Chiara Putaturo, doradca ds. nierówności i polityki podatkowej w unijnym biurze Oxfam.

„Widzimy, jak wiele krajów, takich jak Irlandia, Szwajcaria, a także Bermudy, zmienia niektóre systemy podatkowe, które miały wcześniej, wprowadzając hojną ulgę podatkową podlegającą zwrotowi, aby nadal mogły stosować coraz niższą stawkę podatku” – dodała.

„Minimalny podatek to dolna granica” – powiedział Parinello. „O wiele lepiej mieć podłogę niż nic. Ale jeśli wywiercisz dziury w podłodze, osłabisz całą konstrukcję.

Świat powinien działać krok po kroku

System zaprojektowany przez OECD jest wyjątkowy pod względem sposobu, w jaki zachęca wszystkie narody świata do działania krok po kroku. Kraje słynące z przyciągania gigantycznych firm atrakcyjnymi zachętami podatkowymi – takie jak Barbados i Panama – również są sygnatariuszami.

Zdecydowana większość szwajcarskich wyborców (78,5%) również poparła nowe przepisy podczas czerwcowych konsultacji, wywierając presję na rząd, aby szybko je przyjął.

Stany Zjednoczone i Chiny nie przyjęły jeszcze niezbędnych przepisów, ale prawdopodobnie zostaną do tego zachęcone, aby inne kraje nie uzupełniały swoich podatków na ich koszt.

Putaturo ostrzegł jednak, że stawka 15%, niższa od średniej światowej, nie jest ambitna.

„Większość krajów na świecie ma efektywną stawkę podatkową wyższą niż 15%. Może to więc nawet skłonić niektóre kraje do obniżenia stawek podatkowych w ramach wyścigu do minimum, a nie wyścigu do dna” – wyjaśnił Putaturo .

„Podatek minimalny powoduje także niemal wszystko, jeśli chodzi o redystrybucję dochodów podatkowych. Tak zwane kraje będące rezydentami, w których mieszczą się siedziby korporacji międzynarodowych, będą miały prawo do uzupełnienia podatku do 15%, jeśli raj podatkowy nie pobierze podatku Jest to problem krajów biedniejszych, ponieważ krajami zamieszkującymi są głównie kraje bogate” – dodała.