O nas
Kontakt

Czy pierwsza na świecie ciężarówka zasilana energią słoneczną może być odpowiedzią na dekarbonizację transportu?

Laura Kowalczyk

This is the world

Szwedzki producent Scania opracował przyczepę transportową wyposażoną w panele słoneczne, które mogłyby obniżyć emisyjność istniejących ciężarówek.

Transport w Europie odpowiada za około 25 procent emisji dwutlenku węgla na kontynencie. Z tego znaczna część pochodzi z pojazdów ciężarowych.

Transport towarów nie jest czymś, bez czego możemy się obejść, chyba że chcemy pustych sklepów i supermarketów. Ale jak możemy zmniejszyć wpływ transportu na środowisko?

TylkoGliwice Green rozmawiał ze szwedzkim producentem pojazdów Scanią, aby dowiedzieć się więcej na temat jego wysiłków na rzecz rozwiązania tego problemu.

Dekarbonizacja floty pojazdów

Oczekuje się, że obecnie produkowana ciężarówka będzie służyć około 15–20 lat, co oznacza, że ​​po Europie jeździ wiele całkiem starych ciężarówek.

Wycofanie z dróg wszystkich starych pojazdów i zastąpienie ich najnowszymi i najbardziej wydajnymi ciężarówkami byłoby praktycznie niemożliwe i niepraktyczne z wielu powodów.

„Badamy różne opcje i jedną z nich było rozważenie ciężarówek zasilanych energią słoneczną” – mówi TylkoGliwice Eric Falkgrim, lider technologii projektowania pojazdów w Scania.

„A dla mnie osobiście bardziej chodziło o elektryczne ciężarówki akumulatorowe, które obecnie mamy. Dziesięć–15 lat temu były one zbyt drogie, ale przy zwiększonej gęstości energii i niższych kosztach nagle stało się interesujące.

„Tak więc myśl była podobna w przypadku energii słonecznej – że jeśli wydajność wzrośnie, a koszty będą nadal spadać, w pewnym momencie będzie warto. I to właśnie staramy się zbadać.”

Jak działa hybrydowa ciężarówka zasilana energią słoneczną?

Ciężarówka składa się z dwóch części – przedniego „ciągnika” i tylnej „przyczepy”. Scania we współpracy z Uniwersytetem w Uppsali opracowała przyczepę pokrytą panelami słonecznymi.

Zaletą jest to, że można go podłączyć do ciągnika hybrydowego i może działać jak dodatkowy akumulator. Może zmagazynować około 200 kilowatogodzin energii, czyli mniej więcej trzy razy więcej niż traktor.

„Oprócz tego można także uzyskać ładowanie dynamiczne – cóż, jeśli świeci słońce – a zatem ładowanie odbywa się podczas jazdy, co jest dużą zaletą posiadania paneli na ciężarówce, a nie na na poboczu drogi” – wyjaśnia Eric.

To, co zespół Erica w Scania wciąż próbuje udoskonalić – ale co sprawi, że przyczepa będzie szczególnie wyjątkowa – polega na tym, aby przyczepa pokryta panelami słonecznymi działała zasadniczo jak pojazd elektryczny o niezależnym napędzie. Oznaczałoby to, że można go podłączyć zarówno do starego ciągnika spalinowego, jak i nowoczesnego ciągnika hybrydowego.

Wstępne dane z testów przyczepy solarnej z silnikiem spalinowym sugerują, że mogłaby ona zmniejszyć zużycie paliwa o około 40 procent.

Kiedy na drogach zobaczymy ciężarówki z hybrydą zasilaną energią słoneczną?

Solarne ciężarówki hybrydowe są obecnie testowane na drogach w Szwecji i będą kontynuowane przez cały 2024 rok.

Testowanie produktu zasilanego energią słoneczną w kraju, w którym zimą jest bardzo mało słońca, może wydawać się dziwnym wyborem, ale Eric wyjaśnia, że ​​„pomysł był taki, że jeśli to zadziała tutaj, w Szwecji, zadziała wszędzie”.

„I wiesz, jeśli pojedziesz do Hiszpanii, Australii lub innego miejsca, gdzie jest dużo bardziej słonecznie, wtedy oczywiście odniesiesz znacznie więcej korzyści z samej ciężarówki”.

Według Erica jednym z kluczowych wyzwań w tym procesie było zaopatrzenie się w odpowiednie panele słoneczne.

„Większość paneli jest przeznaczona do domów, prawda? Są więc przeznaczone do umieszczania w domach statycznych” – wyjaśnia.

„W sektorze motoryzacyjnym mamy problem z narażeniem go na brud, brud, a nawet gałęzie wystające z dróg i ocierające o boki”.

Eric mówi, że powstają wibracje, gdy ciężarówki toczą się po drogach.

„Tak więc same panele, te, których użyliśmy, są w rzeczywistości bardzo lekkie i bardzo wytrzymałe, bardzo trwałe.

„Ale oprócz tego potrzebne są także pewne funkcje bezpieczeństwa, które w razie wypadku nie spowodują zwarcia paneli, dzięki czemu służby ratownicze nie będą narażone na wysokie napięcie”.

„Myślę, że należy zadbać o te kwestie, aby zwiększyć skalę tego typu technologii”.