O nas
Kontakt

Davos 2024: jaki jest temat przewodni „Odbudowa zaufania”?

Laura Kowalczyk

The New Zealand Prime Minister Chris Hipkins speaks at the

W obliczu coraz bardziej podzielonego i spolaryzowanego świata tegoroczny szczyt Światowego Forum Ekonomicznego zbada sposoby odbudowy i wzmocnienia zaufania wśród globalnych interesariuszy.

54. Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) odbędzie się w przyszłym tygodniu w Davos w Szwajcarii, w dniach 15–19 stycznia. W szczycie wezmą udział rządy z ponad 100 krajów, a także wszystkie główne organizacje międzynarodowe. Zgromadzi także zróżnicowaną grupę eksporterów przemysłowych, mediów, przedstawicieli młodzieży, przedsiębiorców społecznych i liderów społeczeństwa obywatelskiego.

Tegoroczne hasło brzmi: Odbudowa zaufania, co wydaje się być kontynuacją tematu z 2022 r. „Wspólna praca, przywracanie zaufania”, z czasów, gdy większość świata była nadal w uścisku Omicron.

Na czym dokładnie polega odbudowa zaufania?

Według Prezydenta Światowego Forum Ekonomicznego, Borge Brende: „Forum zapewnia strukturę umożliwiającą rozwój badań, sojuszy i ram, które wspierają współpracę zorientowaną na misję przez cały rok. »

W tym roku temat jest zasadniczo podzielony na cztery kategorie:

  • Osiągnięcie bezpieczeństwa i współpracy w podzielonym świecie
  • Tworzenie wzrostu gospodarczego i miejsc pracy na nową erę
  • Sztuczna inteligencja motorem gospodarki i społeczeństwa
  • Długoterminowa strategia na rzecz klimatu, przyrody i energii

Oprócz tego szczyt będzie miał na celu przywrócenie podstawowych zasad spójności, przejrzystości i odpowiedzialności wśród światowych przywódców, a także przywrócenie wspólnych działań. To powrót do podstaw, którego celem jest usprawnienie rozmów między liderami biznesu, rządu i społeczeństwa obywatelskiego, aby umożliwić im współpracę w celu maksymalnego wykorzystania technik postępu w przemyśle, nauce i społeczeństwie.

Osiągnięcie bezpieczeństwa i współpracy w podzielonym świecie

Jest to potencjalnie jeden z najważniejszych punktów porządku obrad w tym roku, zwłaszcza w obliczu trwających konfliktów, takich jak wojna między Rosją a Ukrainą oraz kryzys między Izraelem a Hamasem. Oznacza to, że w ostatnich miesiącach globalna współpraca na rzecz identyfikacji ryzyka konfliktowego, zapobiegania mu i zarządzania nim stała się jeszcze ważniejsza.

Obejmuje to również identyfikację zakłócających źródeł fragmentacji i skuteczne eliminowanie ich w sposób korzystny dla wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron. W niektórych przypadkach będzie to również oznaczać, że rozwiązania tymczasowe, takie jak rozmieszczenie sił amerykańskich w innych częściach świata w celu utrzymania bezpieczeństwa, będą musiały zostać ponownie rozważone na korzyść rozwiązań długoterminowych i trwałych.

Można również omówić bardziej przejrzystą wymianę danych między krajami w celu identyfikowania i ograniczania zagrożeń, szczególnie na granicach międzynarodowych. Można zawrzeć szereg nowych sojuszy i porozumień, szczególnie jeśli chodzi o przeciwdziałanie rosnącemu wpływowi krajów takich jak Chiny w regionach takich jak Azja Południowo-Wschodnia.

Tworzenie wzrostu gospodarczego i miejsc pracy na nową erę

Chociaż niektóre kraje, takie jak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, odnotowują obecnie stosunkowo niską stopę bezrobocia, kilka innych, w tym Grecja, Kolumbia, Hiszpania, Chile, Grecja i Turcja, nadal boryka się z wysokim poziomem bezrobocia.

Duża część świata stoi również w obliczu spowolnienia wzrostu gospodarczego, ponieważ utrzymujące się skutki pandemii doprowadziły do ​​tego, że kilka przedsiębiorstw ograniczyło swoje moce produkcyjne, a rządy musiały przeznaczyć fundusze na środki stymulacyjne i wspierające.

W związku z tym szczyt WEF 2024 skoncentruje się na tym, jak rządy i przedsiębiorstwa mogą połączyć siły, aby stworzyć strategię bardziej skupioną na ludziach, jeśli chodzi o tworzenie nowych miejsc pracy i napędzanie wzrostu w ciągu najbliższych kilku lat.

Pomogłoby to również uniknąć niepotrzebnego „drenażu mózgów” do krajów takich jak Turcja i części Azji, gdzie brak możliwości zwiększa konkurencję o mniejszą liczbę miejsc pracy. Ma to również duże znaczenie w przypadku Chin, które w ostatnich miesiącach odnotowały wysoki poziom bezrobocia wśród młodych osób.

Sztuczna inteligencja motorem gospodarki i społeczeństwa

Według McKinsey: „Przemysł 4.0 – znany również jako czwarta rewolucja przemysłowa lub 4IR – to kolejna faza cyfryzacji produkcji, napędzana przełomowymi trendami, takimi jak wzrost ilości danych i łączności, analityka, interakcja człowiek-maszyna oraz ulepszenia w robotyce .

Oczekuje się, że szczyt skupi się na tym, jak przedsiębiorstwa i rządy mogą wykorzystać technologię i narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, aby poprawić wydajność, obniżyć koszty, ulepszyć łańcuchy dostaw, lepiej przewidywać klęski żywiołowe oraz zwiększać przejrzystość i współpracę między krajami.

Chociaż sztuczną inteligencję, czyli sztuczną inteligencję, okrzyknięto jednym z najbardziej rewolucyjnych trendów technologicznych ostatnich lat, kilku liderów technologii, w tym Elon Musk i Bill Gates**,** również ostrzegało przed związanymi z nią zagrożeniami.

W tym roku WEF nie tylko skoncentruje się na tematach takich jak krajobraz regulacyjny sztucznej inteligencji i możliwości jej współpracy z innymi pojawiającymi się technologiami, ale także zbada, w jaki sposób sprawić, by sztuczna inteligencja była bezpieczna i skuteczna dla przedsiębiorstw i osób fizycznych.

Logo OpenAI jest wyświetlane na telefonie komórkowym wraz z obrazem na ekranie komputera wygenerowanym przez model obrazu tekstowego Dall-E firmy ChatGPT, piątek, 8 grudnia 2023 r., Boston.
Logo OpenAI jest wyświetlane na telefonie komórkowym wraz z obrazem na ekranie komputera wygenerowanym przez model obrazu tekstowego Dall-E firmy ChatGPT, piątek, 8 grudnia 2023 r., Boston.

Obejmuje to ostrzejsze zwalczanie wykorzystywania generowanych przez sztuczną inteligencję obrazów typu deep-fake, wykorzystywanych w witrynach ukierunkowanych na pornografię i konflikty globalne, a także manipulacji gospodarczych i społecznych. Będzie to kluczowa strategia odbudowy zaufania w coraz bardziej podzielonym świecie, w którym rośnie nieufność polityczna i medialna.

Oznacza to, że kraje, przedsiębiorstwa i osoby prywatne muszą zobowiązać się do prawdy i przejrzystości oraz mieć świadomość znaczenia publikowania dokładnych danych gospodarczych i społecznych, a także postępu konfliktów.

Musi to jednak obejmować również wykorzystanie sztucznej inteligencji i innych technologii w sposób bezpieczny i produktywny dla wszystkich, co, miejmy nadzieję, ograniczy zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa, a także negatywne skutki najnowocześniejszych technologii i sztucznej inteligencji. Na szczycie odbędzie się także AI Governance Alliance, wielostronna inicjatywa skupiająca się na promowaniu odpowiedzialnego, przejrzystego i włączającego wykorzystania sztucznej inteligencji.

Długoterminowa strategia na rzecz klimatu, przyrody i energii

Obecnie, według Climate Action Tracker (CAT), wiele krajów w dalszym ciągu niepokojąco opóźnia się w wysiłkach na rzecz osiągnięcia celu porozumienia paryskiego, jakim jest „ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5 stopnia” Celsjusza powyżej poziomu przedindustrialnego.

CAT definiuje pięć kategorii związanych z tym celem: krytycznie niewystarczające, bardzo niewystarczające, niewystarczające, prawie wystarczające i 1,5 stopnia Celsjusza zgodnie z Porozumieniem paryskim.

Większość krajów zalicza się obecnie do kategorii krytycznie niewystarczających, bardzo niewystarczających lub niewystarczających, jednak obecnie żadnemu krajowi nie udało się osiągnąć celu 1,5°C zgodnego z Porozumieniem paryskim.

Podczas tegorocznego szczytu zbadane zostanie stworzenie i udoskonalenie długoterminowych, zrównoważonych metod, które pozwolą zbliżyć się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do przystępnych cenowo, włączających i bezpiecznych zasobów, takich jak woda, energia i żywność.

Będzie także dotyczyć zmniejszenia przepaści i niechęci między Północą, składającą się głównie z krajów rozwiniętych, a Południem, składającym się z krajów rozwijających się. Dzieje się tak dlatego, że te ostatnie często ponoszą większe konsekwencje zmian klimatycznych ze względu na wybory energetyczne i zużycie energii w krajach północnych w kilku okolicznościach.