O nas
Kontakt

Deutsche Bahn zamierza zwolnić tysiące pracowników po poważnych stratach

Laura Kowalczyk

An ICE speed train is ready to leave the central train station in Frankfurt, Germany, Tuesday, June 25, 2024.

Niemiecki przewoźnik kolejowy zwolni około 9% personelu po tym, jak w pierwszej połowie 2024 r. straty netto rok do roku wzrosły około 16-krotnie.

Deutsche Bahn przygotowuje się do zwolnienia 30 000 pracowników w ciągu najbliższych pięciu lat, a w tym roku ma zniknąć 1500, ogłosiła w czwartek firma.

Straty sięgają 9% całego personelu Deutsche Bahn, chociaż dotkną głównie funkcje administracyjne.

Ekstremalne warunki pogodowe, strajki i inwestycje mające na celu naprawę starzejącej się sieci kolejowej obniżyły w tym roku rentowność operatora pociągu.

Tuż przed ogłoszeniem zwolnień Deutsche Bahn poinformowała, że ​​strata netto za pierwsze półrocze sięgnęła 1,2 miliarda euro.

Wartość tę można porównać ze stratą w wysokości 71 mln euro odnotowaną w tym samym okresie rok wcześniej.

Straty operacyjne z głównej działalności również wyniosły 1,2 mld euro w porównaniu do 339 mln euro w pierwszej połowie 2023 roku.

Deutsche Bahn planuje obecnie roczny zysk operacyjny, a dokładniej skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami, na poziomie około 1 miliarda euro. W marcu przewidywał, że łączna kwota przekroczy 1 miliard euro.

Firma nieznacznie obniżyła także prognozę przychodów, do poziomu 45 miliardów euro z poprzedniego roku.

Bardziej pozytywnym akcentem dla spółki jest to, że zadłużony Deutsche Bahn spodziewa się wielomiliardowych spłat od niemieckiego rządu w ramach nowego programu wsparcia renowacji kolei.

„Grupa DB po raz kolejny zwiększyła wydatki inwestycyjne na sieć kolejową i poprawę usług kolejowych w pierwszej połowie 2024 roku dzięki znacznemu wzrostowi finansowania rządowego” – podał operator w oświadczeniu.

Firma podała, że ​​w pierwszej połowie roku zainwestowała 4 miliardy euro w swoje sieci i usługi kolejowe, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Po dziesięcioleciach niedoinwestowania dyrektor generalny Richard Lutz stwierdził, że sieć obecnie „starzeje się” i jest „podatna na dysfunkcje”.

Obecnie rząd ma nadzieję wydać na renowacje 30 miliardów euro do 2037 roku.

Oznacza to obniżenie poprzedniego celu na poziomie 45 mld euro, z którego zrezygnowano w związku z obawami o zadłużenie Niemiec.