O nas
Kontakt

Dlaczego Arabia Saudyjska kupuje 10% brytyjskiego lotniska Heathrow?

Laura Kowalczyk

Dlaczego Arabia Saudyjska kupuje 10% brytyjskiego lotniska Heathrow?

Fundusz Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiej ma zamiar nabyć 10% udziałów w londyńskim porcie lotniczym Heathrow od hiszpańskiego Ferrovialu, co spowoduje znaczną zmianę jego akcjonariatu.

Fundusz Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiej (PIF) osiągnął porozumienie w sprawie nabycia 10% udziałów w londyńskim lotnisku Heathrow, co oznacza znaczącą zmianę w strukturze własności lotniska.

Udziały nabywane są od hiszpańskiego giganta infrastrukturalnego Ferrovial, którego udziałowcem są od 2006 roku.

Tymczasem francuski fundusz private equity Ardian w ramach przekształcenia przejmie dalsze 15% udziałów w spółce dominującej lotniska Heathrow, FGP Topco.

Według Ferrovial transakcja o wartości 2,37 miliarda funtów (2,73 miliarda euro) jest uzależniona od zgody organów regulacyjnych. Jeśli zostanie zatwierdzona, oznaczałoby to koniec inwestycji Ferrovialu w operatora lotniska w Wielkiej Brytanii, która rozpoczęła się od 56% i w 2013 r. była stopniowo zmniejszana do 25%.

Zadłużenie Heathrow stawia przyszłość pod znakiem zapytania

Do innych interesariuszy FGP Topco należą Qatar Investment Authority, Caisse de dépôt et place du Québec, Singapore GIC, Australian Retirement Trust, China Investment Corporation i Universities Superannuation Scheme.

Port lotniczy Heathrow boryka się z trudnościami finansowymi, które częściowo wynikają z wysokiego zadłużenia i niedawnych obniżek opłat pasażerskich wprowadzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Oczekuje się, że średnia cena biletu na pasażera wzrośnie z 31,47 GBP (36,47 EUR) w 2023 r. do 25,43 GBP (29,38 EUR) w 2024 r. i pozostanie na niezmienionym poziomie do końca 2026 r. Zarząd Heathrow zażądał podwyżki cen, podczas gdy linie lotnicze zaproponowały ograniczenie . za około 18,5 GBP (21,37 EUR).

PIF, jeden z najbardziej aktywnych państwowych funduszy majątkowych na świecie, posiadający aktywa o wartości ponad 700 miliardów funtów (808 miliardów euro), zdywersyfikował swój portfel, inwestując w sporty takie jak piłka nożna i golf.

Jednakże kontrola nad nim przez księcia Mohammeda bin Salmana Al Sauda z Arabii Saudyjskiej, którego rząd jest oskarżany o łamanie praw człowieka, dodatkowo komplikuje działalność funduszu.

Interesariusze sprzedają

W szerszym kontekście nabycie przez PIF 10% udziałów jest zgodne z jej globalną strategią inwestycyjną pod przewodnictwem księcia koronnego Mohammeda bin Salmana.

Fundusz, którego celem jest osiągnięcie aktywów o wartości 2 bilionów dolarów (1,8 biliona euro) do 2030 roku, stał się główną siłą w inwestycjach międzynarodowych, uczestnicząc w transakcjach konsorcjalnych, takich jak przejęcie jednostki Vodafone Group Plc w zakresie wież w 2022 roku.

Decyzja Ferrovialu o sprzedaży swoich udziałów w Heathrow jest następstwem rozważenia możliwości zbycia spółki na początku tego miesiąca. Ta operacja oznacza nieoczekiwany zysk w wysokości 3 miliardów dolarów (2,7 miliarda euro) dla Ferrovialu, który wcześniej wyceniał swoje udziały na zero.

Odejście hiszpańskiej firmy kończy prawie dwie dekady własności brytyjskiego lotniska, po tym jak w 2006 roku nabyła ona większościowy pakiet udziałów w operatorze lotniska, wówczas znanym jako BAA Plc, za 18,8 miliarda dolarów (17,1 miliarda euro).

Trzeci utwór jest problematyczny

Chociaż Heathrow pozostaje głównym światowym portem lotniczym, perspektywy jego wzrostu zostały ograniczone przez brak postępów w budowie trzeciego pasa startowego.

To ograniczenie przepustowości umożliwiło portom lotniczym w takich miejscach jak Turcja, Katar i Dubaj agresywne rozszerzanie swojej działalności, często przez całą dobę.

Niedawne orzeczenie brytyjskiego organu nadzoru ds. konkurencji w sprawie opłat za lądowanie jeszcze bardziej pogłębiło trudności, przed którymi stoi Heathrow, w związku z niezadowoleniem wyrażanym zarówno przez linie lotnicze, jak i lotnisko.

Heathrow zażądało wyższych opłat, podczas gdy przewoźnicy opowiadali się za niższymi opłatami. Lotnisko jest kluczowym kierunkiem dla lotów z regionu Zatoki Perskiej, obsługiwanych przez takie linie lotnicze jak Emirates, Qatar Airways i Etihad Airways PJSC.

Transakcja na Heathrow podlega zatwierdzeniu i zapewnieniu obecnym akcjonariuszom praw do uczestniczenia w charakterze sprzedających lub kupujących na mocy wcześniejszej umowy akcjonariuszy.

Ferrovial, pomimo sprzedaży lotniska Heathrow, nadal angażuje się w rozwój swojej działalności lotniskowej, posiadając udziały w innych lotniskach, takich jak Aberdeen, Glasgow, Southampton, Dalaman w Turcji oraz udziały w nowym Terminalu 1 JFK.