Czy naprawdę musisz włączyć „tryb samolotowy” przed startem? Zapytaliśmy ekspertów.
Od występów gwiazd po wielkie flash moby – linie lotnicze dokładają wszelkich starań, aby pasażerowie wysłuchali przed lotem odpraw dotyczących bezpieczeństwa.
Mimo to wielu z nas od razu po wejściu na pokład samolotu odchodzi od rzeczywistości, a niektórzy po prostu ignorują zasady.
Aby przypomnieć Ci, dlaczego wytyczne dotyczące bezpieczeństwa linii lotniczych są ważne, rozmawialiśmy z załogą linii lotniczych i ekspertami ds. bezpieczeństwa, aby poznać niektóre przyczyny.
Dlaczego podczas startu i lądowania musisz mieć wyprostowane siedzenie?
Nie ma nic gorszego niż zajęcie miejsca w samolocie tylko po to, aby osoba z przodu natychmiast odchyliła swoje miejsce.
Jest to nie tylko zła forma – może być niebezpieczna. Personel linii lotniczych prosi pasażerów, aby podczas startu i lądowania trzymali siedzenia w pozycji pionowej, ponieważ właśnie wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji awaryjnej i nie ma czasu na przygotowanie się.
W przypadku awaryjnego lądowania lub ewakuacji ustawienie siedzenia w pozycji pionowej pomoże osobom znajdującym się za Tobą szybko wstać z miejsc.
Podobnie, przechowywanie stolika z tacą pomaga zachować wolną drogę dla siebie i innych pasażerów w rzędzie. Z tego też powodu należy umieścić swoje rzeczy pod siedzeniem przed sobą.
Dlaczego podczas startu i lądowania trzeba otwierać roletę okna?
Powody pozostawienia rolety otwartej podczas startu i lądowania są mniej oczywiste, ale nie mniej ważne.
Te fazy lotu są najbardziej niebezpieczne, a otwarte zasłony umożliwiają stewardom i pasażerom natychmiastowe wykrycie wszelkich problemów, takich jak pożar silnika, i zaalarmowanie kabiny załogi.
W przypadku ewakuacji awaryjnej pozwala także załodze sprawdzić, czy można bezpiecznie skorzystać z wyjścia, a także pozwala pracownikom na zewnątrz ocenić sytuację w kabinie.
Co więcej, pozwala oczom dostosować się do światła zewnętrznego, dzięki czemu będziesz mógł lepiej widzieć podczas ewakuacji.
Dlaczego światła są przyciemniane przed startem i lądowaniem?
W przypadku awaryjnego lądowania samolot może pogrążyć się w ciemności.
„Światła są przyciemnione, aby ułatwić widzenie w nocy w przypadku ewakuacji” – mówi TylkoGliwice Travel Jodie Jarvis, trenerka ds. procedur bezpieczeństwa i procedur awaryjnych oraz stewardesa.
Aklimatyzacja załogi i pasażerów do słabego oświetlenia gwarantuje lepszą widoczność i szybką ewakuację z samolotu.
Kiedy konieczne jest zastosowanie pozycji „klamra”?
Niektóre demonstracje bezpieczeństwa podczas lotu pokazują pozycję „usztywnienia”, którą należy przyjąć, jeśli załoga otrzyma takie polecenie. Najczęściej oznacza to pochylenie się do przodu ze stopami mocno opartymi na podłodze, głową jak najbliżej powierzchni, o którą najprawdopodobniej uderzy – zwykle siedziskiem z przodu – i rękami po obu stronach głowy.
„Pozycję ortezy stosuje się podczas awaryjnego lądowania, głównie po to, aby zapobiec urazom bezwładnościowym”, które wynikają z szybkiego przyspieszania lub zwalniania mózgu, wyjaśnia Jodie.
Zwykle nie ma potrzeby stosowania usztywnień podczas turbulencji, chyba że są one bardzo poważne.
„Wiedziałaś, że powinieneś się przygotować, bo personel pokładowy zacznie krzyczeć „usztywnij” lub instynktownie poczujesz potrzebę ochrony głowy i pochylenia się do przodu” – mówi Jodie.
Podczas turbulencji należy zapiąć pasy bezpieczeństwa. Nie ma potrzeby ustawiania siedzenia w pozycji pionowej ani odkładania stolika z tacą, ponieważ nie przewiduje się ewakuacji, ale może być konieczne zabezpieczenie wszelkich płynów, które mogłyby się rozlać, lub przedmiotów, które mogłyby spaść.
Dlaczego musisz przełączać telefon w tryb samolotowy?
Przed 2013 rokiem urządzenia takie jak telefony komórkowe musiały być całkowicie wyłączane na czas startu i lądowania.
Następnie wymóg został poluzowany, aby umożliwić telefonom pracę w trybie samolotowym. Zasada ta została pierwotnie wprowadzona, ponieważ istniała możliwość, że sygnały telefoniczne mogą zakłócać sygnały radiowe w kabinie załogi i komunikację wewnętrzną z kontrolą ruchu lotniczego.
Przeprowadzono rygorystyczne testy, a systemy lotu zaprojektowano tak, aby przezwyciężyć to zagrożenie. Ponieważ jednak linie lotnicze działają z dużą ostrożnością, wymóg ten nadal obowiązuje.
Możliwe, że nowa, nieprzetestowana technologia może nadal mieć wpływ, dlatego ze względów bezpieczeństwa pasażerom nadal zaleca się przestrzeganie zasady „trybu samolotowego”.
Dlaczego nie powinieneś zabierać swojej torby podczas ewakuacji?
Oprócz oczywistej potrzeby jak najszybszej ewakuacji – dokładnie w ciągu 90 sekund – istnieją inne powody, dla których nie powinieneś zabierać torby ani innych rzeczy w sytuacji awaryjnej w samolocie.
„Podczas ewakuacji Twoja torebka może zajmować miejsce, które mogłaby wykorzystać inna osoba, i może się zaplątać, potknąć, uderzyć, a także przebić lub w jakiś sposób uszkodzić zamek” – mówi Jodie.
Pasażerowie noszący wysokie obcasy proszeni są również o zdjęcie ich w przypadku ewakuacji awaryjnej ze względu na ryzyko przekłucia zjeżdżalni. Niewskazane jest także noszenie klapek podczas lotu, gdyż nie są to najsolidniejsze buty do ewakuacji.