O nas
Kontakt

„Dużo miejsca na spacery i jazdę na rowerze”: Sztokholm ma nadzieję przekształcić swoje centrum poprzez wprowadzenie zakazu ruchu samochodowego

Laura Kowalczyk

„Dużo miejsca na spacery i jazdę na rowerze”: Sztokholm ma nadzieję przekształcić swoje centrum poprzez wprowadzenie zakazu ruchu samochodowego

Co roku z powodu zanieczyszczenia powietrza umiera 1000 Sztokholmczyków. Szwedzki zakaz samochodów ma nadzieję to zmienić.

Stolica Szwecji zakazuje wjazdu samochodom na benzynę i olej napędowy w centrum miasta, aby zmniejszyć zanieczyszczenie i emisję gazów cieplarnianych.

Nowe zasady wejdą w życie 31 grudnia 2024 roku.

„W Sztokholmie każdy powinien móc oddychać powietrzem i nie zachorować” – napisał radny ds. ruchu drogowego i poseł Lars Strömgren na X – dawniej Twitterze. Następnie wyobraża sobie miasto z „miejscami do siedzenia na zewnątrz i dużą ilością miejsca do spacerów i jazdy na rowerze”.

To pierwszy raz, kiedy w kraju wprowadzono tak rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony środowiska dla pojazdów.

Gdzie w Sztokholmie wprowadzony zostanie zakaz używania samochodów z silnikami spalinowymi?

Zakaz wjazdu obejmuje 20 przecznic w centrum Sztokholmu, w tym ulice w okolicy Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan i Sveavägen.

Według Strömgrena są to obszary, do których pojazdy realizują głównie dostawy. Dodał, że dzięki przejściu na pojazdy elektryczne dostawy będą nie tylko bardziej zrównoważone, ale także cichsze, co oznacza, że ​​będą mogły być realizowane przez całą dobę.

Po wejściu zakazu w życie pod koniec 2024 r. po strefie będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy elektryczne (EV) i niskoemisyjne pojazdy na gaz. Dozwolone będą również hybrydowe pojazdy ciężarowe typu plug-in.

Zakazowi nie podlegają pojazdy uprzywilejowane oraz pojazdy posiadające zezwolenie dla osób niepełnosprawnych.

Strefa o powierzchni 180 000 metrów kwadratowych może zostać rozszerzona do czasu dyskusji na początku 2025 r.

Początkowo planowano wprowadzić go także w Gamla Stan – Starym Mieście – ale plany te zostały obecnie odrzucone. Zamiast tego obszar ten stanie się „miejską strefą ekologiczną”, w dużej mierze wyłączoną z ruchu kołowego, gdzie 130 miejsc parkingowych zostanie usuniętych, aby zrobić miejsce dla pieszych i rowerzystów, podaje szwedzki nadawca SVT Nyheter.

Wizja Sztokholmu na bardziej ekologiczną przyszłość

Szwedzka Partia Zielonych (Miljöpartiet) – część krajowej koalicji „czerwono-zielonej” – przedstawiła plany bezemisyjnego śródmieścia Sztokholmu do 2030 roku.

Obejmuje to wprowadzenie stref ekologicznych z kontrolą pojazdów na obszarach o niskiej jakości, zakaz ruchu samochodów na niektórych obszarach i w określone dni oraz zmniejszenie całkowitego ruchu samochodowego o 30 procent do 2030 roku.

Stwierdza, że ​​każdego roku 1000 Sztokholmczyków umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza – tę liczbę ma nadzieję zmniejszyć dzięki nowym środkom ruchu drogowego.

W zeszłym roku Strömgren ogłosił, że przeznaczy 2 miliardy euro na poprawę infrastruktury dla pieszych, rowerów i transportu publicznego w Sztokholmie.