O nas
Kontakt

Dziesięć krajów europejskich zwiększa obecność wojskową na Morzu Bałtyckim

Laura Kowalczyk

Dziesięć krajów europejskich zwiększa obecność wojskową na Morzu Bałtyckim

„Bardzo poważna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa” oznacza konieczność rozmieszczenia większej liczby środków wojskowych na wodach wschodniej granicy Europy.

Dziesięć państw Europy Północnej tworzących Wspólne Siły Ekspedycyjne (JEF) zdecydowało we wtorek o aktywowaniu „klauzuli obronnej”, umożliwiającej rozmieszczenie dodatkowych środków wojskowych w celu ochrony infrastruktury na Morzu Bałtyckim.

Decyzja ta nastąpiła po kilku incydentach na wodach północnych.

W sercu regionu rozmieszczonych zostanie więcej „zdolności morskich i powietrznych”, aby wspomóc „ochronę kluczowej infrastruktury podwodnej” – stwierdzili w oświadczeniu ministrowie obrony dziesięciu krajów.

„To pierwszy raz, kiedy JEF uruchomił klauzulę obronną” – wyszczególnili, wskazując, że ich działania rozpoczną się „na początku grudnia”.

Koncentrująca się na obronie operacyjnej w Europie Północnej JEF to koalicja 10 krajów pod przewodnictwem Wielkiej Brytanii. Obejmuje Danię, Estonię, Finlandię, Islandię, Łotwę, Litwę, Holandię, Norwegię i Szwecję.

Wysyłanie sygnału do Rosji

„Około dwudziestu okrętów wojennych zostanie rozmieszczonych na Morzu Bałtyckim, ale także w obszarach północnego Atlantyku, aby uwzględnić sytuację w zakresie bezpieczeństwa i lepiej chronić kluczową infrastrukturę podwodną” – powiedział szwedzki minister obrony Pal Jonson w publicznym kanale SVT.

Powiedział, że konieczne jest wzmocnienie sił zbrojnych, aby stawić czoła „bardzo poważnej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa na świecie, a zwłaszcza w naszym sąsiedztwie”.

„Musimy być w stanie przeprowadzić tego typu operację, aby bronić naszej kluczowej infrastruktury, ale także wysłać sygnał do Rosji” – dodał Jonson.

Kraje JEF zgodziły się w październiku na wzmocnienie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim po zamknięciu fińskiego podwodnego gazociągu z powodu wycieku spowodowanego działaniami „zewnętrznymi”.

Fińska policja ostatecznie doszła do wniosku, że szkody spowodowała kotwica chińskiego statku handlowego, który opuścił ten obszar.

Ale ten incydent wzbudził spekulacje i podniósł nerwy. We wrześniu 2022 r. rurociąg Nord Stream transportujący rosyjski gaz do Europy Zachodniej przez Morze Bałtyckie został pęknięty w wyniku impasu z Moskwą w związku z wojną na Ukrainie.