Ankieta, w której wzięło udział ponad 27 000 osób w 33 krajach i terytoriach, ujawniła, jakie mogą być największe trendy w podróżowaniu w przyszłym roku.
Sposób, w jaki podróżujemy, stale się zmienia.
Ponieważ w niektórych kierunkach staje się zbyt gorąco dla turystów, a postęp technologiczny inspiruje nas do zmiany sposobu podróżowania, przyszły rok nie będzie wyjątkiem.
Ale co mówimy o naszych planach na przyszły rok i jakie są najważniejsze zmiany w naszych przyzwyczajeniach podróżniczych?
Internetowa platforma rezerwacji Booking.com przeprowadziła ankietę wśród ponad 27 000 osób w 33 krajach i terytoriach, aby się tego dowiedzieć i zebrać wyniki w ramach opracowanego przez firmę raportu dotyczącego prognoz podróży na rok 2024.
Od wakacji AI po wycieczki z zupełnie nieznajomymi – oto niektóre z największych trendów w podróżowaniu, jakie mogliśmy zaobserwować w 2024 roku.
Jak zmiany klimatyczne wpływają na sposób, w jaki podróżujemy?
Ponad połowa podróżnych zastanawia się, jak zmiana klimatu wpłynie na sposób, w jaki planują swoje wakacje w 2024 r. Według Booking.com najczęściej udzielali tej odpowiedzi przedstawiciele pokolenia pokolenia pokolenia wyżu demograficznego.
W zeszłym roku pobito wiele rekordów klimatycznych w wyniku pożarów, powodzi i fal upałów, które nawiedziły wiele popularnych europejskich miejsc wakacyjnych. W lipcu Sardynia i Sycylia pociły się z temperaturami przekraczającymi 46 stopni Celsjusza.
W rezultacie 56 procent osób zgadza się, że wraz ze wzrostem temperatury w pobliżu domu planują udać się gdzie indziej, aby się ochłodzić.
Jednak wszystko, co robimy poza domem, począwszy od lotów, którymi się tam dostać, po jedzenie, które jemy, czy hotele, w których się zatrzymujemy, zwiększa emisję dwutlenku węgla.
Co zatem powstrzymuje podróżnych przed rezerwowaniem wakacji dbających o klimat? Według Booking.com pieniądze.
Jedna na cztery osoby stwierdziła, że byłaby bardziej zainteresowana zrównoważonymi podróżami, gdyby ich budżet był nieograniczony. Obejmuje to odwiedzanie mniej popularnych miejsc turystycznych, kompensowanie ich śladu węglowego i dbanie o to, aby wydawane pieniądze wspierały lokalną gospodarkę.
Czy AI może zaplanować nasze wakacje w 2024 roku?
Booking.com przewiduje, że w 2024 r. sztuczna inteligencja będzie prawdopodobnie odgrywać większą rolę w sposobie, w jaki podróżujemy. Prawie połowa wszystkich ankietowanych stwierdziła, że byłaby zainteresowana wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji do planowania przyszłej podróży.
Młodsze pokolenia forsują tę zmianę, a milenialsi najprawdopodobniej rozważą skorzystanie z tej alternatywnej metody planowania swoich tras. Starsze pokolenia są najbardziej niezdecydowane – 39 procent pokolenia wyżu demograficznego twierdzi, że nie zaufałoby technologii sztucznej inteligencji w planowaniu za nich podróży na podstawie ich podpowiedzi.
Wiele witryn rezerwacji podróży i wyszukiwarek korzysta już z technologii sztucznej inteligencji, aby zmienić sposób obsługi klienta.
Własne narzędzie do planowania Booking.com, oparte na technologii ChatGPT, ma naśladować sposób, w jaki „zaczynasz rozmawiać o planowaniu podróży ze swoim partnerem lub przyjaciółmi”. Expedia zintegrowała także chatbota ze sztuczną inteligencją w swojej aplikacji mobilnej, a Skyscanner właśnie wprowadził nowe narzędzie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby pomóc Ci wybrać miejsce lotu.
Narzędzia te mogą również odegrać rolę, gdy już dotrzemy do celu – 62% milenialsów twierdzi, że podczas wakacji doceniłoby spostrzeżenia, wskazówki i wskazówki od towarzysza AI.
Ponieważ podróżni są bardziej otwarci na korzystanie z tej technologii, na stronie Tripadvisor uruchomiono właśnie generator planów podróży oparty na sztucznej inteligencji, który zapewni Ci codzienny plan na podstawie miejsca docelowego, dat i zainteresowań.
Podróże w pojedynkę wciąż zyskują na popularności, ale nie oznacza to, że podróżujesz samotnie
To, z kim decydujemy się na wyjazd za granicę, również się zmienia, ponieważ coraz więcej z nas podróżuje samotnie. Według Booking.com dwie na pięć osób stwierdziło, że podróżowało samotnie w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, a prawie trzy na pięć osób spędziło wakacje w pojedynkę w zeszłym roku.
Pokolenie Z przejmuje wiodącą rolę w niezależnych podróżach. Jedna na cztery młode osoby stwierdziła, że ich głównym priorytetem w zakresie podróży w 2024 r. jest pogłębienie więzi ze sobą.
Celem jest samopoznanie. Około dwie trzecie osób twierdzi, że podczas nieobecności było najlepszą wersją siebie.
Ale niekoniecznie chodzi o izolację na odosobnionej plaży lub samotne wędrówki po nieznanym mieście. Pokolenie Z było także grupą wiekową, która najprawdopodobniej uznała podróżowanie z nieznajomymi za atrakcyjne.
Około jedna na 10 osób w tym pokoleniu decyduje się na samotne podróżowanie w ramach wycieczek zorganizowanych, aby poznać ludzi o wspólnych zainteresowaniach, a nieco ponad 10 procent jest również otwartych na poznawanie nowych ludzi podczas podróży solo.