O nas
Kontakt

Europoglądy. Europejscy liderzy biznesu muszą stawić czoła wiatrom zmian

Laura Kowalczyk

People reflected in a window of a hotel at the Davos Promenade with a slogan about AI alongside the World Economic Forum in Davos, January 2024

Obietnica generatywnej sztucznej inteligencji opiera się na umieszczeniu jednostek w centrum innowacji, a firmy i liderzy pilnie potrzebują lepszego zrozumienia jej potencjału, pisze Jean-Marc Ollagnier.

Jednym z tematów, który przykuł w tym tygodniu uwagę przywódców politycznych i biznesowych w Davos, jest potrzeba stawienia czoła przyspieszonym zmianom w coraz bardziej złożonym i niestabilnym otoczeniu makroekonomicznym.

Firmy stoją przed rosnącymi wyzwaniami we wszystkich obszarach, od bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju po generatywną sztuczną inteligencję. Według naszego nowego indeksu Pulse of Change tempo zmian wpływających na przedsiębiorstwa wzrosło o 33% tylko w zeszłym roku i oczekuje się, że osiągnie taki sam poziom. więcej w 2024 roku.

Choć krajobraz ten jest trudny, oferuje także przedsiębiorstwom wyjątkowe możliwości.

Liderzy nie powinni polegać na odporności swojego biznesu: przyszły sukces wymaga wymyślenia siebie na nowo już teraz. Aby zdobyć udział w rynku i zachować konkurencyjność, przedsiębiorstwa muszą skoncentrować się na wzroście i innowacjach.

Czynniki zmiany

Najważniejszym pytaniem, jakie obecnie otrzymujemy od naszych klientów, jest to, gdzie dokładnie skoncentrować swoje wysiłki. Najpierw jednak muszą zrozumieć, co napędza tę zmianę.

W ostatnich latach europejskie przedsiębiorstwa przekształciły się szybko w odpowiedzi na niepewność gospodarczą i geopolityczną, zakłócenia w łańcuchu dostaw, kryzys energetyczny i ciasny rynek pracy.

W szczególności generatywna sztuczna inteligencja szybko staje się kluczowym czynnikiem umożliwiającym odnowę w biznesie i będzie miała wpływ na każdą część każdej firmy oraz zmieni krajobraz konkurencyjny w każdej branży.

Ludzie odbijający się w oknie budynku przy promenadzie w Davos z hasłem o sztucznej inteligencji na marginesie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, styczeń 2024 r.
Ludzie odbijający się w oknie budynku przy promenadzie w Davos z hasłem o sztucznej inteligencji na marginesie Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, styczeń 2024 r.

Obecnie nowa fala szybkich innowacji technologicznych grozi przekształceniem krajobrazu konkurencyjnego.

W szczególności generatywna sztuczna inteligencja szybko staje się kluczowym czynnikiem umożliwiającym odnowę w biznesie i będzie miała wpływ na każdą część każdej firmy oraz zmieni krajobraz konkurencyjny w każdej branży.

W jaki sposób zatem europejskie firmy mogą zmniejszyć dystans do światowych liderów, rozszerzając generatywną sztuczną inteligencję poza izolowane przepływy pracy i na cały łańcuch wartości?

Kluczem do ponownego wynalezienia będzie wykorzystanie technologii

Firmy, które odniosą sukces w tym środowisku, to te, które będą starały się na nowo odkryć każdy aspekt swojej działalności, korzystając z technologii i danych, w tym wykorzystując moc generatywnej sztucznej inteligencji i dbając o to, aby ich ludzie byli w centrum transformacji.

Jednym z czynników spowalniających jego przyjęcie jest odpowiedzialne wdrażanie. Z naszego badania wynika, że ​​72% liderów biznesu podchodzi obecnie do inwestycji ostrożniej ze względu na obawy społeczne i polityczne dotyczące odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji. Jest to szczególnie widoczne w Europie.

Zdanie sobie sprawy z korzyści płynących ze sztucznej inteligencji wymaga zaufania, a aby je zdobyć, ludzie muszą wierzyć, że sztuczna inteligencja będzie szanować jednostkę i będzie bezpieczna, a także muszą wierzyć, że sztuczna inteligencja będzie działać, że będzie uczciwa i bezpieczna.

Ludzie gromadzą się przed ekranem z grafiką wygenerowaną przez sztuczną inteligencję autorstwa artysty medialnego Refika Anadola w Davos, styczeń 2024 r.
Ludzie gromadzą się przed ekranem z grafiką wygenerowaną przez sztuczną inteligencję autorstwa artysty medialnego Refika Anadola w Davos, styczeń 2024 r.

Liderzy biznesu muszą osiągnąć nowy poziom zrozumienia technologii i mocy danych, aby na nowo odkryć swoje organizacje nie tylko szybko, ale także odpowiedzialnie.

Aby tego dokonać, liderzy muszą włączyć odpowiedzialność do systemów sztucznej inteligencji swojej organizacji, dbając o to, aby algorytmy – i leżące u ich podstaw dane – były jak najbardziej bezstronne i reprezentatywne.

Zdanie sobie sprawy z korzyści płynących ze sztucznej inteligencji wymaga zaufania, a aby je zdobyć, ludzie muszą wierzyć, że sztuczna inteligencja będzie szanować jednostkę i będzie bezpieczna, a także muszą wierzyć, że sztuczna inteligencja będzie działać, że będzie uczciwa i bezpieczna.

Zakłócenie przekształciło się we wzrost

Obietnica generatywnej sztucznej inteligencji polega na umieszczeniu ludzi w centrum tworzenia nowych rozwiązań.

Firmy mają możliwość opracowania strategii, która maksymalizuje potencjał ludzki i wypełnia lukę między ludźmi a technologią. Inwestowanie i rozwijanie znaczących umiejętności i strategii szkoleniowej będzie miało kluczowe znaczenie dla ukierunkowania siły roboczej na przyszłość.

Istnieje również pilna potrzeba, aby przywódcy lepiej zrozumieli potencjał generatywnej sztucznej inteligencji.

Rozumiejąc, gdzie i jak zmiana wpływa na ich organizację, liderzy biznesowi mogą łatwiej podjąć ciągłe innowacje niezbędne do przewidywania zakłóceń i budowania odporności, a także zdobywać cenne spostrzeżenia, które mogą pomóc im przekształcić te zakłócenia w szansę na rozwój.