O nas
Kontakt

Europoglądy. Moglibyśmy finansować społecznościowo postępową Europę dla ludzi i przez ludzi

Laura Kowalczyk

Screens promote the upcoming European Elections at the European Parliament in Strasbourg, March 2024

Postępowcy usilnie starają się nie tylko zmobilizować obywateli do ruchów, które mogą skutecznie odeprzeć rosnącą falę prawicowego populizmu, ale także wygrać. Mar Garcia Sanz pisze, że przejście w stronę finansowania przez społeczność mogłoby zapewnić im potrzebną amunicję.

Jesteśmy u progu małej rewolucji darczyńców w polityce i społeczeństwie obywatelskim.

Finansowanie kampanii, niegdyś będące własnością państwa i garstki zamożnych osób, obecnie w coraz większym stopniu opiera się na płatnościach oddolnych – począwszy od jednorazowych wpłat w wysokości odpowiadającej cenie kawy, aż po regularne zlecenia stałe na wsparcie cele polityczne lub szersze przyczyny społeczne.

Ta zmiana, wywołana pojawieniem się mediów społecznościowych i innych narzędzi cyfrowych, poszerza zaangażowanie obywatelskie w określone cele lub kampanie o charakterze politycznym, a także ma tę dodatkową zaletę, że zapewnia grupom darczyńców szybszą i bardziej szczegółową informację zwrotną na temat inicjatyw, które chcą forsować .

W Europie wykorzystanie zaangażowania darczyńców masowych jako narzędzia kampanii jest wciąż w powijakach – szczególnie w porównaniu z działalnością związaną ze zbieraniem funduszy i ruchami grup politycznych w USA.

Aby dać wyobrażenie o skali, w latach 2018–2021 drobne darowizny na rzecz europejskich ugrupowań partyjnych stanowiły mniej niż 1% wszystkich darowizn.

W podziale na grupy stanowili oni zaledwie 11% całkowitych wpływów odpowiednio grup Europejskiego Chrześcijańskiego Ruchu Politycznego, 2% organizacji Odnów Europę i 1% grup Wolnego Przymierza Europejskiego, Europejskiej Partii Zielonych oraz grup Tożsamość i Demokracja.

Po drugiej stronie Atlantyku obraz jest znacząco inny. Małe, jednoosobowe datki oddolne, które wkraczają obecnie w trzydziestą rocznicę istnienia ruchów politycznych, w przypadku niektórych kampanii stanowią dziś aż 78% środków.

Sprawa szumu wśród amerykańskich obywateli

Przełomowy moment w USA nastąpił prawdopodobnie w 2012 r., kiedy Barack Obama zebrał 23 000 drobnych datków w ciągu pierwszych 24 godzin swojej kampanii reelekcyjnej.

Tendencja ta nabrała tempa cztery lata później wraz z kampanią naziemną Berniego Sandersa. Podczas swojej kadencji senator ze stanu Vermont zebrał 1,5 miliona dolarów (1,39 miliona euro) w formie mikrodarowizn pierwszego dnia swojej kampanii, a następnie zgromadził aż 73 miliony dolarów (67,7 miliona euro) rocznie od drobnych darczyńców.

Poza głównymi statystykami każdej kampanii, ukazała się fundamentalna rzeczywistość: darczyńcy i wolontariusze nie byli ze sobą wyłącznie związani ani też bezpośrednio ze sobą nie konkurowali.

Pula zaangażowania obywatelskiego jest głębsza, niż wielu przypuszczało, a małych darczyńców można wykorzystać, aby zapewnić nowy impuls i dotrzeć do osób dzwoniących, pukających do drzwi lub organizujących wiece.

Oddolne zamieszanie wokół kampanii Sandersa było przykładem siły zmiany głównego nurtu debaty politycznej za pośrednictwem ruchu oddolnego.

Candace Richarei z Burlington w stanie Illinois trzyma transparent popierający kandydata Demokratów na prezydenta, senatora Berniego Sandersa I-Vt., podczas wiecu wyborczego, styczeń 2016 r.
Candace Richarei z Burlington w stanie Illinois trzyma transparent popierający kandydata Demokratów na prezydenta, senatora Berniego Sandersa I-Vt., podczas wiecu wyborczego, styczeń 2016 r.

Jak ujął to Patrick Frank, który pracował nad kampanią Obamy w 2012 roku, a obecnie kieruje platformą zbiórki pieniędzy Lunda w Europie: „Nie chodzi tylko o pieniądze”. Kiedy w kampaniach prosi się o datki, „proszą nas o pomoc… abyśmy mogli pozytywnie wpłynąć na otaczający nas świat”. Chodzi o włączenie ludzi w kampanię, niezależnie od tego, czy są tam fizycznie, czy nie.

Oddolne zamieszanie wokół kampanii Sandersa było przykładem siły zmiany głównego nurtu debaty politycznej za pośrednictwem ruchu oddolnego.

Taktyka opracowana przez Sandersa i innych postępowców, w tym Alexandrię Ocasio-Cortez, jest obecnie szeroko stosowana w wyścigach każdej wielkości i pomaga kandydatom i ruchom, które w przeszłości mogły napotykać bariery finansowe – w tym te, na których czele stały kobiety, osoby kolorowe, członkowie społeczności LGBTQ+ i Amerykanie o niskich dochodach.

Istnieje szansa na powtórzenie tego w Europie

Rozwój sytuacji w USA ukazuje możliwości, jakie istnieją w Europie w zakresie porównywalnej działalności.

Z publicznych źródeł wynika, że ​​przed szeregiem ważnych głosowań, w tym wyborami do Parlamentu Europejskiego w czerwcu, w ubiegłym roku na rzecz grup ogólnoeuropejskich przekazano zaledwie 31 mikrodarowizn.

To rozczarowująca liczba, która pokazuje, jak daleko europejskie partie są od swoich wyborców. Dotyczy to również poszczególnych państw członkowskich, gdzie w obliczu rosnących wyzwań politycznych postępowcy walczą o to, aby nie tylko zmobilizować obywateli do ruchów, które mogą skutecznie odeprzeć rosnącą falę prawicowego populizmu, ale także odnieść zwycięstwo.

Zachęcanie do małych i regularnych datków stwarza możliwość zaangażowania i przyciągnięcia większej liczby obywateli do namiotu postępowego w dłuższej perspektywie.

Ludzie gromadzą się przed banerem reklamującym wybory europejskie przed Parlamentem Europejskim w Brukseli, styczeń 2024 r
Ludzie gromadzą się przed banerem reklamującym wybory europejskie przed Parlamentem Europejskim w Brukseli, styczeń 2024 r

Przejście w kierunku finansowania przez społeczność mogłoby zapewnić im amunicję, której potrzebują w tym zakresie, i wprowadzić tak potrzebną dawkę demokracji do naszych systemów politycznych.

Zachęcanie do małych i regularnych datków stwarza możliwość zaangażowania i przyciągnięcia większej liczby obywateli do namiotu postępowego w dłuższej perspektywie.

Takie posunięcie zapewniłoby partiom siłę w walce ze skrajną prawicą, zarówno na szczeblu krajowym, jak i na szerszym szczeblu europejskim, i ostatecznie pomogłoby im kształtować i prowadzić zwycięskie kampanie dotyczące kluczowych kwestii, takich jak sprawiedliwość społeczna, zrównoważony rozwój środowiskowy i równość ekonomiczna .

Wszystko zależy od wpisowego

Było już kilka przypadków, które świadczą o potencjale politycznego finansowania społecznościowego.

Na przykład we Włoszech niegdyś dominujący Ruch Pięciu Gwiazd w demokracji bezpośredniej odepchnął swoich politycznych rywali i zgromadził około 1 mln euro finansowania wspólnotowego na drodze do objęcia urzędu w 2018 r.; w Hiszpanii w 2023 r. przełomowa partia Sumar, którą pomogliśmy wspierać, osiągnęła cel swojej kampanii, jakim było zebranie 100 000 euro w ciągu miesiąca od jej powstania, a średnie darowizny wynosiły 30 euro; a w Wielkiej Brytanii ruch Momentum, który starał się odciągnąć Partię Pracy z powrotem do korzeni, na lewicy politycznej, w dużej mierze zawdzięczał swój sukces skutecznej kampanii terenowej, w wyniku której liczba jej członków podwoiła się w ciągu 12 miesięcy.

Problem polega na tym, że gdy patrzymy na zbliżającą się „walkę wartości” zarówno w poszczególnych państwach członkowskich, jak i w całej UE 27, problem polega na tym, że prace te w dalszym ciągu mają spazmatyczny charakter – jest to coś, czym postępowcy będą musieli się zająć, jeśli mają odnotować ożywienie przy urnie wyborczej.

Prawda jest taka, że ​​musimy zrobić więcej, aby zaangażować obywateli w naszą demokrację. Energia i kampanie postępowej lewicy w USA pokazują, co jest możliwe, gdy istnieje powszechne poparcie dla określonej sprawy.

Dobrze byłoby, gdybyśmy odnotowali i zintegrowali niektóre z tych praktyk z modelami naszych partii tutaj, w Europie, jeśli poważnie myślimy o budowaniu ruchów, które mogą przynieść pozytywne zmiany.