O nas
Kontakt

Europoglądy. Norwegia popełniła błąd, podejmując decyzję o przejściu na górnictwo głębinowe

Laura Kowalczyk

Nickel-cobalt hydroxide product, February 2023

Oprócz zagrożeń dla środowiska i precedensu, jaki stworzyłaby taka decyzja, eksploatacja dna morskiego w żadnym wypadku nie jest dobrym rozwiązaniem gospodarczym, piszą eurodeputowani Pascal Canfin i Catherine Chabaud.

Czy Norwegia utorowała drogę górnictwu głębinowemu po głosowaniu Stortingu 9 stycznia? Otwarcie 281 000 kilometrów kwadratowych (równowartość połowy powierzchni Francji) na poszukiwanie minerałów w celu ich przyszłej eksploatacji budzi liczne obawy, takie jak wpływ na środowisko dla tych wyjątkowych ekosystemów, które wciąż są tak słabo poznane.

W imieniu Parlamentu Europejskiego chcielibyśmy wyrazić nasze głębokie zaniepokojenie norweskim decydentom i obywatelom tą decyzją, która zapadła w czasie, gdy coraz większa liczba krajów, naukowców, stowarzyszeń, a także producentów takich jak Volvo , Northvolt i Samsung wzywają do wprowadzenia moratorium na wydobycie z dna morskiego lub, podobnie jak Equinor, do zastosowania podejścia zapobiegawczego.

Norweska Agencja ds. Środowiska – organ rządowy odpowiedzialny za strategiczne oceny oddziaływania na środowisko – uznała, że ​​ocena oddziaływania na środowisko jest niewystarczająca, aby rozpocząć zarówno poszukiwania, jak i eksploatację.

Co więcej, społeczność naukowa na całym świecie stwierdziła, że ​​wiedza i technologia nie są wystarczająco zaawansowane, aby zapewnić „zrównoważone” wydobywanie minerałów z dna morskiego.

Zasada ostrożności, która ma skłonić Norwegię do ponownego przemyślenia swojej decyzji

Region arktyczny, na który wybiera się Norwegia, charakteryzuje się wyjątkową różnorodnością biologiczną i odgrywa kluczową rolę w regulacji klimatu.

Jest objęty ramami prawnymi, które Norwegia może naruszyć: Konwencją OSPAR o ochronie środowiska morskiego północno-wschodniego Atlantyku.

Co więcej, Traktat Svalbard gwarantuje równy dostęp do tego regionu, co obejmuje kwoty połowowe dla statków europejskich, kwoty, które można postawić pod znakiem zapytania w takim samym stopniu, jak przestrzeganie przez Norwegię tego traktatu.

Podobnie należy zakwestionować zgodność norweskiej decyzji z nowym Traktatem Narodów Zjednoczonych o morzu pełnym (traktat BBNJ), który wymaga przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko działań, które mogą mieć wpływ na różnorodność biologiczną na pełnym morzu.

Tak, Unia Europejska przekształca swoją gospodarkę, co oznacza masową elektryfikację, i tak, będziemy potrzebować kobaltu, miedzi i litu. Jednak już zdecydowaliśmy, że nie będziemy importować byle jakiego starego sposobu.

Widok statku zaopatrzeniowego na polu naftowym Edvard Grieg na Morzu Północnym, luty 2016 r
Widok statku zaopatrzeniowego na polu naftowym Edvard Grieg na Morzu Północnym, luty 2016 r

Z tych wszystkich powodów Parlament Europejski właśnie 7 lutego przyjął zdecydowaną większością uchwałę, w której wyraził ogólne zaniepokojenie decyzją Norwegii. Naszym zdaniem zasada ostrożności powinna skłonić Norwegię do ponownego rozważenia decyzji o wszczęciu postępowania.

Poszukiwania muszą mieć przede wszystkim charakter naukowy i zdecydowanie nie powinny stanowić pierwszego kroku w stronę eksploatacji przemysłowej w czasie, gdy Międzynarodowa Organizacja Dna Morskiego negocjuje międzynarodowy kodeks górniczy i gdy ekosystemy dna morskiego są w większości zaburzone. nadal nieznany.

Po co to robić, skoro nie można tego sprzedać?

I nie dajmy się zwieść: tak, Unia Europejska przekształca swoją gospodarkę, co oznacza masową elektryfikację, i tak, będziemy potrzebować kobaltu, miedzi i litu.

Jednak już zdecydowaliśmy, że nie będziemy importować byle jakiego starego sposobu. Nasze przyjęte w lipcu 2023 r. przepisy dotyczące akumulatorów uwzględniają emisję dwutlenku węgla związaną z wydobyciem minerałów w celu podjęcia decyzji, czy akumulator może zostać wprowadzony na rynek europejski.

Jednocześnie już rozważamy możliwość uzależnienia dostępu do rynku europejskiego od spełnienia kryteriów środowiskowych dla minerałów przejściowych w ramach nowej ustawy o surowcach krytycznych.

Innymi słowy, produkty pochodzące z norweskiego wydobycia z dna morskiego nie mają gwarancji, że kiedykolwiek zostaną sprzedane na rynku europejskim.

Oprócz zagrożeń dla środowiska i precedensu, jaki stworzyłaby taka decyzja, eksploatacja dna morskiego w żadnym wypadku nie jest dobrym rozwiązaniem ekonomicznym.

Królestwo Norwegii ma międzynarodowe przywództwo. Ta ustawa wyraźnie to podważa.