O nas
Kontakt

Europoglądy. Plany awaryjne i dobre zarządzanie zwiększają odporność turystyki

Laura Kowalczyk

Two diving instructors explore the waters off a sandy island in the Red Sea near King Abdullah Economic City, Saudi Arabia, March 2018

Obchodząc Światowy Dzień Odporności Turystyki ONZ, zaangażujmy się w budowanie przemysłu, który prosperuje w obliczu przeciwności losu, chroniąc źródła utrzymania milionów i zapewniając stabilność tego istotnego sektora dla przyszłych pokoleń – pisze dr Maryam Ali Ficociello.

Prawie cztery lata po niszczycielskich skutkach Covid-19 branża turystyczna nie jest już objęta intensywną opieką i zbliża się do pełnego wyzdrowienia. Witamy w erze odporności.

Zapotrzebowanie pasażerów na międzynarodowe podróże lotnicze odbiło i obecnie jest zaledwie o 5% mniejsze niż w 2019 r., czyli rok przed pandemią. Według UN Tourism obłożenie hoteli wzrosło do 60% po spadku do 22% w 2020 r.

W tym miesiącu obchodziliśmy Światowy Dzień Odporności Turystyki ONZ, co stanowi cenne przypomnienie, że odporność jest niezbędna nie tylko dla udanej turystyki, ale dla naszego ogólnego dobrobytu gospodarczego.

Turystyka zapewniała jedno na 10 miejsc pracy przed pandemią Covid-19, a wiele najbiedniejszych krajów świata jest od niej zależnych pod względem miejsc pracy i dochodów. ONZ wyznaczyła dzień 17 lutego, aby podkreślić znaczenie odporności w tej cennej branży.

Odporność wynika z dobrego zarządzania i skutecznego ograniczania ryzyka, choć może być trudna do zdefiniowania.

Na przykład odporność dewelopera kierunków turystycznych może oznaczać jedno w odniesieniu do jego biur korporacyjnych, ale coś zupełnie innego w kontekście jego rzeczywistych projektów.

Musimy budować odporność w każdym aspekcie naszej działalności, a to oznacza włączenie zasad ESG (środowiskowych, społecznych i zarządzania) oraz zasad zrównoważonego rozwoju do wszystkich aspektów naszej pracy.

Odporność dzięki efektywności energetycznej

Zrównoważony rozwój i efektywność energetyczna stały się najważniejsze dla branży turystycznej po pandemii. Odporność w tym kontekście globalnym wykracza poza względy ekonomiczne i obejmuje zarządzanie środowiskiem.

Inwestując w energooszczędne technologie i praktyki, przedsiębiorstwa turystyczne mogą nie tylko obniżyć koszty operacyjne, ale także zyskać pozycję odpowiedzialnych, myślących przyszłościowo graczy na arenie światowej.

Biorąc pod uwagę rosnącą kontrolę, z jaką spotykają się zarówno firmy, jak i rządy, w związku ze swoimi zobowiązaniami w zakresie ESG i zrównoważonego rozwoju, ci, którzy wybierają energię odnawialną, wzmocnią się przed potencjalną krytyką i okażą się bardziej skłonni do zatrzymania partnerów, dostawców, wierzycieli, inwestorów i konsumentów po swojej stronie.

Dobrym przykładem jest Kostaryka, gdzie odnawialne źródła energii stanowią 98% dostaw energii, co stanowi podstawę udanego modelu gospodarczego w zakresie ekoturystyki. W rezultacie kraj ograniczył emisję dwutlenku węgla i wzmocnił relacje z głównymi organizacjami międzynarodowymi.

Turyści bawią się podczas surfowania w porcie Puntarenas na Pacyfiku, Kostaryka, październik 2006 r
Turyści bawią się podczas surfowania w porcie Puntarenas na Pacyfiku, Kostaryka, październik 2006 r

W ciągu ostatnich kilku lat Kostaryka zdobyła wiele nagród ekologicznych, w tym nagrodę Earthshot i tytuł Mistrza Ziemi ONZ. To osiągnięcie skłoniło Międzynarodowy Fundusz Walutowy do wyboru tego kraju jako pierwszego kraju, który w 2023 r. skorzysta z instrumentu na rzecz odporności i zrównoważonego rozwoju MFW, który pomoże temu krajowi reagować na wstrząsy zewnętrzne i ryzyko związane ze zmianą klimatu.

W Red Sea Global jesteśmy odpowiedzialni za zaspokajanie potrzeb energetycznych gości, pracowników, społeczności lokalnych i tysięcy partnerów biznesowych. Nasz flagowy cel w Arabii Saudyjskiej, zwany Morzem Czerwonym, jest całkowicie wyłączony z krajowej sieci energetycznej i zasilany energią słoneczną – od hoteli po usługi komunalne i sieci mobilności.

Gdy branża turystyczna się ożywi, ma szansę odbudować się jako siła na rzecz zrównoważonego rozwoju, czerpiąc z czystej energii i wykorzystując innowacje w celu ochrony przed nieoczekiwanymi zakłóceniami.

Planuj najgorsze i monitoruj ryzyko

Odporność w branży turystycznej wymaga również proaktywnego podejścia do zarządzania ryzykiem, w tym skrupulatnego planowania na wypadek najgorszych scenariuszy.

Wnioski wyciągnięte z pandemii podkreślają konieczność ciągłego monitorowania i adaptacji.

Dedykowane działy zarządzania, ryzyka i zgodności mogą zacząć od przewidzenia najgorszych możliwych scenariuszy, oddelegowania specjalistów ds. projektu do budowania odporności i przeciwdziałania ewentualnościom na etapach projektowania oraz przygotowania się na to, co może się wydarzyć, jeśli nawet plany tworzenia kopii zapasowych zawiodą.

Scenariusze te powinny obejmować wszystko, od zdrowia, bezpieczeństwa i transportu po skutki zmiany klimatu i zagrożenia dla siedlisk naturalnych.

Przedsiębiorstwa turystyczne nie mogą ryzykować uzależnienia większości swoich potrzeb od jednego dostawcy. Niezbędne są odporne i zróżnicowane łańcuchy dostaw, niezależnie od tego, czy dotyczą usług IT, czy świeżych produktów. Silne partnerstwo z dostawcami może mieć ogromne znaczenie.

turysta stoi na skale, patrząc na jezioro Tekapo i Alpy Południowe w Nowej Zelandii, październik 2018 r.
turysta stoi na skale, patrząc na jezioro Tekapo i Alpy Południowe w Nowej Zelandii, październik 2018 r.

Przedsiębiorstwa turystyczne nie mogą ryzykować uzależnienia większości swoich potrzeb od jednego dostawcy. Niezbędne są odporne i zróżnicowane łańcuchy dostaw, niezależnie od tego, czy dotyczą usług IT, czy świeżych produktów. Silne partnerstwo z dostawcami może mieć ogromne znaczenie.

Analiza reakcji nowozelandzkiej branży hotelarsko-gastronomicznej na blokadę związaną z pandemią Covid-19 wykazała, że ​​poziom przygotowania był kluczowym czynnikiem różnicującym organizacje, które przetrwały, od tych, które nie.

Sukces zwykle zależy od dobrej wiedzy o swoich dostawcach i świadomości dostępnych opcji w przypadku zakłóceń. Wiele organizacji odniosło sukces, zwracając się do lokalnych dostawców w codziennych działaniach.

To potwierdza tezę, że partnerstwa mają kluczowe znaczenie dla elastycznych łańcuchów dostaw. Ważne jest również, aby nasi partnerzy, podmioty stowarzyszone i spółki zależne przestrzegały naszych polityk dotyczących odporności i sporządzały własne plany awaryjne, koordynowały działania ze wszystkimi właściwymi stronami zainteresowanymi i przestrzegały światowych standardów.

Obietnica na rzecz przyszłości globalnej turystyki

Częściowo dzięki lekcjom wyciągniętym z Covid-19 branża zaczyna poważnie podchodzić do kwestii odporności.

Jako pionierzy odpowiedzialnego rozwoju zachęcamy naszych rówieśników, aby przyłączyli się do nas w podejmowaniu równie potężnych zobowiązań na rzecz zapewnienia odporności turystyki, nie tylko ze względu na przetrwanie branży, ale także ze względu na ludzi i planetę.

Świętując Światowy Dzień Odporności Turystyki ONZ, zobowiążmy się do budowania przemysłu, który prosperuje w obliczu przeciwności losu, chroniąc źródła utrzymania milionów i zapewniając zrównoważony rozwój tego istotnego sektora dla przyszłych pokoleń.