O nas
Kontakt

Europoglądy. Pojazdy hybrydowe okazały się właściwym wyborem w przypadku dekarbonizacji

Laura Kowalczyk

A hybrid car is seen charging at a charging station at a parking garage in Los Angeles, October 2018

Zamiast uważać pojazdy elektryczne i hybrydy za rozwiązania konkurencyjne, powinniśmy uznać, że stanowią one komplementarne rozwiązania różnych problemów, pisze Patrice Haettel.

Niezależnie od tego, co sądzisz o stwierdzeniu „klient ma zawsze rację”, jest w nim kluczowa prawda: to klienci wyznaczają nawyki i trendy konsumpcyjne. Nigdzie nie trzeba o tym pamiętać bardziej niż w dzisiejszym sektorze motoryzacyjnym.

Ponieważ zarówno rządy, jak i producenci samochodów szukają rozwiązań globalnego wyzwania, jakim jest niskoemisyjna mobilność na dużą skalę, muszą zapewnić konsumentom opcje dobrze dostosowane do ich potrzeb. Nie ma jednego uniwersalnego podejścia do zrównoważonej mobilności.

W Europie w ciągu ostatnich kilku lat zaobserwowaliśmy znaczny wzrost wykorzystania pojazdów elektrycznych (EV). Jednakże ostatnio zaobserwowaliśmy znaczący i zaskakujący trend: konsumenci przerzucają się na pojazdy hybrydowe masowo.

Tylko do kwietnia tego roku popyt na hybrydy odnotował astronomiczny wzrost, a sprzedaż pojazdów HEV wzrosła o 33,1%. To całkowicie wyprzedziło wszystkie pozostałe kategorie pojazdów, w tym pojazdy elektryczne, których sprzedaż wzrosła w tym samym okresie o 14,8%.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów 35,9% rejestracji nowych samochodów w Europie w kwietniu stanowiły albo hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV), albo hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV).

Dla porównania, samochody napędzane wyłącznie benzyną stanowiły jedynie 36% sprzedaży. Wszystko to sugeruje, że pojazdy hybrydowe stają się nową standardową opcją mobilności dla europejskich konsumentów.

Co wyjaśnia taki stopień zapotrzebowania na pojazdy hybrydowe? Moim zdaniem sprowadza się to do czegoś głęboko zakorzenionego w architekturze wszystkich hybryd: wszechstronności.

Najlepsze z obu światów

Pojazdy elektryczne są niewątpliwie częścią przyszłości. Oferują konsumentom i flotom zrównoważony, bezemisyjny środek transportu, napędzając dekarbonizację. A obecnie są idealnym rozwiązaniem w zakresie mobilności dla gęstych i zurbanizowanych środowisk.

Pojazdy elektryczne są idealne dla zurbanizowanego świata, ponieważ gęstość zaludnienia zapewnia idealne rusztowanie dla infrastruktury wspierającej pojazdy elektryczne, takiej jak punkty ładowania i dostęp do sieci.

Powodem, dla którego 85% nowych pojazdów elektrycznych sprzedaje się w Europie Zachodniej i Chinach, jest położenie geograficzne tych rynków, które umożliwia łatwiejsze skalowanie infrastruktury pojazdów elektrycznych, ponieważ większość populacji mieszka w dużych, dobrze skomunikowanych regionach miejskich.

Jednak nawet w Europie znaczna część kontynentu nie posiada tej geografii ekonomicznej. Wielu Europejczyków mieszka na terenach wiejskich lub regularnie podróżuje poza gęsto zaludnione ośrodki miejskie.

Są też osoby zatrudnione w sektorach podstawowych, które w dużej mierze działają poza obszarami miejskimi, takich jak rolnictwo, górnictwo i energetyka.

Hybrydy oferują Europejczykom to, co najlepsze z obu światów: zapewniają im bezemisyjny transport na obszarach miejskich, a jednocześnie umożliwiają niezawodne podróżowanie do obszarów lub pracę na obszarach, gdzie infrastruktura ładowania może być niedostępna.

Nowe samochody osobowe są przygotowywane do transportu w centrum logistycznym w gminie Chongqing w południowo-zachodnich Chinach, październik 2023 r.

Hybrydy oferują Europejczykom to, co najlepsze z obu światów: zapewniają im bezemisyjny transport na obszarach miejskich, a jednocześnie umożliwiają niezawodne podróżowanie lub pracę na obszarach, gdzie infrastruktura ładowania może być niedostępna.

Przewaga ta staje się bardziej oczywista na poziomie globalnym. Na obszarach wiejskich i na globalnym południu perspektywa wprowadzenia pełnoprawnej infrastruktury pojazdów elektrycznych jest bardzo odległa – skala wymaganych inwestycji jest obecnie nieopłacalna ekonomicznie.

W rezultacie w regionach takich jak Ameryka Południowa niewiele widać na drodze do wprowadzenia pojazdów elektrycznych: spośród 3,1 miliona nowych samochodów osobowych sprzedanych tam w 2023 r. jedynie 90 000 to pojazdy elektryczne. W tych regionach pojazdy hybrydowe zapewniają zrównoważoną, niskoemisyjną, włączającą i odpowiedzialną mobilność, umożliwiającą krytyczne powiązania gospodarcze.

Aby sprostać wyzwaniu globalnej dekarbonizacji, regiony te zwracają się w stronę alternatywnych rozwiązań paliwowych.

Na przykład w Brazylii ponad 80% sprzedawanych nowych pojazdów napędzanych jest bioetanolem i paliwami elastycznymi. Inne rynki uznały innowacje w zakresie paliw za centralny element swoich planów działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, przy czym Indie wprowadzą w przyszłym roku nową normę dotyczącą paliw zawierających 20% bioetanolu.

Wszechstronność na przyszłość

Wszechstronność, jaką zapewniają pojazdy hybrydowe, spowodowała ich szybkie przyjęcie w Europie i poza nią. Zamiast być wyborem między pojazdami z silnikiem spalinowym a pojazdami elektrycznymi, hybrydy stanowią alternatywę na drodze do dekarbonizacji, oferując rozwiązania wspierające tempo zmian i popyt w regionie.

Innowacje w zakresie zrównoważonych paliw umożliwiają tym hybrydom osiągnięcie niemal identycznego śladu węglowego z pojazdami elektrycznymi w całym okresie ich użytkowania.

Roczne inwestycje w technologie paliwowe, takie jak e-paliwa, biopaliwa i paliwa elastyczne, wynoszą na całym świecie 51 miliardów dolarów (47,6 miliarda euro): wszystkie te projekty opierają się na dalszym wykorzystaniu silników spalinowych (ICE) i pojazdów hybrydowych.

Oprócz rozwoju sektora pojazdów elektrycznych przemysł europejski jest wielkim zwycięzcą wzrostu liczby pojazdów hybrydowych i innowacji w zakresie paliw zrównoważonych.

Przekrój modelu Corvette E Ray 2024 pokazany w Milford w stanie Michigan, styczeń 2023 r.

Oprócz rozwoju sektora pojazdów elektrycznych przemysł europejski jest wielkim zwycięzcą wzrostu liczby pojazdów hybrydowych i innowacji w zakresie paliw zrównoważonych.

Europa może pochwalić się bogactwem wiedzy i talentów, co stanowi główną przewagę komparatywną w przypadku produkcji silników ICE i pojazdów hybrydowych.

Obejmuje to światowej klasy ekosystem badawczy oraz setki tysięcy inżynierów i techników z wieloletnim doświadczeniem w dostarczaniu wiodących na świecie silników ICE.

Zamiast uważać pojazdy elektryczne i hybrydy za rozwiązania konkurencyjne, powinniśmy uznać, że stanowią one uzupełniające się rozwiązania różnych problemów, pomagając nam osiągnąć nadrzędny cel, jakim jest dekarbonizacja.

Razem mogą stworzyć nowe ścieżki w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości dla Europy i planety.