Serwis Euroviews rozmawiał z Jeremym Rollisonem, dyrektorem ds. polityki UE i spraw rządów europejskich w Microsoft Europe, o wielu palących kwestiach dotyczących europejskiej i globalnej współpracy regulacyjnej w zakresie sztucznej inteligencji oraz o tym, co uregulowanie sztucznej inteligencji będzie oznaczać dla obywateli Europy.
Rozwój sztucznej inteligencji i jej stale rosnąca obecność w naszym codziennym życiu wywołała mnóstwo debat.
Wśród nich kwestia zarządzania sztuczną inteligencją okazała się jedną z najpilniejszych kwestii naszych czasów, a Bruksela przoduje w wyścigu o uregulowanie sztucznej inteligencji za pomocą swojej sztandarowej ustawy o sztucznej inteligencji.
Jednakże regulacje nie są pozbawione przeszkód, a rozwiązania z pewnością zadecydują o przyszłości technologii i obywateli Europy.
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Szczytu Sztucznej Inteligencji, zorganizowanego przez TylkoGliwice w Brukseli w dniu 8 listopada, serwis Euroviews rozmawiał z Jeremym Rollisonem, dyrektorem ds. polityki UE i spraw rządów europejskich w Microsoft Europe, na temat wielu kwestii związanych z europejską i światową współpracą regulacyjną oraz jej konsekwencjami. będzie oznaczać w praktyce.
Jeremy Rollison: W Microsoft od dziesięcioleci pracujemy nad sztuczną inteligencją. Jest już wbudowany w wiele naszych produktów, a nasi klienci korzystają z niego codziennie.
Jednak w tym roku zaobserwowaliśmy, że sztuczna inteligencja przyspiesza bardziej niż kiedykolwiek i stała się głównym nurtem wraz z pojawieniem się dużych modeli językowych i generatywnej sztucznej inteligencji. Technologia zwiększa ludzkie możliwości i zmienia wszystko w tym, jak żyjemy, pracujemy i uczymy się.
Widzimy, że sztuczna inteligencja pomaga w badaniach nad nowymi lekami, znajduje rozwiązania przyspieszające dekarbonizację sieci energetycznych i zwiększa cyberbezpieczeństwo.
Widzimy także technologię napędzającą wzrost gospodarczy poprzez wspieranie rozwoju nowych produktów i usług.
Dlatego naprawdę postrzegamy sztuczną inteligencję jako kluczową rolę w pomaganiu w stawianiu czoła niektórym z najpilniejszych wyzwań stojących przed społeczeństwem.
Jeremy Rollison: Należy zachować równowagę pomiędzy wspieraniem zdolności Europy do innowacji, a jednoczesnym zapewnieniem ochrony praw i wartości Europejczyków.
Aby zapewnić odpowiednią równowagę, potrzebne jest ustawodawstwo. Ponieważ technologia sztucznej inteligencji rozwija się w szybkim tempie, ważny jest stały dialog między przedsiębiorstwami, rządami, przedsiębiorstwami, społeczeństwem obywatelskim i środowiskiem akademickim.
Ramy zarządzania sztuczną inteligencją muszą podążać śladem innowacji technologicznych, a aby tak się stało, potrzebujemy różnorodnych głosów wokół stołu.
W ten sposób minimalizujemy ryzyko i maksymalizujemy możliwości, umożliwiając ludziom bezpieczne korzystanie z technologii i odblokowując korzyści dla całego społeczeństwa.
Ostatecznie chodzi o promowanie odpowiedzialnych innowacji w technologii, która naszym zdaniem doprowadzi do ogromnego wzrostu gospodarczego w Europie i poza nią.
Jeremy Rollison: Z pewnością powinniśmy patrzeć w przyszłość. UE ma ambitne plany – weźmy na przykład cele Dekady Cyfrowej i Europejskiego Zielonego Ładu.
Sztuczna inteligencja odegra kluczową rolę w wywołaniu tej transformacji, w tym w przyspieszeniu wdrażania rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju i opracowywaniu nowych — szybszych, tańszych i lepszych.
Świetnym przykładem jest belgijski start-up BeeOdiversity, który opracował oparty na sztucznej inteligencji system używany przez rolników do pomiaru wpływu na środowisko i lepszej ochrony różnorodności biologicznej.
Ważne jest upewnienie się, że istnieją ramy umożliwiające zajęcie się potencjalnymi pojawiającymi się zagrożeniami. Tempo innowacji jest tak szybkie, że potrzebujemy zabezpieczeń wbudowanych w systemy AI z założenia.
Potrzebujemy również ram, które pozwolą nam szybko reagować na pojawiające się wyzwania, zapewniając jednocześnie rozwój ekosystemu sztucznej inteligencji, a przedsiębiorstwa w Europie będą mogły przyjąć technologię na dużą skalę.
Jeremy Rollison: Dane odgrywają kluczową rolę w odpowiedzialnym rozwoju technologii sztucznej inteligencji.
Wartość, jaką organizacja uzyska dzięki sztucznej inteligencji, w dużej mierze zależy od jakości jej danych, a także od tego, jak dobrze nimi zarządzają. Dane napędzają algorytmy, umożliwiając im uczenie się i przewidywanie.
Odpowiedzialne zasady i praktyki dotyczące danych, zarówno w odniesieniu do danych wejściowych, jak i wyjściowych modeli i aplikacji AI, pozwalają na wykorzystanie sztucznej inteligencji przy jednoczesnej ochronie ochrony prywatności i bezpieczeństwa użytkowników.
Rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że dostęp do danych i dużych modeli językowych jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Modele sztucznej inteligencji mogą wykonywać różnorodne zadania przy użyciu języka naturalnego — od napisania pierwszej wersji prezentacji po pisanie kodu komputerowego.
Ponadto zdolność sztucznej inteligencji do przetwarzania dużych zbiorów danych i dostarczania spostrzeżeń może mieć kluczowe znaczenie w stawianiu czoła kluczowym wyzwaniom społecznym, na przykład przyspieszaniu postępów w działaniach klimatycznych.
Technologie sztucznej inteligencji można wykorzystać do analizy wzorców zużycia energii i optymalizacji wykorzystania odnawialnych źródeł energii lub pomóc w efektywnym zarządzaniu zasobami naturalnymi i zaproponować strategie ochrony.
Jeremy Rollison: Ludzie będą korzystać wyłącznie z technologii, którym ufają. Wierzymy, że dane klientów są ich i tylko ich własnością.
Dane przetwarzane przez produkty AI podlegają również RODO, a także zobowiązaniom naszych klientów w zakresie prywatności i bezpieczeństwa danych, które często przekraczają rygorystyczne przepisy dotyczące ochrony danych w UE.
Duże i małe organizacje wdrażają rozwiązania AI, ponieważ mogą osiągnąć więcej na dużą skalę i łatwiej, dzięki odpowiednim i odpowiedzialnym zabezpieczeniom AI na poziomie przedsiębiorstwa.
Klienci mogą mieć pewność, że aplikacje AI wdrażane na naszych platformach spełniają wymogi prawne i regulacyjne dotyczące odpowiedzialnej sztucznej inteligencji oraz że dbamy o bezpieczeństwo ich danych.
Naszą misją jest umożliwienie klientom osiągnięcia więcej i umożliwienie im wprowadzania własnych innowacji. Ich sukces jest naszym sukcesem.