O nas
Kontakt

Europoglądy. Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby stać się siłą transformacyjną w miejscu pracy

Laura Kowalczyk

Europoglądy.  Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby stać się siłą transformacyjną w miejscu pracy

Jeśli uznamy sztuczną inteligencję za technologicznego towarzysza ludzkości, a nie konkurenta, sztuczna inteligencja umożliwi nam ponowne skupienie się na ludzkich mocnych stronach, a być może nawet stworzenie bardziej wydajnego, zrównoważonego i skupionego na człowieku miejsca pracy – pisze Sonali Fenner.

Rewolucja AI trwa. Uczenie maszynowe i duże modele językowe, wizja komputerowa, dane syntetyczne i przetwarzanie języka naturalnego są najważniejsze dla firm niezależnie od wielkości, branży czy lokalizacji.

Dlaczego? Sztuczna inteligencja może spowodować wielkie zakłócenia w biznesie: radykalnie zmienić sposób, w jaki działamy, uczymy się i wprowadzamy innowacje.

Niektórzy krytycy mówią o tym, jak sztuczna inteligencja całkowicie zastąpi ludzkich pracowników; że będzie to ostateczna rozgrywka o przetrwanie pomiędzy ludźmi i maszynami.

Chociaż prawdą jest, że ta powstająca technologia jest w stanie przejąć niektóre zadania człowieka, może również stworzyć nowe gałęzie przemysłu, przekształcić istniejące i ostatecznie poszerzyć zakres miejsc pracy dostępnych dla wielu osób.

Przemyślane wdrożenie, z krytycznym spojrzeniem na względy etyczne, oraz ciągłe szkolenia pracowników umożliwią przedsiębiorstwom dostosowanie się i wykorzystanie sztucznej inteligencji zamiast się jej bać, tworząc możliwości i rozwój dzięki prawdopodobnie najbardziej zauważalnej transformacji technologicznej w najnowszej historii.

Ale czy myślimy o wpływie sztucznej inteligencji we właściwy sposób?

Sztuczna inteligencja też potrzebuje ludzi

Wiele już powiedziano na temat wydajności i możliwości automatyzacji procesów sztucznej inteligencji. Można go zastosować do pomocy w zadaniach badawczych, analizowaniu ogromnych ilości danych, kodowaniu, debugowaniu, przewidywaniu i rozwiązywaniu problemów, a także do tworzenia oryginalnych treści.

Ten potencjał automatyzacji nierutynowych zadań wyróżnia sztuczną inteligencję na tle wcześniejszych osiągnięć technicznych i jest jednym z głównych powodów, dla których niektórzy uważają ją za zagrożenie dla przyszłości siły roboczej.

Koncentrując się wyłącznie na wydajności, przedsiębiorstwa ograniczają długoterminowe możliwości prawdziwego różnicowania się i zakłócania pracy dzięki sztucznej inteligencji – i nie zapominajmy, że sztuczna inteligencja potrzebuje także ludzi.

Robot zaprojektowany przez Engineers Arts i nazwany AMECA wchodzi w interakcję z gośćmi podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Robotyki i Automatyki ICRA w Londynie, maj 2023
Robot zaprojektowany przez Engineers Arts i nazwany AMECA wchodzi w interakcję z gośćmi podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Robotyki i Automatyki ICRA w Londynie, maj 2023

Jednak firmy korzystające ze sztucznej inteligencji do automatyzacji swoich operacji wyłącznie w celu zmniejszenia liczby pracowników osiągną jedynie krótkoterminowy wzrost produktywności.

Koncentrując się wyłącznie na wydajności, przedsiębiorstwa ograniczają długoterminowe możliwości prawdziwego różnicowania się i zakłócania pracy dzięki sztucznej inteligencji – i nie zapominajmy, że sztuczna inteligencja potrzebuje także ludzi.

Ogólnie rzecz biorąc, dotychczasowe sukcesy sztucznej inteligencji opierały się na działaniach lub zadaniach, niekoniecznie na pracy.

Generacyjna sztuczna inteligencja potrzebuje coachingu ze strony ludzi, aby zoptymalizować wyniki — weryfikować dokładność, zapewniać przywództwo i ocenę, wzmacniać kreatywne myślenie, usuwać uprzedzenia lub chronić przed nieodpowiedzialnym użyciem.

Zbliża się ciągły proces transformacji

Świetny przykład tego, jak sztuczna inteligencja i ludzie mogą współpracować w celu poprawy efektywności, ilustruje badanie przeprowadzone przez Harvard Medical School, które wykazało, że sztuczna inteligencja w obrazowaniu medycznym jest dokładna na poziomie 92%, a wyszkolony patolog – 96% – w połączeniu 99,5%. dokładny.

Korzyści płynące z tego kombinacyjnego podejścia oraz uścisk dłoni między ludźmi a sztuczną inteligencją prowadzą do rozprzestrzeniania się ofert pracy w takich obszarach, jak szybka inżynieria AI i etyka AI.

Podobnie jak w przypadku łagodzenia błędów algorytmów w mediach społecznościowych, narzędzia sztucznej inteligencji mogą przyjmować błędne założenia w oparciu o ludzkie uprzedzenia, co należy wziąć pod uwagę, jeśli firmy i pracownicy mają korzystać z narzędzi skutecznie i etycznie.

Doktorantka Tofunmi Omiye przegląda chatboty w swoim biurze w Stanford School of Medicine w Stanford, październik 2023 r.
Doktorantka Tofunmi Omiye przegląda chatboty w swoim biurze w Stanford School of Medicine w Stanford, październik 2023 r.

Aby w pełni wykorzystać sztuczną inteligencję, firmy muszą ponownie przyjrzeć się swoim procesom biznesowym w oparciu o to, co wymaga poprawy.

Czy chodzi o elastyczność operacyjną, szybkość lub skalowalność, podejmowanie decyzji, czy też przyspieszenie procesu innowacji?

Po zdefiniowaniu tego można stworzyć strategię ulepszeń i uzgodnić rolę sztucznej inteligencji w umożliwieniu wymaganej zmiany.

Firmy muszą także traktować szkolenie i podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników jako ciągły proces transformacji, który ewoluuje wraz ze ewolucją możliwości, wyzwań i zagrożeń związanych z samą sztuczną inteligencją.

Jak liderzy biznesu powinni podejść do sztucznej inteligencji?

Choć zalety sztucznej inteligencji i jej rola w gospodarce są nieograniczone, liderzy biznesu muszą wziąć pod uwagę znaczące wyzwania – powinny one również stanowić kamień węgielny każdego bieżącego programu edukacji siły roboczej.

Ograniczanie zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją rozpoczyna się od zrozumienia jej możliwości. Ogromna ilość danych generowanych przez duże modele językowe sprawia, że ​​identyfikacja i kontrola danych to jeden z najważniejszych aspektów prawidłowego wykorzystania narzędzi AI.

Podobnie osoby zajmujące stanowiska odpowiedzialne za odpowiedzialność korporacyjną i bezpieczeństwo muszą upewnić się, że nie korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji w połączeniu z informacjami poufnymi, ponieważ może to unieważnić lub zagrozić ich pracy.

Należy także wziąć pod uwagę konsekwencje etyczne. Przetwarzanie języka naturalnego i narzędzia AI wymagają zabezpieczeń zapewniających odpowiedzialne zachowanie.

Podobnie jak w przypadku łagodzenia błędów algorytmów w mediach społecznościowych, narzędzia sztucznej inteligencji mogą przyjmować błędne założenia w oparciu o ludzkie uprzedzenia, co należy wziąć pod uwagę, jeśli firmy i pracownicy mają korzystać z narzędzi skutecznie i etycznie.

Dżin AI wyszedł z butelki. Podobnie jak poprzednie ewolucje, technologia ta zwiększy produktywność i znacząco wpłynie na siłę roboczą w przyszłości.

Jeśli uznamy sztuczną inteligencję za technologicznego towarzysza ludzkości, a nie konkurenta, sztuczna inteligencja umożliwi nam ponowne skupienie się na mocnych stronach człowieka, takich jak przywództwo, myślenie strategiczne i kreatywność, a być może nawet stworzenie bardziej wydajnego, zrównoważonego i skoncentrowanego na człowieku miejsca pracy.

_Sonali Fenner jest dyrektorem zarządzającym w Slalom, globalnej firmie konsultingowej w zakresie biznesu i technologii.
_