O nas
Kontakt

Europoglądy. UE musi odwrócić uwagę od nastolatków prowadzących ciężarówki

Laura Kowalczyk

Trucks queue on the A12 highway between Berlin and the Polish border in Frankfurt Oder, March 2020

Zachęcenie około 13 500 nastolatków do rozpoczęcia jazdy ciężarówkami byłoby niebezpiecznym eksperymentem, w wyniku którego o wiele więcej kierowców z grupy najwyższego ryzyka zasiadłoby za kierownicami pojazdów, które powodują najwięcej zniszczeń w razie wypadku, pisze Antonio Avenoso.

Wyobraź sobie, że prowadzisz samochód nocą po wiejskiej drodze, a dzieci śpią z tyłu. Warunki są nieco mgliste, a widoczność ograniczona.

Nagle z naprzeciwka nadjeżdża w Twoją stronę 40-tonowa ciężarówka przegubowa.

Gdy się zbliża, tylko biała przerywana linia na drodze oddziela Ciebie i Twoją rodzinę od zapomnienia.

Kogo chcesz za kierownicą tej ciężarówki? Kierowca z kilkuletnim doświadczeniem w jeździe w takich warunkach?

A co powiesz na nastolatka prosto ze szkoły?

Lobbing branży drogowej chce, żeby za kierownicą zasiadali nastolatkowie

Od 2006 roku Unia Europejska rozsądnie zaleca minimalny wiek dla kierowców ciężarówek wynoszący 21 lat i 24 lata dla kierowców autobusów.

Jednak w ostatnich latach branża transportu drogowego nalegała na obniżenie tych minimalnych poziomów, uznając to za tani sposób na rozwiązanie kryzysu rekrutacyjnego w branży.

Oferowanie lepszych warunków, bardziej rozsądnego czasu jazdy i odpoczynku oraz krótszego czasu poza domem jest już nieaktualne – modne jest zatrudnianie absolwentów szkół.

Lobbowanie w branży drogowej zadziałało. Za zgodą UE wiele państw członkowskich obniżyło minimalny wiek – zwykle do 18 lat w przypadku kierowców ciężarówek – pod warunkiem, że młodzi ludzie ukończą dodatkowe szkolenie zawodowe oprócz wymaganych testów praktycznych i teoretycznych.

Wisienką na torcie dla sektora transportu byłoby jednak wprowadzenie takiego obowiązku od wszystkich państw członkowskich i umożliwienie nastolatkom prowadzenia ciężarówek po całym kontynencie.

Można by pomyśleć, że proponowana zmiana ma solidną podstawę naukową. nie ma. Branża deklaruje, że nie będzie to miało wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nie przedstawiła żadnych dowodów ani danych na poparcie tej opinii.

Cysterny są ładowane paliwem w Wesseling koło Kolonii, kwiecień 2022
Cysterny są ładowane paliwem w Wesseling koło Kolonii, kwiecień 2022

Branża chce pójść jeszcze dalej i pozwolić 16-17-latkom na rozpoczęcie prowadzenia ciężarówek pod opieką, a następnie na samodzielne prowadzenie pojazdów po ukończeniu 18. roku życia.

W marcu ubiegłego roku Komisja Europejska uległa presji i opublikowała propozycję zmiany przepisów dotyczących praw jazdy, która nakładałaby na państwa członkowskie obowiązek oferowania programu prowadzenia pojazdów pod opieką, umożliwiającego 17-latkom prowadzenie ciężarówki. W grudniu Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego poparła to posunięcie.

Komisja Europejska szacuje, że w rezultacie 13 500 17-latków mogłoby zacząć prowadzić ciężarówki.

Można by pomyśleć, że proponowana zmiana ma solidną podstawę naukową. nie ma.

Branża deklaruje, że nie będzie to miało wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nie przedstawiła żadnych dowodów ani danych na poparcie tej opinii.

Statystyki dotyczące młodych kierowców ciężarówek są niezwykle niepokojące

Co gorsza, Komisja Europejska również nie zbadała należycie tej kwestii.

Uzasadnienie zmiany podane w oficjalnej ocenie skutków opiera się na fakcie, że program prowadzenia pojazdu pod opieką dla 17-letnich kierowców samochodów w Niemczech przyniósł pozytywne skutki dla bezpieczeństwa drogowego.

To nie jest wystarczająco dobre. Zawód zawodowego kierowcy ciężarówki znacznie różni się od okazjonalnej jazdy samochodem. A kiedy ciężarówka ulegnie awarii, spowodowane przez nią zniszczenia mogą być absolutnie katastrofalne.

Nastolatek, który spowodował taki wypadek, będzie musiał żyć z konsekwencjami przez dziesięciolecia. Rodziny ofiar nigdy nie pogodziły się ze swoim żalem.

Mamy nadzieję, że posłowie do PE zastanowią się nad konsekwencjami tego, co byłoby poważnym krokiem wstecz dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie. Nastolatki jeżdżące ciężarówkami to pomysł, który należy powstrzymać.

Ciężarówka rozbiła się podczas silnych burz na autostradzie A 71 w pobliżu Erfurtu, styczeń 2018 r
Ciężarówka rozbiła się podczas silnych burz na autostradzie A 71 w pobliżu Erfurtu, styczeń 2018 r

W ETSC przyjrzeliśmy się dostępnym danym na temat nastoletnich kierowców ciężarówek i są one niezwykle niepokojące.

Badania Niemieckiego Stowarzyszenia Ubezpieczeń (GDV) pokazują, że kierowcy samochodów ciężarowych w wieku 18-20 lat spowodowali znacznie większą liczbę kolizji skutkujących obrażeniami w stosunku do liczby zarejestrowanych praw jazdy dla tej grupy wiekowej w porównaniu do wszystkich innych grup wiekowych kierowców samochodów ciężarowych.

ETSC przeanalizowało również dane z Finlandii i Polski – innych krajów, które zezwalają młodszym kierowcom ciężarówek i wykazało to samo.

Lepszy rok jazdy ciężarówką pod opieką niż nic. Jest jednak mało prawdopodobne, aby odwrócić szkody wyrządzane przez masowe zwiększanie liczby kierowców ciężarówek w wieku poniżej 21 lat.

Pomysł musi zostać zatrzymany

Nauka pokazuje, że brak doświadczenia to tylko jeden z wielu czynników wpływających na młodych kierowców.

Młodzi ludzie przechodzą znaczące zmiany biologiczne i społeczne w wieku od 15 do 25 lat. Rozwój mózgu trwa przez cały ten okres i kończy się dopiero po dwudziestym roku życia.

W rezultacie, gdy młodzi ludzie uczą się prowadzić pojazdy, ich zdolności poznawcze wciąż nie są w pełni rozwinięte.

Wpływa to na ich postrzeganie i podejście do ryzyka. Rozwój poznawczy w okresie dojrzewania może prowadzić do większej niestabilności emocjonalnej i bardziej asertywnych zachowań.

Dlatego też młodzi ludzie, jako użytkownicy dróg, wykazują tendencję do zachowań ryzykownych i mają mniejszą świadomość zagrożeń, na jakie się narażają.

Badania biologiczne pokazują, że w wieku 18 lat obszary mózgu człowieka odpowiedzialne za integrację informacji i kontrolę impulsów wciąż się rozwijają.

Zachęcenie dodatkowych 13 500 nastolatków do rozpoczęcia jazdy ciężarówkami byłoby rozległym i niebezpiecznym eksperymentem, w wyniku którego znacznie więcej kierowców z grupy najwyższego ryzyka zasiadłoby za kierownicami pojazdów, które powodują największe zniszczenia w razie wypadku.

W przyszłym miesiącu sesja plenarna Parlamentu Europejskiego może zadecydować o losach tej propozycji.

Mamy nadzieję, że posłowie do PE zastanowią się nad konsekwencjami tego, co byłoby poważnym krokiem wstecz dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie. Nastolatki jeżdżące ciężarówkami to pomysł, który należy powstrzymać.