O nas
Kontakt

Europoglądy. Zła technologia jest powodem, dla którego nienawidzisz swojego biura

Laura Kowalczyk

Workers in a cubicle office, illustration

Technologia nie powinna sprawiać, że czujemy się gorzej; ma poprawić nasze życie – pisze Arto Vahvanen.

Większość technologii stosowanych w miejscu pracy nie jest pomocna. Oto trzy sposoby, aby technologia biurowa działała dla nas, a nie przeciwko nam.

Gdy pracownicy wracają do pracy — a firmy przebudowują biura na niespotykaną wcześniej skalę — otwiera się przed nami bezprecedensowa szansa na ponowne przemyślenie technologii biurowej.

Wielu dyrektorów technicznych wykorzystuje tę chwilę, wprowadzając do biura ogromne ilości nowych technologii.

W ciągu najbliższych pięciu lat około 75% liderów zastosuje Internet rzeczy i podłączone do niego urządzenia, a także sztuczną inteligencję. 80% więcej będzie wykorzystywać analizę dużych zbiorów danych.

Zamiarem jest dostosowanie nowych sposobów pracy, zwiększenie wydajności, a także poprawa zadowolenia pracowników.

Jednak więcej technologii nie zawsze oznacza lepszą technologię. W rzeczywistości większość nowych, wyrafinowanych technologii w miejscu pracy stwarza w biurze więcej problemów, niż pomaga je rozwiązać.

Ostatecznie jest to spowodowane słabą strategią we wdrażaniu.

Jako szef działu cyfrowego kieruję inteligentnym i opartym na danych zarządzaniem i planowaniem przestrzeni w miejscu pracy. Obejmuje to tworzenie wizji nowych rozwiązań technologii biurowej i przemyślenie na nowo starych, przestarzałych sposobów działania.

Najczęstszym błędem, jaki popełniają duże firmy, jest nadmierne poleganie na bezużytecznej technologii.

Podczas integracji nowych technologii biurowych potrzebne jest coś bardziej przemyślanego: model skupiający się przede wszystkim na pracownikach.

Oznacza to nadanie priorytetu prawdziwym aktywom firmy — pracownikom i ich dobremu samopoczuciu oraz fizycznej przestrzeni biurowej — oraz wykorzystanie technologii do wspierania i ulepszania tych elementów, a nie na odwrót.

Jak wykorzystać technologię, aby biuro stało się bardziej ludzkie?

Technologia nie powinna zmieniać naszego zachowania; powinien to zoptymalizować.

Od pokoleń firmy zmuszają ludzi do pracy w ramach ograniczeń fizycznych biura.

Pracownicy zostali umieszczeni w kabinach, następnie w biurach na planie otwartym, a następnie w domach, a następnie w mieszanym, hybrydowym środowisku pracy. W związku z tym od pracowników wymagano dostosowania i zmiany swojego zachowania, aby dopasować się do nowego środowiska.

To nie jest już konieczne. W rzeczywistości jest to podejście, któremu należy aktywnie przeciwdziałać.

Rozwiązując podstawowy problem związany z projektowaniem biur, menedżerowie mogą przestać inwestować w bezużyteczne nowe technologie zaprojektowane z myślą o optymalizacji przestrzeni biurowej.

Biuro w Los Angeles, grudzień 2018
Biuro w Los Angeles, grudzień 2018

Mając do dyspozycji mnóstwo nowych danych behawioralnych, po raz pierwszy w historii można teraz budować i projektować biura w całości pod kątem potrzeb pracowników.

Dzięki nowym narzędziom analitycznym, które gromadzą anonimowe dane, menadżerowie obiektów mogą śledzić wzorce pracy i podejmować oparte na danych decyzje dotyczące projektu biura.

Dzięki inteligentniejszemu projektowi przestrzennemu pracownicy będą mogli zmaksymalizować swoją wydajność i szybkość pracy w miejscu i w jaki sposób.

Rozwiązując podstawowy problem związany z projektowaniem biur, menedżerowie mogą przestać inwestować w bezużyteczne nowe technologie zaprojektowane z myślą o optymalizacji przestrzeni biurowej.

„Innowacje”, takie jak systemy rezerwacji dla hotdeskingu, stają się przestarzałe, gdy biuro jest już zoptymalizowane pod kątem ogólnego przepływu osób. Pracownicy nie muszą się stresować ani walczyć o ograniczoną przestrzeń do pracy; zawsze jest wolne biurko dostępne dla każdego.

Technologia może ulepszyć fizyczne biura, a nie je zastąpić

Technologia nie powinna zastępować naszych fizycznych miejsc spotkań; powinno je wzmocnić.

Praca zdalna przyniosła ze sobą bezprecedensowy poziom zastosowania technologii biurowej. W ponad 80% wszystkich spotkań uczestniczy obecnie co najmniej jeden uczestnik zdalny, a w nadchodzących latach liczba ta będzie nadal rosła.

A jednak niezadowolenie z wirtualnych spotkań jest realne. Obecnie rośnie przekonanie, że sama technologia nie wystarczy, aby skutecznie zjednoczyć ludzi w pracy. Równie potrzebne są fizyczne przestrzenie, w których pracownicy mogą się spotykać.

Krzywa Allena wyraźnie pokazuje, jak ważna jest przestrzeń biurowa dla wspierania współpracy. Inne badania wykazały, że interakcje na żywo mają znacznie większą skuteczność w budowaniu więzi między ludźmi niż reprezentacje cyfrowe.

Wynika z tego, że technologię należy również wykorzystywać do ulepszania – a nie zastępowania – fizycznych przestrzeni, w których ludzie spotykają się, aby pracować.

Wymóg ciągłego działania – wraz z gwałtownym rozwojem technologii nadzoru pracowników – doprowadziły do ​​szkodliwego pętli, w której pracownicy nie mogą znaleźć czasu na regenerację.

Mężczyzna pracuje na komputerze na podwórku swojego domu w Overland Park w stanie Kalifornia, marzec 2020 r
Mężczyzna pracuje na komputerze na podwórku swojego domu w Overland Park w stanie Kalifornia, marzec 2020 r

Dzięki nowej technologii jest to bardziej osiągalne niż kiedykolwiek. Na przykład wciągającą jakość spotkań osobistych można znacznie poprawić we wszystkich biurach.

Inteligentne środowiska wykorzystujące urządzenia IoT mogą monitorować i intuicyjnie dostosowywać różne parametry, takie jak oświetlenie, temperatura i poziom hałasu, aby stworzyć optymalne warunki pracy.

W tych bogatych w zmysły środowiskach spotkań nowe pomysły mają większą szansę na rozkwit, a złożone informacje mogą być przekazywane i odbierane przez uczestników spotkania w sposób prowadzący do głębszego zrozumienia i współpracy.

Dzięki tym zmianom biuro stanie się bardziej przyjaznym i atrakcyjnym miejscem dla wszystkich – w tym pracowników ze specjalnymi potrzebami.

Umieszczanie elementu ludzkiego w centrum wszystkich prac

Technologia nie powinna sprawiać, że czujemy się gorzej; ma to polepszyć nasze życie.

Pracownicy na całym świecie są zestresowani w niespotykany dotąd sposób. 44% twierdzi, że doświadcza „dużego” stresu w pracy. Jest to nie tylko niezrównoważone dla pracowników, ale także szkodzi produktywności firmy.

Pogorszenie zdrowia psychicznego pracowników w dużej mierze wynika z zastosowania nowych technologii biurowych. Wymóg ciągłego działania – wraz z gwałtownym rozwojem technologii nadzoru pracowników – doprowadziły do ​​szkodliwego pętli, w której pracownicy nie mogą znaleźć czasu na regenerację.

Technologia biurowa musi teraz wspierać zdrowie psychiczne pracowników i stawiać na pierwszym miejscu.

Nowe technologie mogą monitorować dobre samopoczucie pracowników w czasie i sygnalizować ryzyko wypalenia zawodowego, zanim się ono zakorzeni.

Systemy te działają zarówno w oparciu o dane anonimowe, jak i dane zgłaszane przez siebie. Technologia wellness pomaga zatem pracownikom lepiej poznać swoje ciało i zrozumieć czynniki stresogenne, a także pozwala każdemu w biurze wprowadzić zmiany w sposobie pracy.

Śledzenie takich wrażliwych danych wymaga zaufania i empatii. Właśnie dlatego technologie wellness, podobnie jak wszystkie technologie biurowe, muszą być tworzone przede wszystkim dla pracowników.

Umieszczenie elementu ludzkiego w centrum całej technologii pracy sprawia, że ​​te nowe narzędzia nie tylko zniechęcają pracowników, ale wręcz ich wspierają.