O nas
Kontakt

Euroviews. Egzekwowanie jest kluczowe dla sukcesu polityki technologicznej UE

Laura Kowalczyk

European Union and technology, illustration

UE i jej państwa członkowskie muszą być przygotowane do stanowczego egzekwowania prawa, nawet wobec potężnych firm technologicznych. Ale niezależność regulacyjna jest łatwiejsza do powiedzenia niż zrobienia, piszą Maria Koomen i Raegan MacDonald.

W ciągu ostatniej dekady Unia Europejska umocniła swoją pozycję lidera w dziedzinie światowej polityki technologicznej, uchwalając przełomowe prawa, takie jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych, ustawę o usługach cyfrowych i ustawę o sztucznej inteligencji.

Przepisy te mają na celu wspieranie innowacyjności, zapewnienie uczciwości rynku i utrzymanie zasad demokratycznych.

Jednak prawdziwa wartość tych praw leży w ich skutecznym egzekwowaniu — jeśli pozostaną jedynie zbiorem słów na stronie, będą bezużyteczne dla Europejczyków.

Temat ten, przez długi czas pomijany i nielubiany, zmienia się na bieżąco.

W okresie poprzedzającym wybory do Parlamentu Europejskiego wiele mówiło się o kolejnym mandacie Komisji, który skupiałby się na wdrażaniu i egzekwowaniu, a nie na dalszym rozprzestrzenianiu nowych polityk. Jak ujęto w projekcie dokumentu Rady UE z początku tego roku, „wdrożenie już przyjętych rozporządzeń powinno być priorytetem w stosunku do tworzenia nowych praw”.

Ale takie zamiary nie odniosą większego skutku bez realnych zobowiązań w Brukseli i stolicach.

Aby skutecznie wykorzystać egzekwowanie, UE musi przyjąć innowacyjne podejścia, które zapewnią, że prawa nie tylko będą uchwalane, ale także aktywnie przestrzegane. Istnieją cztery kluczowe obszary — polityka, procedury, ludzie i polityka — w których strategiczne skupienie może zwiększyć egzekwowanie.

Uczyń to jasnym i możliwym do wykonania

Jasne, wykonalne i elastyczne przepisy są niezbędne do skutecznego egzekwowania. Ustawodawcy muszą unikać niejasności, gdzie tylko mogą, ale jednocześnie nie być zbyt nakazowi, aby teksty prawne były odporne na przyszłość.

Przykładowo specyfikacje techniczne ustawy o sztucznej inteligencji są dostosowywane do standardów i kodeksów postępowania, aby zachować aktualność w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.

Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim i niezależnymi ekspertami może przyczynić się do opracowania jasnych wytycznych dotyczących interpretacji i egzekwowania przepisów prawa, co zapewni ich aktualność w miarę rozwoju technologii.

Z drugiej strony kluczową niejasnością wspólną dla dwóch nowych ustaw — DSA i AI Act — jest wymóg przeprowadzania ocen skutków, które obejmują zagrożenia dla praw człowieka, z którymi wkrótce będą musiały zmierzyć się przedsiębiorstwa, audytorzy i organy, jeśli nie będą miały jasnych wytycznych.

UE powinna zrównoważyć inwestycje w innowacje z finansowaniem agencji egzekwowania prawa — niedofinansowane organy regulacyjne nie wystarczą.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przemawia na konferencji prasowej podczas szczytu UE w Brukseli, październik 2023 r.

Komisja i państwa członkowskie powinny pogłębić współpracę ze społeczeństwem obywatelskim, aby określić jasne wytyczne dotyczące rzetelnych i znaczących ocen skutków, opierając się na podobnych dyskusjach toczących się wokół ustawy o wolności mediów w Europie.

Skuteczne egzekwowanie prawa wymaga regulatorów dysponujących odpowiednimi zasobami, wiedzą techniczną umożliwiającą nadzorowanie złożonych zadań technologicznych, politycznych i prawnych.

UE powinna zrównoważyć inwestycje w innowacje z finansowaniem agencji egzekwujących prawo — niedofinansowani regulatorzy nie wystarczą. Zapewnienie regulatorom niezbędnych umiejętności i zasobów pomoże uniknąć potencjalnych niedoborów umiejętności i zwiększyć zgodność.

Przykładowo na szczeblu krajowym państwa członkowskie UE muszą zwracać uwagę na skargi organów ochrony danych dotyczące niewystarczających zasobów, zwiększając zasoby finansowe, ludzkie i techniczne dla organów nadzorczych w całym spektrum polityki technologicznej i dotyczącej danych w UE.

Ponad granicami Komisja i państwa członkowskie muszą obniżyć bariery dla wspólnych operacji, aby wspierać lepszą koordynację i harmonizację zdolności egzekwowania prawa w całej UE. Na poziomie UE utworzenie dedykowanej, niezależnej unijnej agencji egzekwowania prawa cyfrowego mogłoby scentralizować wiedzę specjalistyczną i poprawić spójność regulacyjną.

Nie możemy polegać na tych, którzy mają niedostateczne zasoby

Ale nie możemy wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka. Decentralizacja obowiązków egzekwowania prawa może również złagodzić wąskie gardła i poprawić skuteczność.

Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego i innych podmiotów w monitorowanie i nadzór może usprawnić egzekwowanie prawa — widzimy to już w przypadku wdrażania ustawy DSA, w tym udziału społeczeństwa obywatelskiego, co może usprawnić rozliczalność i rozłożyć „ciężar egzekwowania prawa”.

Przejrzystość i nadzór publiczny są również kluczowe. Rządy powinny przyjąć procedury takie jak obowiązkowe rejestry algorytmów, publikację ocen wpływu i udostępnianie danych badaczom.

  Piesi idą przed banerem przed siedzibą UE przed szczytem UE w Brukseli, czerwiec 2024 r.

Niemniej jednak odpowiednie zasoby i wynagrodzenia dla tych pracowników są niezbędne, aby uniknąć nadmiernego polegania na sektorach dysponujących niedofinansowanymi zasobami.

Przejrzystość i nadzór publiczny są również kluczowe. Rządy powinny przyjąć procedury takie jak obowiązkowe rejestry algorytmów, publikację ocen wpływu i udostępnianie danych badaczom.

Środki te mogą sprzyjać szerszemu zaangażowaniu społeczeństwa i zagwarantować przejrzystość i rozliczalność egzekwowania prawa.

Na przykład, aby pomóc uniknąć ograniczeń w zakresie przepustowości związanych z wdrażaniem i egzekwowaniem ustawy o sztucznej inteligencji, Biuro ds. sztucznej inteligencji może skalować i ustalać priorytety finansowania egzekwowania prawa na podstawie trendów w zakresie obliczeń, a także ściśle współpracować ze środowiskiem akademickim i społeczeństwem obywatelskim, aby pomóc w kształtowaniu kodeksów postępowania lub opracowywać odpowiednie metodologie i punkty odniesienia.

Czas przejść od polityki do rzeczywistości

Skuteczne egzekwowanie musi wytrzymać naciski polityczne i ekonomiczne. Niezależność regulatorów jest niezbędna, aby przeciwstawić się wpływom korporacji i podtrzymywać zasady demokratyczne.

UE i jej państwa członkowskie muszą być przygotowane do stanowczego egzekwowania prawa, nawet wobec potężnych firm technologicznych. Ta odporność mogłaby służyć wzmocnieniu wiarygodności regulacji i potwierdzeniu regulacyjnej miękkiej siły UE na arenie światowej.

Ale niezależność regulacyjna jest łatwiejsza do powiedzenia niż zrobienia. Raport Agencji Praw Podstawowych z 2024 r. na temat GDPR w praktyce ujawnił, że większość krajowych organów regulacyjnych napotyka znaczne wyzwania w przestrzeganiu gwarancji niezależności GDPR.

Aby mieć pewność, że organy regulacyjne będą mogły skutecznie wykonywać swoje zadania, konieczne będą stałe inwestycje i znaczące zaangażowanie na rzecz niezależności, aby mogły wypełniać swoje obowiązki.

Po 10 latach bezprecedensowej aktywności politycznej nadszedł czas, aby UE przełożyła te nowe zasady na rzeczywistość. Aby budować i chronić odporność regulacyjną, zarówno prawodawcy, jak i regulatorzy UE muszą nadać priorytet jasnym i wykonalnym zasadom do egzekwowania, zapewnić odpowiednie zasoby finansowe, ludzkie i techniczne, aby ludzie mogli niezależnie egzekwować te zasady, oraz wesprzeć wysiłki egzekucyjne za pomocą inkluzywnych i zdecentralizowanych procedur egzekwowania.

Następna dekada będzie kluczowa dla wzmocnienia osiągnięć regulacyjnych UE poświęconych ochronie zasad demokratycznych i praw człowieka. Inwestowanie w innowacyjne strategie egzekwowania prawa teraz położy podwaliny pod bezpieczniejszą i bardziej zorientowaną na człowieka przyszłość Europy.

Bardziej rygorystyczne egzekwowanie przepisów może przyczynić się do wzmocnienia ram regulacyjnych UE, promując stabilność rynku i społeczeństwa, co ostatecznie może sprzyjać innowacyjności i konkurencyjności Europy.

Ustanawiając wysokie standardy egzekwowania prawa, UE może wspierać środowisko, w którym technologia służy demokracji w erze coraz szybszych innowacji.

Alternatywą jest uleganie monolitycznym branżom, które kierują się w swej istocie nastawieniem na zysk i w dużej mierze mają siedzibę poza Europą — innymi słowy, pozostawienie demokracji w rękach nieodpowiedzialnych firm technologicznych.