Jakobickie podróże przez wiadukt Glenfinnan w Szkocji w przyszłym roku będą zagrożone.
Pociąg „Hogwart Express” – jedna z najbardziej znanych atrakcji kolejowych w Wielkiej Brytanii – boryka się z problemami.
Tradycyjny pociąg, którym Harry Potter i spółka dowożą do szkoły, nazywany jest jakobickim pociągiem parowym. W świecie mugoli operatorzy kolei West Coast Railways (WCR) muszą przestrzegać pewnych rygorystycznych przepisów bezpieczeństwa.
Stara jakobicka lokomotywa WCR narusza zasady Urzędu Kolei i Dróg (ORR) dotyczące blokowania drzwi. Brytyjski organ regulacyjny ds. systemu kolei twierdzi, że w drzwiach wagonów należy montować centralny zamek – modernizacja, która według firmy byłaby zbyt kosztowna.
Może to oznaczać, że od marca przyszłego roku jakobickie podróże przez przepiękny wiadukt Glenfinnan w Szkocji będą niedostępne.
Kalendarium problemów prawnych Jakobitów
To ciągła saga. ORR wcześniej zapewnił dwa 10-letnie zwolnienia z przepisów dotyczących zamykania drzwi wagonów, które wygasły w marcu 2023 r.
Po lipcowej inspekcji organ regulacyjny stwierdził, że problemy z dodatkowymi zamkami drzwi narażają pasażerów „na ryzyko poważnych obrażeń ciała”. Stwierdzono również, że stewardzi nie powstrzymywali ludzi przed opieraniem się o drzwi lub wywieszaniem się przez otwarte okna podczas jazdy pociągu.
Jednak w sierpniu ORR przyznał jakobitom tymczasowe zwolnienie. To zwolnienie wygasło 30 listopada, a operator otrzymał kolejne przedłużenie do początków przyszłego roku.
Jak podaje BBC, oczekiwany jest wynik kontroli sądowej dotyczącej wymagań dotyczących systemu blokowania w styczniu. A WCR może dalej przeżuwać sprawę do czasu wydania wyroku lub do 29 lutego 2024 r. – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Dyrektor handlowy przedsiębiorstwa kolejowego, James Shuttleworth, z radością przyjął kolejne zaświadczenie o zwolnieniu. „Jednakże” – powiedział – „ta sytuacja pozostaje niepewna, ponieważ nasze długie doświadczenie i wartość, jaką wnosimy społecznościom lokalnym i krajowym, zależą od decyzji sądu”.
„Nadal nalegamy na kontynuację dziedzictwa kolejowego Wielkiej Brytanii dla przyszłych pokoleń na głównej linii kolejowej” – powiedział ogólnokrajowemu nadawcy.
WCR stwierdziło wcześniej, że nowe systemy blokowania drzwi będą kosztować ponad 8 milionów euro, co zniweczy dziesięcioletnie zyski.
Czy nadal można kupić bilety na pociąg Hogwart Express?
Oferujący zapierające dech w piersiach widoki na jezioro Loch Shiel, 21-łukowy wiadukt Glenfinnan w Inverness-shire jest niewątpliwie najbardziej charakterystyczną częścią linii West Highland Line.
Ale licząca 135 km trasa Jacobite w obie strony z Fort William do Mallaig obejmuje także wiele innych imponujących miejsc – od najwyższej góry Wielkiej Brytanii (Ben Nevis) po najgłębsze słodkowodne jezioro (Loch Morar).
W szczycie sezonu do końca linii dojeżdża dziennie około 750 osób. Podczas gdy wielu innych woli korzystać z trybu obserwatora pociągu, podróżuje w okolicę, aby obserwować, jak przelatuje.
Mimo niepewnej przyszłości ruszyła sprzedaż biletów na sezon pociągów 2024, który rozpocznie się 24 marca.
Standardowy bilet powrotny dla osoby dorosłej kosztuje 65 GBP (76 EUR), a droższa opcja przedziału kosztuje 398 GBP (464 EUR).