O nas
Kontakt

Firmy technologiczne wydają ponad 100 milionów euro rocznie na lobbing cyfrowy w UE

Laura Kowalczyk

Firmy technologiczne wydają ponad 100 milionów euro rocznie na lobbing cyfrowy w UE

Jak wynika z nowych danych opublikowanych w poniedziałek przez organizacje pozarządowe Corporate Europe Observatory (CEO) i LobbyControl, lobbowanie firm technologicznych w Brukseli wzrosło do 113 mln euro rocznie w miarę intensyfikacji wysiłków mających na celu wywarcie wpływu na politykę cyfrową UE.

Najnowsze dane pokazują, że 651 firm i stowarzyszeń wydaje łącznie ponad 113 mln euro rocznie na lobbing cyfrowy w UE, co stanowi wzrost o 16,5% z 97 mln euro w 2021 r.

Same 10 największych korporacji cyfrowych odpowiada za ponad jedną trzecią całkowitych wydatków na lobbing wynoszących 40 milionów euro.

Przełomowe przepisy UE mające na celu ograniczenie władzy Big Tech – ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) i ustawa o usługach cyfrowych (DSA) – a także nowy zbiór przepisów UE dotyczących sztucznej inteligencji skłaniają firmy technologiczne do zintensyfikowania swojej siły lobbującej, twierdzi dyrektor generalny i LobbyControl.

Obie organizacje pozarządowe wzywają do wprowadzenia bardziej rygorystycznych zasad lobbingu, aby zaradzić nieproporcjonalnemu wpływowi sektora technologicznego.

Analiza opiera się na rocznych deklaracjach złożonych przez spółki w unijnym Rejestrze służącym przejrzystości. Dane dają zatem jedynie część szerszego obrazu, ponieważ nie obejmują działań lobbingowych prowadzonych przez firmy konsultingowe w imieniu korporacji.

„Pieniądze nie powinny kupować dostępu do procesu decyzyjnego w UE ani wpływu, ale wydaje się, że właśnie to jest celem tych cyfrowych gigantów” – powiedział Bran Vranken z Corporate Europe Observatory.

„Ich lobbowanie nie tylko grozi śmiertelnym złagodzeniem kluczowych przepisów, takich jak ustawa o sztucznej inteligencji, ale także podważa demokratyczny proces podejmowania decyzji”.

Według Alberto Alemanno, profesora prawa Unii Europejskiej Jeana Monneta w HEC Paris i założyciela The Good Lobby, lobbowanie unijnych organów regulacyjnych staje się „preferowanym narzędziem” dla firm technologicznych w zakresie rozwiązywania coraz bardziej wymagających unijnych przepisów cyfrowych.

„Lobbing Big Tech różni się od lobbingu innych korporacji tym, że charakteryzuje się nadmiernymi wydatkami i agresywną taktyką” – powiedział Alemanno.

„Firmy te wykorzystują swoją wiedzę specjalistyczną, pokazując swój prymat epistemiczny, a przesłanie brzmi: «My najlepiej wiemy, jak działa ta technologia, martwmy się tym i obiecujemy, że zapewnimy Ci ochronę»” – dodał.

Meta ma największą w Brukseli ustawę lobbingową

Meta, dawniej Facebook, wydaje najwięcej na lobbing – 8 mln euro rocznie, w porównaniu z 5,75 mln euro w 2021 r.

Tuż za nim plasuje się Apple, które podwoiło swoje wydatki na lobbing do 7 mln euro z 3,5 mln euro w 2021 r.

6 osób, które najwięcej wydają w lobby w Brukseli, to:

  1. Meta, 8 milionów euro
  2. Apple, 7 milionów euro
  3. Bayera za 6 milionów euro
  4. Google, 5,5 miliona euro
  5. Shell, 5,5 €. milion
  6. Microsoftu, 5 milionów euro

Meta ma również największą liczbę lobbystów w Brukseli – 17,05 przeliczeń pełnego etatu (FTE), a za nią plasują się Huawei (11 FTE), Intel (10 FTE) i IBM (7,25 FTE).

Od 2021 r. Google, Amazon i Apple również zwiększyły liczbę pracowników lobbujących w Brukseli.

Spośród wszystkich firm lobbujących w UE w sprawie polityki cyfrowej 20% ma siedzibę w USA, a mniej niż 1% ma swoją siedzibę w Chinach lub Hongkongu. Podczas gdy chińskie firmy technologiczne TikTok (900 000 euro) i Alibaba (600 000 euro) inwestują w lobbing w UE, ich budżety pozostają daleko w tyle za budżetami ich amerykańskich odpowiedników.

Dwie firmy z siedzibą w UE również znalazły się w pierwszej dziesiątce wydających w tym roku najwięcej pieniędzy. Hiszpańska Telefonica zwiększyła swoje roczne wydatki od 2021 r. z 1,5 mln euro do 2 mln euro, podczas gdy niemiecki Deutsche Telekom podwoił swoje wydatki z 1 mln euro do 2 mln euro.

Według organizacji pozarządowych niepokojący jest wzrost ogólnych wydatków na lobbing i wzrost koncentracji rynku w branży technologicznej.

„W szczególności Big Tech ma nieproporcjonalnie dużą liczbę możliwości wpływania na politykę na swoją korzyść ze względu na ogromne zasoby” – stwierdziła Verena Leyendecker z LobbyControl.

„Potrzebujemy bardziej rygorystycznych zasad lobbowania w Brukseli, ale także ambitnego egzekwowania unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) i ustawy o usługach cyfrowych (DSA). DMA i DSA oferują sposoby na ograniczenie władzy Amazon & Co.” ona dodała.