Kilka innych brytyjskich marek, w tym Debenhams i Topshop, również zostało ostatnio postawionych w stan upadłości ze względu na wyższe stopy procentowe, kryzys związany z kosztami utrzymania i rosnącą inflację obserwowaną w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich kilku lat.
Francuska spółka zależna The Body Shop może stanąć w obliczu zamknięcia, gdyż spółce znajduje się już w stanie upadłości i ma tylko jedną ofertę przejęcia. Ta oferta również nie powinna być zbyt pomocna, gdyż dotyczy jedynie częściowego odzyskania środków. Jeżeli w najbliższym czasie nie zgłoszą się nowi nabywcy, spółce grozi przymusowa likwidacja.
Firma The Body Shop ogłosiła, że 13 lutego 2024 r. została przekazana administracjom i od tego czasu boryka się z problemami, w wyniku kilku zamknięć sklepów i zwolnień pracowników. Jednakże sieć nadal działa, choć z ograniczoną wydajnością, ze względu na awarię strony internetowej i wielu konsumentów zniechęconych niedoborem popularnych produktów.
Francuska spółka zależna sieci została postawiona w stan upadłości na początku kwietnia 2024 r. Pozostałe firmy lub inwestorzy zainteresowani kupnem spółki zależnej mieli początkowo czas na złożenie deklaracji do 3 czerwca, ale syndycy przedłużyli wówczas termin „o dodatkowy miesiąc”.
Do tej pory zgłosiło się tylko dwóch potencjalnych kandydatów, a trzeci został odrzucony od razu ze względu na to, że zgłosił się po terminie. Jednak jeden z tych dwóch potencjalnych nabywców, Horizon Pharma, wycofał wówczas swoją ofertę, która początkowo dotyczyła przejęcia około stu pracowników i około trzydziestu sklepów.
Ostatnią pozostałą w tej chwili ofertą jest marka zapachów i świec do domu Berger International, która również zmodyfikowała swoją ofertę, ograniczając jej liczbę. Jest gotowy pozyskać 12 oddziałów i 30 pracowników za łączną kwotę 250 000 euro.
Jednak ostatecznie sześć z tych sklepów zostanie sprzedanych w celu pozyskania kapitału na przekształcenie pozostałych sześciu w nowe sklepy pod marką Berger „Not Only Candles”.
Być może na tym etapie francuska spółka zależna The Body Shop nie będzie miała innego wyjścia, jak tylko przyjąć tę, nawet niższą od przewidywanej, ofertę, jeśli chce uniknąć sądowej likwidacji.
Co poszło nie tak z The Body Shop?
Założona w 1976 roku przez zmarłą Anitę Roddick w Brighton firma The Body Shop była pionierem w zakresie etycznego handlu i zawsze wypowiadała się przeciwko testom na zwierzętach. Jej główna siedziba znajduje się obecnie w Londynie i posiada około 200 oddziałów w Wielkiej Brytanii i więcej za granicą.
Jednak podobnie jak kilku innych brytyjskich sprzedawców detalicznych, takich jak Debenhams i Topshop, niedawno postawionych w stan upadłości, The Body Shop również doświadczył poważnych trudności od czasu pandemii. Sytuację znacznie pogorszyły rosnące stopy procentowe i gwałtownie rosnąca inflacja, która doprowadziła do wzrostu czynszów i kosztów ogólnych.
Marka stanęła także w obliczu spadku sprzedaży, ponieważ konsumenci również stanęli w obliczu rosnących kosztów i kredytów hipotecznych, wydając mniej na przedmioty luksusowe i uznaniowe.
Pojawienie się nowych konkurentów, takich jak The Bath and Body Works i Lush, a także rosnące postępy starych rywali, takich jak L'Occitaine, również wywarły większą presję na The Body Shop.
Sarah Montano, profesor marketingu detalicznego na Uniwersytecie w Birmingham, na stronie internetowej uniwersytetu wyjaśnia bardziej szczegółowo, co poszło nie tak z marką: „Po pierwsze, wiele marek Konkurenci również przyjęli te same wartości środowiskowe lub naturalne, na przykład marki takie jak Evolve, Ren czy Neal's Yard, co oznacza, że The Body Shop nie oferuje już wyróżniającego się produktu.
„Po drugie, kampanie przeciwko takim kwestiom jak testy na zwierzętach w branży kosmetycznej nie są już konieczne i nie stanowią już głównego zainteresowania opinii publicznej, ponieważ w 1998 roku zakazano przeprowadzania testów na zwierzętach w gotowych kosmetykach i ich składnikach. Jednakże kwestie ochrony środowiska są nadal tak samo ważne jak zawsze.
„Po trzecie, cena: niektórzy klienci uważali, że ceny The Body Shop stały się zbyt wysokie i że produkty nie oferowały już dobrego stosunku jakości do ceny. »