O nas
Kontakt

Free The Nipple: Dlaczego nadal miałby to być nagłówek wiadomości?

Laura Kowalczyk

Free the nipple: Should it still be headline news?

Khloe Kardashian może być już świętowana, ale nadal pozostaje wiele do zrobienia. Czym więc jest Free The Nipple i dlaczego w 2024 r. wciąż dominują seksistowskie podwójne standardy w odniesieniu do sutków?

Khloe Kardashian to kolejna gwiazda, która „uwolniła sutek”, podążając za Florence Pugh, Duą Lipą i własnymi siostrami Kardashian, przyłączając się do rosnącego ruchu celebrującego prawo kobiety do odsłonięcia piersi.

39-letnia Kardashian została sfotografowana przez Grega Swalesa podczas sesji zdjęciowej dla magazynu Tmrw, mając na sobie przezroczystą czarną koronkową kamizelkę, która odsłaniała jej nagą klatkę piersiową.

Podczas wywiadu powiedziała: „To jest tak potężne, im jesteś starszy, jak bezpieczny i wygodny stajesz się w swojej skórze i wśród ludzi. Nie obchodzi mnie, kto zgadza się z tym, co robię, jesteś po prostu, ty czuć się dobrze.”

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Khloé Kardashian (@khloekardashian)

Zdjęcie zostało opublikowane na Instagramie i użytkownicy platformy oszaleli na jego punkcie.

Ale skąd wziął się ruch Free The Nipple i dlaczego obnażenie piersi przez celebrytkę wciąż jest tak wielką sprawą?

Co to jest Free The Nipple?

Ruch Free The Nipple podkreśla nieodłączną niesprawiedliwość polegającą na tym, że mężczyznom pozwala się pokazywać publicznie topless, podczas gdy kobiety są uważane za nieprzyzwoite za to samo.

Kampania powstała w 2012 roku, kiedy reżyserka Lina Esco sfilmowała siebie biegnącą topless ulicami Nowego Jorku. Podczas kręcenia filmu dokumentalnego zamieściła zwiastuny z hasztagiem #FreeTheNipple. W 2013 r. Facebook usunął te klipy ze swojej witryny internetowej za naruszenie jego wytycznych, co skłoniło kilka celebrytów (między innymi Rihanna, Chelsea Handler) do opublikowania zdjęć w mediach społecznościowych, aby wyrazić swoje poparcie dla inicjatywy Esco.

Free The Nipple zakotwicza się w ruchu topfreedom, kulturalnej i politycznej kampanii, której celem jest wprowadzenie zmian w prawie umożliwiających kobietom noszenie topless w miejscach publicznych – od umożliwienia matkom otwartego karmienia piersią w miejscach publicznych po zniesienie ograniczeń i aresztowań, gdy kobieta pokazuje swoje piersi publicznie.

Choć w ciągu ostatniej dekady ruch Free The Nipple zyskał popularność w mediach społecznościowych, celebrytki już od dawna nawołują do nieodłącznej seksualizacji kobiecych piersi w kulturze Zachodu.

Gwiazdy Hollywood, takie jak Marlene Dietrich i Rita Hayworth, przeciwstawiły się konserwatywnym wartościom lat 40. i 50., pokazując swoje piersi w przezroczystych bluzkach i sukienkach w filmach i na scenie.

Marlena Dietrich
Marlena Dietrich

Ich wybory modowe utorowały drogę takim artystom jak Jane Fonda i Jane Birkin w latach 60., a w latach 90. popularne stało się noszenie „nagich sukienek” na czerwonych dywanach.

Do najbardziej zapadających w pamięć strojów należą te noszone przez Kate Moss, Rose McGowan, Shalom Harlow i Gwyneth Paltrow, które w ramach wyrazu uznania założyły przezroczyste tkaniny i zaznaczyły scenę mody w latach 90-tych.

Kate Moss – 1993
Kate Moss – 1993
Róża McGowan – 1998
Róża McGowan – 1998

Mimo to, pomimo niezliczonych protestów feministek i gwiazd bez stanika na czerwonych dywanach, dziś sutek niemęski nadal w jakiś sposób trafia na pierwsze strony gazet.

W 2022 roku aktorka Florence Pugh znalazła się w centrum haniebnej reakcji, gdy założyła jaskraworóżową suknię Valentino na czerwonym dywanie podczas Tygodnia Mody w Paryżu.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Florence Pugh (@florencepugh)

Choć większość komplementowała ją w Internecie, wielu mężczyzn krytykowało aktorkę i jej ciało, co skłoniło Pugh do odwetu.

„Interesujące było obserwowanie i obserwowanie, jak łatwo mężczyznom całkowicie zniszczyć ciało kobiety, publicznie, z dumą i tak, aby wszyscy mogli to zobaczyć” – napisała wówczas.

„To nie pierwszy i na pewno nie ostatni raz, kiedy kobieta słyszy od tłumu nieznajomych, co jest nie tak z jej ciałem. Niepokojące jest to, jak wulgarni potrafią być niektórzy z was, mężczyźni”.

„Na szczęście pogodziłam się z zawiłościami mojego ciała, które czynią mnie sobą. Jestem szczęśliwa ze wszystkich„ wad ”, na które nie mogłam znieść widoku, gdy miałam 14 lat”.

„Co bardziej niepokojące jest…. Dlaczego tak boisz się piersi? Mały? Duży? Lewy? Prawidłowy? Tylko jeden? Może żaden? Co. Jest. Więc. Przerażający.”

Doszła do wniosku: „Dorośnij. Szanuj ludzi. Szanujcie ciała. Szanuj wszystkie kobiety. Szanuj ludzi. Życie stanie się o wiele łatwiejsze, obiecuję. A wszystko z powodu dwóch uroczych, małych sutków…”

Postęp… z pewnymi zastrzeżeniami

Wygląda na to, że wiadomość Pugh otworzyła sutki, ponieważ w zeszłym roku wiele gwiazd przyjęło ten ruch na czerwonych dywanach.

Od Doja Cat na gali VMA 2023, Charli XCX i Rina Sawayama na gali Brit Awards po Maggie Rogers na gali Glamour Women of the Year – ruch Free The Nipple był wszędzie.

Doja Cat – gala VMA 2023
Doja Cat – gala VMA 2023

A kto mógłby zapomnieć, jak Dua Lipa skradła show swoją przezroczystą srebrną suknią Bottega Veneta na premierze filmu Barbie w Los Angeles?

Dua Lipa – premiera Barbie 2023
Dua Lipa – premiera Barbie 2023

Rosnąca wszechobecność tych odkrywczych stylów mody w dalszym ciągu podważa panujący pogląd, że pokazywanie sutków jest kontrowersyjne. Co więcej, zaczyna się wydawać, że nie byłby to akt aktywizmu czy oświadczenie, a po prostu naturalny sposób pokazania swojej skóry.

Jeszcze bardziej zachęcająca jest ponowna dyskusja na temat niesławnego występu w przerwie meczu Super Bowl w 2004 roku, podczas którego awaria garderoby spowodowała odsłonięcie piersi Janet Jackson. Kariera Jacksona została skutecznie wykolejona, a współwykonawca Justin Timberlake wyszedł bez szwanku.

Dziś Jackson i inne kobiety, które w przeszłości zostały niesprawiedliwie zniesławione, dostają zasłużone odkupienie.

Ale chociaż Khloe Kardashian i inne osoby można czcić, postęp jest powolny i nadal utrzymują się podwójne standardy.

Wiele z nich ma związek z platformami mediów społecznościowych, które mają własne wytyczne i zasady dotyczące nagości i odkrywania sutków. Przez lata wiele platform usuwało posty lub blokowało konta z powodu algorytmu, który traktuje kobiece sutki jako lekceważące wytyczne społeczności.

Na początku 2023 roku rada nadzorcza Meta, właścicielki Instagrama, zaleciła firmie zmianę zasad dotyczących sutków, stwierdzając, że jej polityka „opiera się na binarnym spojrzeniu na płeć i rozróżnieniu między ciałami męskimi i żeńskimi”.

Bardzo mądre, ale zgodnie ze swoimi obecnymi wytycznymi dla społeczności Instagram stwierdza, że ​​nie zezwala na nagość na platformie.

„Dotyczy to zdjęć, filmów i niektórych treści tworzonych cyfrowo, przedstawiających stosunek seksualny, genitalia i zbliżenia całkowicie nagich pośladków” – stwierdzają wytyczne. „Zawiera także zdjęcia kobiecych sutków, ale zdjęcia w kontekście karmienia piersią, porodu i chwil po porodzie, sytuacji zdrowotnych (na przykład po mastektomii, świadomości raka piersi czy operacji potwierdzenia płci) lub aktu protest jest dopuszczalny.”

Jest jeszcze sporo do zrobienia, a niedawna kampania reklamowa po raz kolejny pokazała, że ​​media społecznościowe nie były jedyną przeszkodą.

Rzeczywiście, niedawna reklama Calvina Kleina przedstawiająca kampanię na wiosnę-lato 2024 została ocenzurowana w Wielkiej Brytanii. A seksistowskie podwójne standardy trudno było zignorować.

Najnowsza kampania Calvina Kleina
Najnowsza kampania Calvina Kleina

W kampanii Jeremy Allen White z The Bear wystąpił w bieliźnie, pokazując swoją umięśnioną sylwetkę. Wszyscy zaczęli ubóstwiać mężczyznę i jego nagą klatkę piersiową, w dość typowej pozie Calvina Kleina.

Jednak jeśli chodzi o piosenkarkę i autorkę tekstów FKA Twigs, brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych zdecydował się zakazać umieszczania wizerunku piosenkarki błyszczącej ciałem, uznając, że artystka przypomina „stereotypowy obiekt seksualny”.

Organ stwierdził następnie, że „kompozycja obrazu skupiała uwagę widza na ciele modelki, a nie na reklamowanym ubraniu”.

Ponieważ wszyscy tam naprawdę skupiali się na ubraniach Jeremy’ego…

Zobacz dla siebie bliższą wersję obrazu:

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez FKA twigs (@fkatwigs)

Mało nieprzyzwoite, a budzący strach sutek jest nawet zakryty.

Calvin Klein bronił reklamy FKA twigs, argumentując, że poza jest „naturalna i neutralna”.

FKA Twigs ostro zareagowała w mediach społecznościowych, pisząc na Instagramie: „Nie widzę „stereotypowego obiektu seksualnego”, jak mnie nazwali. Widzę piękną, silną kolorową kobietę, której niesamowite ciało przezwyciężyło większy ból, niż możesz sobie wyobrazić”.

Kontynuowała: „W świetle przeglądu innych przeszłych i obecnych kampanii tego rodzaju nie mogę oprzeć się wrażeniu, że obowiązują tu pewne podwójne standardy. żeby było jasne… jestem dumna ze swojej fizyczności i traktuję sztukę, którą tworzę za pomocą mojego statku, zgodnie ze standardami kobiet takich jak Josephine Baker, Eartha Kitt i Grace Jones, które przełamały bariery tego, jak to jest mieć siłę i wykorzystywać wyjątkową ucieleśnioną zmysłowość. dziękuję Ckowi, Mertowi i Marcusowi, którzy dali mi przestrzeń, aby wyrazić siebie dokładnie tak, jak chciałem – nie pozwolę na zmianę mojej narracji.

Tak więc, chociaż dzięki ewoluującym standardom i modom dokonuje się postęp, autonomia cielesna kobiet nie jest jeszcze w pełni przesądzona.

Dopóki stylizacje eksponujące sutki pozostaną „topless” w przypadku mężczyzn i „nagość” w przypadku kobiet, seksistowskie podwójne standardy będą obowiązywać, a zdjęcia obnażające sutki, takie jak Florence Pugh i Khloe Kardashian, będą nadal trafiać na pierwsze strony gazet. Koniecznie tak.

„Jak moje sutki mogą cię tak urazić?” – zastanawiał się Pugh.

Jak rzeczywiście?