O nas
Kontakt

General Motors tnie wydatki na pojazdy autonomiczne

Laura Kowalczyk

General Motors tnie wydatki na pojazdy autonomiczne

General Motors przygotowuje się do ograniczenia wydatków na pojazdy autonomiczne. Jakie są konsekwencje dla Europy?

Jak podaje agencja informacyjna Reuters za pośrednictwem Financial Times, amerykańska firma rozważa zmniejszenie wydatków na autonomiczną jednostkę Cruise po wypadku z udziałem pieszego, który miał miejsce w zeszłym miesiącu.

Dzieje się tak po tym, jak jedna z taksówek Cruise bez kierowcy nie zatrzymała się na czas po uderzeniu pieszego, co wzbudziło obawy dotyczące bezpieczeństwa.

Następnie Cruise zawiesił wszystkie nadzorowane i ręczne podróże samochodem po Stanach Zjednoczonych, rozszerzając jednocześnie kontrolę bezpieczeństwa swojej robotyki.

Spowodowało to problemy dla firmy i skłoniło dyrektora generalnego Kyle’a Vogta i dyrektora ds. produktu Daniela Kana do rezygnacji.

Tymczasem dział robotxi GM poinformował, że planuje wznowić działalność w bliżej nieokreślonym mieście, a następnie rozszerzyć działalność na inne.

Robotaxi oświadczyło również, że w najbliższej przyszłości skoncentruje się na autonomicznych pojazdach Cruise opartych na Bolcie.

Konsekwencje dla rynku europejskiego?

GM faktycznie opuścił rynek europejski w 2017 roku. Według artykułu opublikowanego przez analityka biznesowego Amra Elharony’ego, GM sprzedał swoje europejskie marki, Opel i Vauxhall, francuskiemu producentowi samochodów PSA, kończąc prawie 90-letnią obecność GM w Europie.

Podkreślił, że posunięcie to miało na celu pozbycie się borykającej się z trudnościami firmy i skupienie się na bardziej dochodowych rynkach, takich jak Ameryka Północna.

„Przed sprzedażą europejska działalność GM przynosiła straty. W ciągu dziewięciu lat zgromadziła około 14 miliardów dolarów strat. Najlepszy rok tego okresu nadal charakteryzował się stratą na poziomie 1,4%. „Z kolei GM osiągnął zysk w wysokości 28 dolarów miliardów w Ameryce Północnej w tym samym okresie” – powiedział.

Po sprzedaży podkreślił, jak PSA udało się przywrócić rentowność markom Opel i Vauxhall poprzez cięcie kosztów i wprowadzanie nowych, bardziej rentownych modeli.

Jednak europejski prezes GM podkreślił niedawno, że General Motors oficjalnie powróci na europejski rynek motoryzacyjny jesienią 2023 r., co oznacza koniec pięcioletniej nieobecności.

Powrót miałby być wspierany wyłącznie przez modele akumulatorowe, a pierwszymi rynkami byłyby kraje skandynawskie i Szwajcaria.