„Past Lives” Celine Song wygrywa, ponieważ nagrody Gotham Awards stanowią początek sezonu nagród. Oto zwycięzcy i najważniejsze punkty dyskusji.
Nagrody Gotham, przyznawane najlepszym produkcjom, reżyserom i aktorom kina niezależnego, ogłosiły zwycięzców roku 2023.
Tegoroczni zwycięzcy po raz kolejny prezentują to, co najlepsze w filmach niezależnych, a główną nagrodę w 2023 roku zdobył tęskny romans Celine Song Poprzednie życiaktóry zdobył nagrodę dla najlepszego filmu.
Poprzednie życia był przełomem na Festiwalu Filmowym w Sundance w styczniu i na Festiwalu Filmowym w Berlinie w lutym. Hit studia A24 już w połowie był naszym Najlepszym Filmem 2023 roku. W swoim debiutanckim filmie urodzona w Korei kanadyjska dramatopisarka, która została reżyserką Celine Song, przedstawiła pełną niuansów, na wpół autobiograficzną opowieść o dwójce przyjaciół z dzieciństwa, którzy spotykają się w późniejszym życiu, rozdzieleni, gdy jedna z ich rodzin wyemigrowała z Korei Południowej. Hae Sung (Teo Yoo) i Nora (Greta Lee) ponownie spotykają się za pośrednictwem mediów społecznościowych, a potem w Nowym Jorku, gdzie konfrontują się z pojęciami miłości, przyjaźni, czasu i przeznaczenia.
To mistrzowsko opowiedziany i nienagannie napisany film, który unika wszelkich klisz związanych z trójkątami miłosnymi i romantycznymi szczęśliwymi zakończeniami, jakich można by się spodziewać, a dodatkowo ukazuje głębokie obserwacje na temat zawiłości życia i kwestii tożsamości kulturowej.
Powiedzieć, że jesteśmy podekscytowani zwycięstwem w kategorii Najlepszy Film, to delikatnie mówiąc. Spodziewamy się, że w przyszłym miesiącu zajmie on ważne miejsce na naszej nadchodzącej liście najlepszych filmów 2023 roku.
„To pierwszy film, jaki w życiu nakręciłem i bardzo osobisty, opowiadający o niezwykłym uczuciu, jakie towarzyszyło mi w zwykłym barze w East Village, niedaleko stąd” – powiedział Song odbierając nagrodę. Film został udostępniony całemu światu, nauczył mnie – i nauczył nas – że nigdy nie jesteś sam w tym niezwykłym uczuciu”.
Tymczasem Lily Gladstone, która występuje w filmie Martina Scorsese Zabójcy Kwiatowego Księżyca u boku Leonardo DiCaprio i Roberta DeNiro, zdobył nagrodę za najlepszą rolę główną – choć nie za tę rolę. Gladstone zdobyła za mniej znany film, który ukazał się wcześniej w 2023 roku: Nieznany krajw którym występuje jako kobieta wyruszająca w podróż przez Środkowy Zachód.
W swoim przemówieniu pochwaliła twórców obu filmów za priorytetowe traktowanie perspektywy rdzennych mieszkańców.
„Wzywam wszystkich na tej sali, którzy kręcą filmy: inwestuj. Jeśli masz budżet, zainwestuj go w ludzi” – powiedziała Gladstone. „Inwestuj w ludzi, o których opowiadasz swoją historię. Twój film będzie dzięki temu lepszy. Dzięki temu wasze życie stanie się lepsze.”
W kategorii najlepsza kreacja drugoplanowa przyznano Charlesa Meltona z „Todda Haynesa” za „Urzekającą”. Maj grudzień wygrał. Gra młodego ojca, który rozpoczął swój związek z żoną (Julianne Moore), gdy był nieletni, a jego cicha, wnikliwa kreacja została sprawiedliwie nagrodzona. Przeczytaj naszą recenzję filmu.
Przewiń w dół, aby zobaczyć pełną listę zwycięzców.
Gothams mają pewne dziwactwa, które odróżniają je od innych nagród. Na przykład nagrody wybierane są przez małe komisje składające się z profesjonalistów filmowych, krytyków i dziennikarzy, a kategorie aktorskie są neutralne pod względem płci – 10 aktorów jest nominowanych za główne role i kolejnych 10 za role drugoplanowe.
Oto najważniejsze punkty dyskusji tegorocznej nagrody Gotham:
Rozpoczęcie wręczania nagród
Ceremonia wręczenia nagród Gotham Awards, organizowana już po raz 33., stanowi początek sezonu nagród, a ceremonia jest wydarzeniem branżowym po szumie jesiennych festiwali.
Wiele filmów, które zdobyły wczorajszą nagrodę, z pewnością będzie głównymi pretendentami do przyszłorocznych Oscarów.
Rzeczywiście, nagrody mają historię prognozowania przyszłej chwały nagród. W zeszłym roku było to pierwsze zwycięstwo w kampanii oscarowej Wszystko Wszędzie Wszystko na razi gdzie rozpoczęła się oferta Ke Huy Quana na rolę drugoplanową. W 2020 roku jego zwycięzca Nomadland posunął się daleko do Oscarów.
Mając to na uwadze, Poprzednie życia może być w tym roku śpiochem Oscara (ale nie tak). To cicho niszczycielski film, który chwyta za serce we właściwy sposób, a ponadto jest jednym z najbardziej urzekających debiutów od lat. Mamy nadzieję, że odbije się to echem wśród wyborców Oscara, ale jest duże prawdopodobieństwo, że zobaczycie jego nazwę i, jeśli jest sprawiedliwość, gablota z nagrodami zapełni się przed końcem sezonu wręczania nagród.
A propos…
Anatomia zwycięstwa
W tym roku jedną z najbardziej konkurencyjnych kategorii była „Najlepszy film międzynarodowy” – w której nominacjach znalazły się same perełki.
Dramat sądowy Justine Triet, który zdobył Złotą Palmę Anatomia upadku zatriumfował nad takimi zawodnikami jak fantastyczny zwycięzca z Wenecji Yorgosa Lanthimosa BiedactwaAndrew Haigh jest doskonały Wszyscy z nas, obcyoszałamiająca atrakcja Berlinale Totem oraz odważny dramat o Holokauście Jonathana Glazera Strefa Zainteresowań.
Film Trieta zdobył także nagrodę za najlepszy scenariusz.
Spodziewajcie się więc wielkich rzeczy w tym sezonie nagród dla francuskiego filmu, który niewątpliwie za dwa tygodnie zgarnie nagrody na zbliżającej się edycji Europejskich Nagród Filmowych w Berlinie.
De Niro kontra Trump kontra Apple
Największym dramatem wieczoru było przemówienie polityczne Roberta De Niro, które według aktora zostało zredagowane bez jego zgody.
Rzeczywiście, ceremonia wypadła niezgodnie ze scenariuszem, gdy De Niro wszedł na podium, aby w imieniu firmy wręczyć nagrodę Ikony Historycznej i Hołd dla Twórcy Zabójcy Kwiatowego Księżyca. Wygłaszając swoje uwagi, De Niro zauważył, że w teleprompterze pominięto pewną sekcję. Próbując przewinąć do tyłu, dokończył przemowę, po czym wrócił do czytania na telefonie.
„Początek mojego przemówienia został zredagowany i wycięty” – powiedział De Niro. „Nie wiedziałem o tym.”
De Niro, znany ze swojej ognistej retoryki wobec byłego prezydenta Donalda Trumpa, następnie rozwinął to, co nazwał amerykańskim „społeczeństwem postprawdy” i zbeształ Hollywood – zwłaszcza Johna Wayne’a – za wcześniejsze przedstawianie rdzennych Amerykanów.
„Kłamstwo stało się kolejnym narzędziem w arsenale szarlatana. W ciągu czterech lat sprawowania urzędu były prezydent okłamał nas ponad 30 000 razy. I utrzymuje tempo swojej obecnej kampanii odwetu. Ale mimo wszystkich swoich kłamstw nie może ukryć swojej duszy” – powiedział. „Atakuje słabych, niszczy dary natury i okazuje brak szacunku, na przykład używając słowa „Pocahontas” jako obelgi. Z drugiej strony filmowcy starają się – tu wszedłem i zobaczyłem, że to wszystko zmontowali”.
Wydawało się, że De Niro obwinia Apple, które wyprodukowało Zabójcy Kwiatowego Księżycaza zmiany w jego przemówieniu.
„Zamierzam więc powiedzieć te rzeczy Apple i podziękować im za wszystko. Gotham. Bla bla bla. Jabłko. Ale tak naprawdę nie mam ochoty dziękować im za to, co zrobili” – powiedział De Niro. – Właściwie, jak śmią to zrobić.
Dokumentalny klejnot, który mógłby
Najlepszy dokument otrzymał odważny i wyjątkowy tunezyjski film Kaouthera Ben Hani Cztery córki, prawdziwa historia tunezyjskiej kobiety z dwiema córkami, która uległa radykalizacji. Film rekonstruuje ich zniknięcie.
Istniała szansa, że temat 20 dni w Mariupolu wygra, ale występ Bena Hani w Cannes zwyciężył.
Film konfrontuje macierzyństwo z fundamentalizmem religijnym, a podejście Ben Hani jest często nieoczekiwanie zabawne. Jest to bez wątpienia jej najwybitniejszy film w historii, zaraz po „Strasznym”. Challat z Tunisu (2013), Piękna i psy (2017) oraz te średnie i zaskakująco przereklamowane Człowiek, który sprzedał swoją skórę (2020). Cztery córki osiąga poziom wzmocnienia, nie rezygnując z poczucia ostrożnego optymizmu i pomimo całego nieoczekiwanego humoru reżyser sprytnie pozostawia widza wstrząśniętego końcową notatką, w której stawiane są pytania, czy przyszłe pokolenia będą w stanie przełamać kajdany ekstremistycznych dogmatów religijnych i kulturowych indoktrynacji i czy cykl dziedzicznego cierpienia jest skazany na powtórzenie się.
To trzeba zobaczyć. Przeczytaj naszą recenzję.
Moc gwiazdy
Zeszłej nocy odbyła się pierwsza od dziesięciu lat ceremonia w Gotham, podczas której nie określono limitów budżetowych, co doprowadziło do wydarzenia, w którym wzięło udział więcej gwiazd niż zwykle, podczas którego Ryan Gosling otrzymał nominację za rolę drugoplanową w kategorii lalka Barbie i Penelope Cruz za Ferrari.
Tegoroczne nagrody Tribute zapewniły, że na scenę Gothams trafiła część gwiazd.
Otrzymali je: Bradley Cooper, reżyser, gwiazda i współscenarzysta „Wspaniałego”. Maestro; Michael Mann, reżyser Ferrari; George C. Wolfe, dyrektor ds Rustin; oraz Ben Affleck, reżyser i współgwiazda filmu Powietrze.
Afflecka jednak nie było na sali. Zamiast tego nagrodę przyjął scenarzysta filmu, Alex Convery.
Następnie były Greta Gerwig i Margot Robbie lalka Barbie. We wspólnym przemówieniu Gerwig powiedziała, że jej partner Noah Baumbach dowiedział się, że wspólnie z nią pisze film, z artykułu w „Variety”, w którym zacytowano ich oboje. Wysłał artykuł do Gerwiga ze znakiem zapytania – dodała.
„Potem odpisał: «W porządku, będziemy się śmiać»” – dodał Gerwig.
Oto zwycięzcy nagród Gotham Awards 2023:
Najlepszą cechą
„Poprzednie życia” – ZWYCIĘZCA
„Intymny stosunek dwojga ludzi”
„Rzeczywistość”
„Pojawienie się”
„Tysiąc jeden”
Znakomita wydajność leadu
Lily Gladstone, „Nieznany kraj” – ZWYCIĘZCA
Aunjanue Ellis-Taylor, „Pochodzenie”
Greta Lee, „Poprzednie życia”
Franz Rogowski, „Pasaże”
Babetida Sadjo „Ojcze nasz, diabeł”
Andrew Scott, „Wszyscy z nas nieznajomi”
Cailee Spaeny, „Priscilla”
Teyana Taylor, „Tysiąc jeden”
Michelle Williams, „Pojawienie się”
Jeffrey Wright, „Fikcja amerykańska”
Znakomita wydajność drugoplanowa
Charles Melton, „Maj Grudzień” – ZWYCIĘZCA
Juliette Binoche, „Smak rzeczy”
Penélope Cruz, „Ferrari”
Jamie Foxx, „Sklonowali Tyrone’a”
Claire Foy, „Wszyscy z nas nieznajomi”
Ryan Gosling, „Barbie”
Glenn Howerton, „BlackBerry”
Sandra Hüller, „Strefa zainteresowań”
Rachel McAdams, „Czy jesteś tam, Boże? To ja, Małgorzata”
Da’Vine Joy Randolph, „Pozostali”
Najlepszy scenariusz
„Anatomia upadku” Justine Triet, Arthur Harari – ZWYCIĘZCA
„Wszyscy z nas nieznajomi” Andrew Haigh
„Maj grudzień” – Samy Burch
„RMN”, Cristian Mungiu
„Strefa interesów” Jonathan Glazer
Najlepszy film międzynarodowy
„Anatomia upadku” – ZWYCIĘZCA
„Wszyscy z nas nieznajomi”
„Biedactwa”
„Totem”
„Strefa zainteresowań”
Najlepszy film dokumentalny
„Cztery córki” – ZWYCIĘZCA
„20 dni w Mariupolu”
„Pod prąd”
„Apolonia, Apolonia”
„Nasze ciało”
Przełomowy reżyser
AV Rockwell, „Tysiąc i jeden” – ZWYCIĘZCA
Raven Jackson, „Wszystkie gruntowe drogi mają smak soli”
Georgia Oakley, „Niebieski dżins”
Michelle Garza Cervera, „Huesera”
Piosenka Celine „Przeszłe życia”
Znakomita wydajność w nowej serii
Ali Wong, „Wołowina” – ZWYCIĘZCA
Jacob Anderson, „Wywiad Anne Rice z wampirem”
Dominique Fishback, „Rój”
Jharrel Jerome, „Jestem Panną”
Natasha Lyonne, „Pokerowa twarz”
Bel Powley, „Małe światełko”
Bella Ramsey, „Ostatni z nas”
Chaske Spencer, „Anglik”
Rachel Weisz, „Martwi dzwonnicy”
Steven Yeun, „Wołowina”
Przełomowa telewizja ponad 40 minut
„Małe światełko” – ZWYCIĘZCA
„Wywiad Anne Rice z wampirem”
„Martwi dzwonnicy”
„Angielski”
„Ostatni z nas”
„Telemarketerzy”
Przełomowa telewizja poniżej 40 minut
„Wołowina” – ZWYCIĘZCA
„Liceum”
„Jestem Panną”
„Deszczowe psy”
„Rój”